Gå til innhold

Lyst på et barn til,men mangler både utdanning og fast jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en på 14 mnd. Vi har snakket om å begynne å prøve på nr 2 til sommeren. Jeg har akkurat sagt opp deler av stillingen min, pga lang reisevei, så nå jobber jeg bare annenhver helg, har meldt meg som vikar her vi bor nå, i barnehagebyrå. Søker på det jeg finner av jobber, men det er ikke mye som ligger ute. Angrer SÅ på at jeg ikke har tatt noe utdannelse. Jeg er 25 år, å bor ikke i noen storby, så føler ikke det er så mange muligheter heller. Jeg brenner for interiør, å det er noe jeg virkelig kunne tenkt meg å jobbet med. Men siden jeg ikke har lappen, så kommer jeg meg ikke mange steder, utenom her i byen. Har sett litt på NKI, der kan man ta noe som som gjør en til Interiørkonsulent, er det noe å satse på, sånn i forhold til jobbmuligheter? Men så tenker jeg at jeg burde heller fokusere på å jobbe, for å spare inn til evt foreldrepenger. Har ikke noe ønske om å jobbe 100% nå som gutten min er liten, å når det evt kommer en til. Jeg ønsker å jobbe kanskje 70%. Vi har helt grei økonomi, da samboeren min tjener godt. Andre jobber jeg kunne tenkt meg er klesbutikk, dagligvare (jobber i det nå), helsefagarbeider.. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men kanskje noen tanker fra dere?

Jeg føler jeg ikke kommer meg noen vei, i forhold til jobb og utdannelse :( Kanskje det er lettere å få jobb mot høsten, når kanskje noen skal begynne på skole osv? Burde jeg gå rundt å spørre, om de har noen ledige deltidsstillinger?

Anonym poster: d4c0db27e39911bd6e88618a1a824be9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er 23 ingen utdannelse.

starter nå på nks,. jobber ved siden. får penger av lånekassen og skal jobbe,.

aldri for seint.

gå i en matbutikk be om ekstra jobb der. alltid behov.

Anonym poster: f20e1016bf538bbb859ab98a804f821f

Skrevet

Takk for svar. Skal du ta det på deltid? Får du støtte fra lånekassa da?

Skrevet

Takk for svar. Skal du ta det på deltid? Får du støtte fra lånekassa da?

studerer fulltid,. jobber deltid. får inn ca totalt fulltidslønn.

Anonym poster: f20e1016bf538bbb859ab98a804f821f

Skrevet

Vil faktik fraråde deg å ta interiørkonsulentstudiet på nett. Det er så og si umulig å få seg jobb, til og med i de store byene, og du stiller "bakerst i køen", da det er flere innen faget med mer/høyere utdannelse innen interiør enn hva et kort nettstudie kan tilby. Jeg gir deg bare et realistisk svar her. Det er lurere å ha det som hobby/blogg eller hva med å søke jobb i butikk som selger interiør? Du er bare 25, og du har mange år enda til å både ta utdanning og få flere barn. Det finnes massevis av studier på nett! Sjekk det ut :)

Anonym poster: bada3cfb6f5ac4699fb0699726410317

Skrevet

Takk for innspill :) Har tenkt samme tanken ang det med Interiørkonsulent, så kanskje jeg sløyfer det da. Hvor stort må studie være for at jeg kan få støtte fra lånekassa? Jeg har jo ikke ferdig videregående engang, så må først og fremst fullføre det. Har begynt på Helsefagarbeider, som jeg er 70% ferdig med. Men så vil jeg egentlig ikke jobbe på sykehjem.. Men får jeg foreldrepenger utifra stipend fra lånekassa da? Ja, jeg skal ta mot til meg å gå litt rundt å høre, har jo mulighet til å jobbe kveld osv..

Skrevet

Enig med hun over her som fraråder interiørkonsulent på NKI. Søsteren min tok det, og det var fullstendig bortkastet penger, tid og energi. Ikke var det i nærheten av hva de hadde blitt forespeilet, i tillegg gir ikke slik utdannelse så veldig stor stjerne i boka i forhold til at du må konkurrere med mange med høyere utdannelse innen samme fagfelt.

Jeg har lang utdannelse og jobber på statlig høgskole nå, og erfaringsmessig vil jeg si at slike nettstudier ofte ikke når like høyt opp som f.eks. offentlige høgskoler og universiteter. Det finnes nettbaserte studier/ fjernstudier/ samlingsbaserte deltidsstudier man kan ta på mange forskjellige høgskoler rundt omkring, hvis du finner noe du er interessert i.

Mitt råd er å skaffe deg studiekompetanse aller først, så klarer du helt sikkert å fullføre en utdannelse når tiden er inne. Det er mange arbeidsplasser som krever at du har fullført videregående, det vil telle mye mer for deg en en interiørkonsulenttittel fra nki.

Anonym poster: 47fbe0d81c2dbb7620552ec61a511ecf

Skrevet (endret)

Vent med barn, og prioriter studier eller jobb. Hva kan du tenke deg å jobbe med som virker realistisk? Sjekk stillingsannonsene på finn.no og nav.no for ditt distrikt. Hva slags kompetanse er etterspurt- og kan du skaffe deg denne? Hva med å ta et års fagskole som gir gode jobbmuligheter? Helsesekretær, regnskapsmedarbeider, barne- og ungdomsarbeider, advokatsekretær, e.l.? Hvis du skulle ønske å studere mer senere, så er det jo ingenting i veien for det.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg tror ikke vi vil vente med barn til jeg er ferdig utdanna, det kan jo ta evigheter føler jeg. Har lyst på to tette. Det er liksom interiør jeg brenner for, men det virker urealistisk å begynne på en slik utdanning, pga jeg bor et stykke unna Oslo og de de andre storbyene.Jeg får heller ha det som en hobby :) Frisør har jeg også tenkt på, men da må jeg jo begynne på videregående igjen, å det har jeg ikke lyst til. Har vurdert helsesekretær også, er dette et yrke som er etterspurt? Finnes det evt kveldsskole for dette? Eller om det er mulig å ta det på deltid! Ser de har dette på nki også, er studie stort nok til å få noe støtte fra Lånekassa?

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg tror ikke vi vil vente med barn til jeg er ferdig utdanna, det kan jo ta evigheter føler jeg. Har lyst på to tette. Det er liksom interiør jeg brenner for, men det virker urealistisk å begynne på en slik utdanning, pga jeg bor et stykke unna Oslo og de de andre storbyene.Jeg får heller ha det som en hobby :) Frisør har jeg også tenkt på, men da må jeg jo begynne på videregående igjen, å det har jeg ikke lyst til. Har vurdert helsesekretær også, er dette et yrke som er etterspurt? Finnes det evt kveldsskole for dette? Eller om det er mulig å ta det på deltid! Ser de har dette på nki også, er studie stort nok til å få noe støtte fra Lånekassa?

HI

Helsesekretær er ikke veldig etterspurt. Jeg fikk jobb før eksamen, men jeg var heldig! Mange av de jeg gikk med har enda ikke fått jobb som det, 5 år etter. Du kan forøvrig ta det på nett og du kan få støtte av lånekassen.

Nå jobber jeg som sekretær i et helseforetak, så det er muligheter til å bruke utdannelsen til noe annet og :)

Skrevet

Det var det jeg tenkte meg egentlig, hehe. Er alt innenfor helse lite etterspurt? Ser man kan ta Helseservicefag også. Huff at det skal være så vanskelig å vite hva man vil bli :) Kom veldig gjerne med tips til god og sikker utdanning, som ikke tar så alt for mange år!

Skrevet

Det var det jeg tenkte meg egentlig, hehe. Er alt innenfor helse lite etterspurt? Ser man kan ta Helseservicefag også. Huff at det skal være så vanskelig å vite hva man vil bli :) Kom veldig gjerne med tips til god og sikker utdanning, som ikke tar så alt for mange år!

Kan du tenke deg å jobbe innen omsorg som hjelpepleier e.l., så er det gode jobbmuligheter.

Anonym poster: f63796320d35f7050ae09c188c390623

Skrevet

Men HI, om du kunne velge hva du ville jobbe med, hva ville du valgt (sett bort i fra interiørkonsulent siden det er så dårlig jobbmarked for denne arbeidsgruppen). Du skal potensielt jobbe i dette yrket i 40 år, så jeg ville faktisk ikke lagt så stor vekt på hvor lang tid det tar å utdanne seg, så lenge du finner noe du vil drive med.

Arbeidshverdagen opptar mye av tiden vår, og det er utroooooolig viktig å trives, både sosialt og faglig. Det høres litt ut for meg som om dine valg kretser rundt utdannelser som tar kort tid som frisør, sekretær, fordi du føler et hastverk med barn ect.

Hva med å heller jobbe fulltid ett år, mens du blir gravid, slik at du får svangerskapspenger, og deretter, etter permisjonen, begynner å studere? Da trenger du ikke utsette babyplaner og antall år mellom søsken, samt du får tid til å tenke på hva du faktisk kunne trivdes med?

Sist vil jeg bare legge til en ting til. Du er ung, ikke veldig ung, men ung nok til at du ikke burde bekymre deg over at "livet går deg forbi", du har masser av tid til både utdannelse og barn. Gjør det som føles riktig i forhold til både deg og mannen din. Bare pass på at du ikke sitter med skjegget i postkassa, så sikre deg økonomisk! Svangerskapspenger og fulltidsjobb kan hjelpe deg der :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg ville gjort ferdig utdannelsen før jeg fikk et barn til. Da får du tid til å prioritere det barnet du har, samt at du har mer tid til å studere flittig og ha en deltidsjobb ved siden av.

Det er snakk om 4-5 år fremover så kan du ha utdannelsen ferdig.

Men vi er jo alle forskjellige så du må jo gjøre det som er riktig for deg.

Anonym poster: b46d1b276cd51824d5b3aecf7ee565c4

Skrevet

Jeg ville begynt å studere. Ordningene for å få barn mens du studerer er gode, og særlig om du jobber nok ved siden av til å få foreldrepenger fra nav. Du bør prioritere utdannelse, eller så sitter du der om 10 år, 35 år, ingen utdannelse eller jobb. Det er ikke lettere å starte opp da.

Anonym poster: bc7ca4b1492dbe7e6bd5a30683dd1ffc

Skrevet

Begynn å studere! Jeg fikk barn i 2008 og hadde sett for meg to tette etc, men som deg hadde jeg ikke ferdig utdannelse og kun et vikariat i butikk. Jeg begynte på høyskole høsten 2010 og er nå i mai ferdig med bachelorgraden. De årene har gått så fort, og jeg er så glad for at jeg gjorde det!! Jobb får jeg garantert, så det skal bli helt fantastisk å jobbe litt, bli gravid igjen og kunne nyte barn og permisjon uten mer bekymringer for utdanning og penger!

Hopp i det, du kommer ikke til å angre!

Skrevet

Utdann deg til helsefagarbeider. Er stor underdekning på denne faggruppen og verre vil det bli.

Anonym poster: 329dc9495add54feb84a04d89e47e08c

Skrevet

Hva kan man jobbe med når man har bachelorgrad? Jeg ANER egentlig ikke hva jeg vil bli.. Det jeg vet er at jeg liker å jobbe med mennesker. Jeg jobber i daglivare nå, å trives egentlig helt greit. Sosialt og hyggelig, men lite variasjon av arbeidsoppgaver, så det blir litt kjedelig.. Veldig enig med det #13 skriver her at det er veldig viktig å trives i jobben sin, siden det opptar mye av hverdagen ja.. Liker også det du skriver om å begynne å studere etter evt ny permisjon, å evt kanskje ta almennsfag på nettet, mangler det også.. Hvilke yrker er det mulig å jobbe deltid? Er sikkert mange som bare søker etter full stilling? Selv om jeg vil jo jobbe fullt når barna blir større.

Er neeesten ferdig med helsefagarbeiderkurs på nettet, men har ikke gjort noe på snart ett år. Er sikkert mulig å få fullført det. Men jeg tror ikke jeg er psykisk sterk nok til å jobbe på sykehjem osv.. Selv om jeg kunne tenkt meg å jobbe tett inne på mennesker.. Hmm, nei dette er ikke lett altså.. :)

Skrevet

Om du ikke er sikker på hva du vil, er det mye bedre å heller få et barn til og være i permisjon ett år. Det VET du jo at du vil :)

Så bruker du denne tiden på å finne din fagretning her i livet. Det er i allefall tull å studere bare for å studere. Vet om flere som har brent seg på dette, og sitter nå med lån oppover ørene, og en utdanning de egentlig ikke bruker!

Om du orker, så tar du litt fag i permisjonen din, så får du allmenn studiekompetanse også?

Og du, det er maaaaaaange jobber man jobbe deltid innen, så ville ikke bekymret meg for dette. Uansett, er vel målet at når ungene begynner på skole, er du opp i minimum 80% stilling? Om du studerer i 3 år etter endt permisjon er det ikke mange årene det er snakk om da :)

Lykke til, hilsen #13

Skrevet

Hei:) jeg studerer på nki.no og er i mammaperm:) går så fint så!! Bruker kveldene etter barna har lagt seg, går kjempebra! Jeg tenkte som deg, å få to tette barn, og det gjorde jeg. Men jeg har alltid gjort litt skolearbeid innimellom fødsler og permisjoner. Det går tregt ja, men nå er jeg jo snart ferdig:) få de barna du vil du, og så finner du ut hva du virkelig vil studere, og så begynner du når du kan:)

Anonym poster: 75834fe13c52c20626f0310ba3f7cb1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...