Gå til innhold

Fødselspermisjon og fordeling


Tessolinen

Anbefalte innlegg

Hei jeg må si jeg er smått forvirret når det kommer til permisjon og fedrekvoten/ mødrekvoten o.l.. Har dere tenkt på hvordan dere vil fordele denne? Det er jo blitt nye regler med 14 uker fedrekvote og 14 uker mødrekvote og at resten fordeles som man vil, i tillegg er det lagt til to uker. Vil jo at pappaen skal få mye tid med bebisen samtidig som jeg tenker på hva som er praktisk i forhold til amming.. Og skal man ta 100 eller 80% dekningsgrad? Hadde vært gøy å høre hva dere andre tenker/planlegger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer til å ta litt ubetalt permisjon for å få nesten et år hjemme, så tar mannen sine 14 uker (er dette forresten vedtatt? Har gått meg hus forbi!) etter det. Sist begynte jeg i jobb da snuppa var 7 1/2 mnd, og det vil jeg ikke igjen. Ammingen ble det altfor fort slutt på fordi hun foretrakk flaska som hun da fikk på dagtid. Og jeg savnet henne fælt. Synes det er flott at pappaen også får lang tid hjemme, men ønsker å være hjemme litt lenger først. Jeg måtte også begynne på jobb akkurat da hun sluttet med nattpupp, og jeg var veldig sliten i forkant. Hadde jeg vært hjemme lenger hadde jeg fått mulighet til å komme meg litt først.

 

Vi kommer til å ta 100% utbetalt og heller spare hver mnd til å forlenge tiden. Jeg regnet ut at jeg totalt får utbetalt ca 13000 mer på den måten enn om jeg tar 80%. Regn litt på det før dere bestemmer dere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er visst vedtatt, leste det på NAV sine sider istad :) gjelder for alle som føder etter 1.juli 2013.. Jeg også vil være hjemme lengst mulig, får sette meg ned å regne litt på det tenker jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*inn å lese på NAv da...*

100% tid 80% lønn, strekke det litt med ferie. Pappaen får det han skal ha, resten blir mitt! Høres ut som den bitcha men det er etter felles bestemmelse. pappan har litt andre frigoder som han benytter seg av sammen med oss slik at vi får tid i lag under min permisjon. Før vi fikk nr 1 hadde vi som tanke at vi skulle dele mer likt, men den ideologiske tanken har vi gått bort fra. Jeg strever litt med å være så mye borte fra jobb, er en KONTROLL FRIK, men finner stor motivasjon i å få mye tid sammen med de små da jeg vet det blir hektisk når jeg skal til bake i jobb etter permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 3. mann på veg blir jeg hjemme til august, dvs all min permisjon pluss noe uten lønn. Deretter tar far permisjon 2 dager i uka og jeg jobber redusert i ett år. Småtten starter da i barnehagen når han snart er 2 år, vi utsetter da barnehagestarten med 0,5 år per barn og synes det er godt. Vi tror økonomien vår skal klare dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er at vi velger 100% dekning, jeg tar ulønnet i 3 mnd og begynner å jobbe når poden er 11 mnd (august - jeg er lærer, så er mest praktisk). Mannen min tar 5 uker når jeg er hjemme (vi skal reise bort), så tar han de siste 9 ukene gradert når jeg begynner å jobbe. Jeg skal jobbe deltid det første bhg-året og på den måten får vi utsatt bhg-oppstart til poden er 14mnd (november).

 

Forrige gang fikk vi barn i juni. Da var jeg hjemme til eldste var 14 mnd (3mnd ulønnet, 80% dekning). Mannen min tok sine uker, først helt, så gradert, og da klarte vi å utsette bhg-oppstart til han var ca 15 mnd. Vil egentlig ikke sende mine barn i bhg før de er 18 mnd.. Og mannen min ønsker ikke mer enn sine uker, men denne gangen ville han være litt hjemme i babytiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...