Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Jeg vil ikke dele så mye personlig, men vi har bestemt oss for å skilles. Det blir delt foreldreansvar og barna skal bo fast hos meg (vi har tre barn i alderen 3-10 år). Samvær med far, som har flyttet en halvtimes kjøretur unna. Vi har hus og to biler sammen. Når det gjelder bidrag og samværstider, så har vi avtalt dette oss imellom på meklingstimen (avtalen gjelder separasjonsåret, mulig det blir annerledes når vi er formelt skilt). Vi er ikke uvenner og begge er veldig innstilt på å samarbeide bra! Jeg vet at jeg har mye å sette meg inn i, og selv om bruddet ikke kom brått på, så er det mye jeg ikke skjønner enda i "NAV-jungelen"............ Hvilke stønader vil jeg ha rett på? Har tenkt å få meg en time hos lokale NAV for å få litt hjelp, i stedet for å sitte timesvis i telefonen. Opplyser de deg om alt du har rett på hvis du spør, eller må du finne ut av ting selv? Vet jeg har rett på en ekstra barnetrygd, men hva med barnepassutgifter og evt andre stønader? Har størrelsen på barnebidraget fra far noen innvirkning på stønader ellers, eller er det kun min inntekt som regnes med? Jeg håper inderlig jeg greier å beholde huset, særlig for barnas del.............! Anonym poster: 0b953422d493cbe1d1ae12acdc896826
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 Stønad til barnepass, ca 65% av barnepassutgiftene. Bidrag fra barnefar, regnet ut fra din og hans inntekt, barnas alder og diverse annet. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder En ekstra barnetrygd. http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far Her kan du finne mye av dette. Har du inntekt, så kan du ha rett på redusert overgangsstønad. Har du ikke inntekt, så får du full overgangsstønad, som er på ca 13800,- pr måned brutto. Ved lav inntekt kan du ha rett på bostøtte fra kommunen. Anonym poster: f08400c595bbeb2bd65896671d1d60f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå