Gå til innhold

Litteratur på seteleie skremmer meg.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

De mener det blir en setefødsel, for hun viser ingen tegn på å snu seg. Men jeg har tenkt at en setefødsel, ja det skal jeg klare. Men nå har jeg lest endel forskning og retningslinjer fra andre land og jeg er skremt.

* Det er bare i Norge at en er så liberal og foretrekker at kvinner føder vaginalt ved seteleie.

* Det viser seg at barna som ligger i sete har en noe større risiko for komplikasjoner og skader, som har oppstått i forbindelse med svangerskapet. Noe som visstnok kan være noe av forklaringen på at de legger seg i seteleie.

Så jeg får nok ikke keisersnitt og selv om dette skulle bli innvilget, så må jeg leve med en frykt for at barnet har en høyere risiko av skader, som seteleie kan indikere.

Kan noen gi meg råd?

Anonym poster: 22d305e757674eac804d7982c6e75266

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk hastesnitt siden jenta mi lå i sete og kom 5 uker før tiden. Jeg nektet å føde siden jeg ikke fått noen info og bare hørt dårlige historier. Fikk pes fra kirurg om mitt valg siden "det vanligvis går fint". Hadde jeg født vaginalt hadde hun fått hoften ut av ledd siden hun sittet så rart i mange uker så jeg er glad jeg var så bestemt på keisersnitt.

Skrevet

Jeg fikk hastesnitt siden jenta mi lå i sete og kom 5 uker før tiden. Jeg nektet å føde siden jeg ikke fått noen info og bare hørt dårlige historier. Fikk pes fra kirurg om mitt valg siden "det vanligvis går fint". Hadde jeg født vaginalt hadde hun fått hoften ut av ledd siden hun sittet så rart i mange uker så jeg er glad jeg var så bestemt på keisersnitt.

Ja jeg heller mot keisersnitt. Har også fastgrodd morkake så det burde jo veie litt. Men ser likevel for meg en kamp mot ekspertene...

Anonym poster: 22d305e757674eac804d7982c6e75266

Skrevet

Jeg tror det er lettere å få innvilget keisersnitt når det er seteleie. En venninne av meg fikk selv bestemme(!) om hva hun ville ha, hun valgte keisersnitt...

Det er det eneste jeg fryker for neste fødsel, evt seteleie. Da SKAL jeg ha keisersnitt, noe jeg egentlig ikke vil ha...

Anonym poster: 372d0a80bd4c34f79eb9119cacfcfdf7

Skrevet

Jeg lå på rom med ei som hadde født i seteleie. Ungen hadde bena brettet oppover kroppen og hadde store smerter. Barnet kunne ikke brette ut bena. Og barnet måtte ha smertestillende hele tiden.

Moren hadde også store smerter gråt sårt mange ganger under oppholdet der.

Min kolega fødte også i sete. Hun var så positiv før fødselen, hun har nå bestemt seg for INGEN FLERE BARN. Hun sier at noe så unaturlig har hun aldri trodd hun skulle oppleve. Ogbarnet har stor hofte problemer nå.

Skrevet

Hofte problemmer kommer ikke av setefødselen miss lady seniorita, men av seteleie.

Min gutt var og i seteleie, men ble født med keisersnitt. han kunne ikke strekke ut beina før han var 8dager gammel. Han ble undersøkt med ultralyd og røngten av hofter og hadde underutviklet venstre hofte, men slapp pute siden det var såpass lite at det ville gå seg til av seg selv. Men føttene så nesten bretta ut tå mot hæl og gikk til fysio med uttøyinger ol i mange måneder, hadde og blålilla pung og blemmer på rompa.

Kjenner selv 2 stk som har født i seteleie.

Nr 1 gutten kunne ikke stekke ut beina de føste dagene ellers ingen problemmer og en fin fødselsopplevelse.

Nr 2 gutten ble født med klumpfot og måtte ha gips i starten, deretter skinne i lange tider etterpå. Men en flott fødsels opplevelse. også denne gutten kunne ikke strekke ut beina på noen dager.

Alle guttene er i dag friske og fine, eneste er at han med klumpfot fortsatt har en noe rar fot.

Anonym poster: 32cf00e316879753b62761dc6b53981e

Skrevet

Jeg fødte en gutt i seteleie. Fødselen gikk mye lettere enn første fødsel, som var en helt vanlig "hodeførstfødsel".

Jeg følte meg veldig trygg under fødselen, det var masse folk der inne og en fødselslege som tok imot.

Han var sliten da han kom ut, og måtte på behandlingsrommet, hvor en lege stod klar og ventet. Men dette er rutine ved setefødsel.

Han er frisk og fin, ingen skader eller problemer med hoftene. Jeg opplevde også å høre alle skrekk historiene om setefødsler. Men jeg har 2 venniner som også har født friske fine barn i seteleie. Og hatt fine fødsler!

Jeg tenkte mye, og kom fram til at jeg ville prøve.

Lykke til uansett hva du gjør :)

Skrevet

Hei!

Mitt første barn lå i seteleie for 4,5 år siden. jeg forlangte keisersnitt. Snakket først med legen, og han tok kontakt videre med sykehuset. Jeg tok også røntgen av hoftene, og det var visst ingen problem å føde vanlig ifølge legene. De ville jeg skulle føde vanlig, men jeg ble også ganske skremt av det jeg leste. Jeg fødte tvillinger 1,5 år senere, de lå heldigvis i riktig ende.

Anonym poster: 4db3da929120a003b89d5254ffb117f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...