Gå til innhold

Hva ville dere gjort?? Studier, barn, økonomi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 34

Har et barn på 5 år

2 utdannelser, et på vgs nivå og et på fagskole (ikke så mye å skryte av) og det er og yrker det ikke er så lett å få seg jobb i har jeg merket(Hotell og næringsmiddel fag og reiseliv..ikke så flust med jobber..iallefall her jeg bor..)..

Jeg har veldig lyst til å studere på høgskolen...

Men jeg har og veldig lyst på småsøsken til søte gutten min..

OG økonomien sier og litt....

Men er det mulig å studere deltid (over 4 år) og jobbe deltid..OG innimellom der få en liten baby samt ha en økonomi som kan få tingene til å gå rundt??

Samboer er uføre desverre etter en ulykke, så han har ikke all verdens med inntekt....

Hva med når en går i permisjon? Hva sier det med stipend da? permisjonspenger?????

Anonym poster: f661d8a6f920717637bfc258720b0d02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

deltidsstudier og deltidsjobb,. samt prøvd å få barn hadde jeg gjort.

studer kansje 1 år før barn

ta ting slik du selv ønsker.

Anonym poster: a727dab209cd6106c37ef03dd76f49ab

Skrevet

Hvis du har en mann som ikke er i jobb og kan stille opp en del i denne hektiske perioden så skal det vel kunne gå.

Men jeg har et par venninner som har gått deltidsstudie og de angrer på at de ikke likegodt gikk fulltid for deres timeplan var ganske hektisk alikevel. Dvs når det først var hektisk så var det like ille som for meg som går fulltid. De hadde kanskje et par uker hvor det var rolig med undervisning 1-2 dager i uka, men så var det fullt kjør i noen uker, + praksisperiodene var samme opplegg som for fulltidsstudiene. De fikk ikke spesielt mye mer tid enn meg til å jobbe.

Jeg jobber alt fra 2-4 dager i uka. Men noe mindre i praksisperioder. Men jeg studerer fulltid og vi har ca 4 dager undervisning i uka, eller gruppearbeid+ praksis 50% av studiet.

Nå kommer det jo ann på hvilket studie du skal gå da :)

Anonym poster: f3b05b0af3053a87eb5ce22b73840280

Skrevet

Jeg ville gjort følgende:

1.skaffet meg en fulltidsjobb

2.blitt gravid - hatt permisjon - sagt opp

3.begynt å studere minimum 50 helst 100%

Det er bedre å ha dårlig økonomi i noen år enn å ha so-so økonomi i 10 år fordi man skal gjøre det på deltid :)

Dessuten mye man kan gjøre for å få ned kostnader, betale kun renter på lån en periode, kutte luksusvarer, man får gjerne billigere barnehage ect.

Jeg ville ikke ventet med barn dersom jeg var 34 år.......

Lykke til :)

Anonym poster: 3b489e4a1a6f4af1038e1765e506249a

Skrevet

Hiver meg på denne tråden. Jeg er 32 år, tenker ny baby neste vår, og har også tenkt å få meg en ny utdannelse. Tenkte deltid som deg, men ser jo at mitt studium går ikke deltid og virker som det er mange studium som ikke gjør det...så da blir det fulltid på meg! Har du sjekket om det går an å ta det deltid? Synes uansett forslaget til 14.24 høres fornuftig ut! Det er foreløpig min plan... Men jeg lurer på om vi får økonomisk støtte av noe slag? Står vi på lik linje som førstegangsstudenter uten barn f.eks når det kommer til stipend/lån? Eller vil det at vi er samboer/gift sette en stopper for det? Det som er bra er at hvis en har studielån så kan en stoppe betaling av avdrag så lenge en studerer, og det virker som om noen banker også er "snille" og innvilger slike søknader.

Anonym poster: 1b33aa8b2a214ef6f48f78cca44ab9bc

Skrevet

HI her..

Jeg HAR noe studielån fra før, så for min del må det bli stipend.. Men hvordan skal en kombinere studier og jobb?? Skal jeg kanskje få meg jobb først innen det studiet jeg vil gå i og så snakke med ledelsen der om tilrettelegging jobbmessig hvis jeg begynner å studere?? For kan hende de ser på det som positivt at jeg vil gå dypere innen det faget og da blir mer mildere ang kutt av arbeidstider osv??

Noen som vet om en kan studere i fødselspermisjonen men samtidig ha fødselspermisjon fra jobben??

P.S: Har vurdert vernepleie..men også evt årsstudier på høgskole istedet som kan gi meg noe økt kompetanse innen jobb med psyk utv hemmede...

Skrevet

Husk på at dere får stipend fra lånekassen hvis dere får barn under studiene. dette utgjør fullt lån og stipend for ti måneder, alt omgjøres til stipend hvis dere får barn. Vilkårene er at dere er fulltidsstudenter i minst 6 måneder før barnet kommer og er oppmeldt til et studie.

Bare nevner det.

Anonym poster: 868656c3219244a403a99c1a78f63502

Skrevet

Husk på at dere får stipend fra lånekassen hvis dere får barn under studiene. dette utgjør fullt lån og stipend for ti måneder, alt omgjøres til stipend hvis dere får barn. Vilkårene er at dere er fulltidsstudenter i minst 6 måneder før barnet kommer og er oppmeldt til et studie.

Bare nevner det.

Anonym poster: 868656c3219244a403a99c1a78f63502

Veldig greit å vite! :) Men da mister en jo sannsynlig muligheten til å jobbe, og jeg vil tro en klarer å tjene inn mer permisjonspenger på å jobbe enn å benytte seg av stipend. Eller tenker jeg helt feil nå?

Anonym poster: 1b33aa8b2a214ef6f48f78cca44ab9bc

Skrevet

Hvorfor vil du ikke ta mer studielån selv om du har noe studielån fra før? Studielån er et gunstig lån, lave renter og grei nedbetalingstid. Jeg har 300 000 i studielån fra før, men jeg tar opp nytt lån nå som jeg har begynt på en bachelor. Jeg er 36 år, og begynte på ny utdannelse i høst. Tar fullt lån og stipend (husk at for hver eksamen du består, blir flere tusen av lånet gjort om til stipend) og jobber litt ved siden av. Som fulltidsstudent kan du tjene 153 000 i året. Kjenner mange som har fått baby under studiene, og mange av de avbrøt ikke studiene av den grunn (det hadde jeg gjort, men folk er forskjellige).

Vi har det litt trang økonomisk nå, ja, men om drøyt 2 år er jeg ferdig utdannet og da er det vel verdt alt. Pluss at jeg elsker å være student :)

Anonym poster: 13bf92b54502869f164ab70315acd451

Skrevet

Hvorfor vil du ikke ta mer studielån selv om du har noe studielån fra før? Studielån er et gunstig lån, lave renter og grei nedbetalingstid. Jeg har 300 000 i studielån fra før, men jeg tar opp nytt lån nå som jeg har begynt på en bachelor. Jeg er 36 år, og begynte på ny utdannelse i høst. Tar fullt lån og stipend (husk at for hver eksamen du består, blir flere tusen av lånet gjort om til stipend) og jobber litt ved siden av. Som fulltidsstudent kan du tjene 153 000 i året. Kjenner mange som har fått baby under studiene, og mange av de avbrøt ikke studiene av den grunn (det hadde jeg gjort, men folk er forskjellige).

Vi har det litt trang økonomisk nå, ja, men om drøyt 2 år er jeg ferdig utdannet og da er det vel verdt alt. Pluss at jeg elsker å være student :)

Anonym poster: 13bf92b54502869f164ab70315acd451

Jeg vi prøve å gjøre dette uten å ta lån da vi for tiden leier og har lyst til å eie en dag..helst før vi er gamle og da flytter inn i omsorgsboliger :P Derfor er jeg mest intr i kun stipend..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...