Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Her går sønnen min kun i ull vinterstid. Men hvor lenge brukes ull utover våren? Er det noen som bruker ull året rundt? Eller går dere over til bomull? Og når bytter dere evt. fra ull til bomull? Nå tenker jeg på bruk av ull i barnehagen. Anonym poster: f5d94e8bbcb54e15a9e0fb0c8a5fe701
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 Jeg bruker kun ullundertøy på mine barn hele vinteren, ca fra november til ut mars kanskje?Da kan de gå over til bomull om det da ikke er for kaldt. 6-åringen er skikkelig aktiv, så for han hindrer ulla at han blir våt og kald, så han kommer sikkert til å ha ulltrøye under bomullsgenser helt til kulda er helt borte:) Anonym poster: 425c313c663c88aafa378db1727961e3
Mammaaaaaa Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 Her bruker de ull hele vinteren. Begynner på de kaldeste og våteste dagene på høsten og bruker de frem til ca mars. Nå bruker de bomull på dager med sol, og ull på kalde eller våte dager! Blir veldig varmt i sola, og da klager de for de er for varme.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Må si jeg gleder meg litt til å ta i bruk bomull. Jeg syns ullklær fort blir litt kjedelige... Anonym poster: f5d94e8bbcb54e15a9e0fb0c8a5fe701
Gjest sussie77 Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Bruker ull på barna hele vinteren. Og bruker det ut Mars. I fjor brukte de ull noen dager i Mai faktisk, fordi det var så kaldt. Men vurderer å begynne å bruke litt bomull fremover siden det har vært så varmt her i det siste. Men litt vanskelig siden det fortsatt er kaldt på morgenen og mye varmere utover dagen..
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Jeg er ikke en av de som bruker ull hver dag. Min datter bruker ull på alle kalde dager, d.v.s. når det er kaldere enn 5 minus ute. Inne på avd hennes er det varmekabler i gulvet, og hun er en varm unge. De dagene de er mye inne, blir hun for varm i ull. Da blåser vi i årstida og kler ungen i bomull. Hun er mye varmere enn meg. He he, nå får jeg nok mye pes.. Vet at ull er fint og nyttig, har masse ull i skuffen og det kommer på på de kalde dagene! :-) Anonym poster: eb102079180f9a3910cd25a719e88fe6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #7 Skrevet 8. mars 2013 Det finnes jo veldig mye forskjellig type ull, så hvis man kler unga i ull som er for varm inne, ville jeg kjøpt annen type ull. Ulla fra CeLaVi er for eksempel skikkelig fin, tynn og i fine farger. Kan tas i tørketrommel! Jeg bruker ull opp til 10 varmegrader, og ALLTID ull under 5 varmegrader. Du kan jo ha ullsinglet under en bomullsgenser, så vet du i allefall at barnet er varm innerst. Datteren min bruker ull nesten hele sommeren, men da bruker hun lille lam sin vårull, den er utrolig tynn og regulerer varmen/kulden veldig bra. Hun er også en ganske varm unge, forøvrig. Anonym poster: 5bbfb9308aa72c5851d21cbca655dbc4
moota m storebror&lillebror Skrevet 8. mars 2013 #8 Skrevet 8. mars 2013 Lillebror går siste året i bhg og har brukt ull hvert år hele vinteren + litt før og etter. Nå er han litt ivrig på å ta i bruk andre "kulere" klær og er ikke så lett å få på ull. Jeg har lagt et ullsett i bhg som de kan ta på han, og har avtale om at når tempen er under 0 må han ha ull til påske. Turdagen er det ull enda. Føler meg litt som en hønemor til en på 5 1/2 år, men han har atopisk eksem og astma og er skikkelig varm som gjør at han svetter og blir da kald igjen uten ull. Storesøster kan nekte å bruke ull når det er 8 minus, men kle seg i ullfrotte under en stram fleecejoggedress når det er 5 grader.. Forstå det den som vil, men hun går i 2.klasse og får bare bestemme selv og lære av sine egne feil
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #9 Skrevet 8. mars 2013 Lillebror går siste året i bhg og har brukt ull hvert år hele vinteren + litt før og etter. Nå er han litt ivrig på å ta i bruk andre "kulere" klær og er ikke så lett å få på ull. Jeg har lagt et ullsett i bhg som de kan ta på han, og har avtale om at når tempen er under 0 må han ha ull til påske. Turdagen er det ull enda. Føler meg litt som en hønemor til en på 5 1/2 år, men han har atopisk eksem og astma og er skikkelig varm som gjør at han svetter og blir da kald igjen uten ull. Storesøster kan nekte å bruke ull når det er 8 minus, men kle seg i ullfrotte under en stram fleecejoggedress når det er 5 grader.. Forstå det den som vil, men hun går i 2.klasse og får bare bestemme selv og lære av sine egne feil Er det så smart å bruke ull på en med atopisk eksem? Sønnen min er plager med atopisk eksem og legen ba meg droppe ull. Har du andre erfaringer? Anonym poster: 9b8dc66df78fd811ee84b46ac5bf41d0
moota m storebror&lillebror Skrevet 10. mars 2013 #10 Skrevet 10. mars 2013 Lillebror går siste året i bhg og har brukt ull hvert år hele vinteren + litt før og etter. Nå er han litt ivrig på å ta i bruk andre "kulere" klær og er ikke så lett å få på ull. Jeg har lagt et ullsett i bhg som de kan ta på han, og har avtale om at når tempen er under 0 må han ha ull til påske. Turdagen er det ull enda. Føler meg litt som en hønemor til en på 5 1/2 år, men han har atopisk eksem og astma og er skikkelig varm som gjør at han svetter og blir da kald igjen uten ull. Storesøster kan nekte å bruke ull når det er 8 minus, men kle seg i ullfrotte under en stram fleecejoggedress når det er 5 grader.. Forstå det den som vil, men hun går i 2.klasse og får bare bestemme selv og lære av sine egne feil Er det så smart å bruke ull på en med atopisk eksem? Sønnen min er plager med atopisk eksem og legen ba meg droppe ull. Har du andre erfaringer? Anonym poster: 9b8dc66df78fd811ee84b46ac5bf41d0 Nei du har helt rett Kommer ikke på å skrive det alltid, men han bruker kun devold sitt ulltøy som heter "devold active kids". Det er for barn med sart hud og har et slags lag med superundertøy på innsiden at stoffet. Det er tynt og behagelig og det klør ikke, men er godt og varmt og har like gode egenskaper som vanlig god-kvalitets ull
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2013 #11 Skrevet 10. mars 2013 Her går det i ull året rundt, i forskjellige varianter. Tykkere ull og flere lag på vinteren, tynnere ull og ull/silke på vår/sommer/høst. Da spesielt på overkroppen. På vinteren er det nesten bare ull på vår/sommer/høst en god balanse ettersom hva vi skal, tempereatur osv. Å si at man gleder seg til å bruke bomull fordi ull er kjedelig er det dummeste jeg har hørt. Kalde eller klamme barn er det kjedeligste jeg vet, og ingenting er så deilig som å få på seg en tørr og deilig ull/silke overdel etter en lang dag på stranden - det gjelder både meg og minsten. Og så slipper man en masse lag på lag som bare virker mot sin hensikt.... Men hver sin smak.... Anonym poster: eb3772a5ff28814c3bff7aa749f37115
smurfis Skrevet 10. mars 2013 #12 Skrevet 10. mars 2013 Vi bruker kun ull på vinteren/dager med minus. Gleder meg til å legge vekk den fæle ulla:)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2013 #13 Skrevet 10. mars 2013 Å si at man gleder seg til å bruke bomull fordi ull er kjedelig er det dummeste jeg har hørt. Kalde eller klamme barn er det kjedeligste jeg vet, og ingenting er så deilig som å få på seg en tørr og deilig ull/silke overdel etter en lang dag på stranden - det gjelder både meg og minsten. Og så slipper man en masse lag på lag som bare virker mot sin hensikt.... Men hver sin smak.... Anonym poster: eb3772a5ff28814c3bff7aa749f37115 Hvis du leser innlegget mitt, står det at han bruker ull hele vinteren. Og jeg ser ikke hva som er dumt med å glede seg til å bruke bomull igjen. Det er mye finere klær. Og jeg skrev heller ikke at jeg vil gå over til bomull nå. Bare at jeg gleder meg til å bruke andre klær. Hva er dumt med det? Hi Anonym poster: f5d94e8bbcb54e15a9e0fb0c8a5fe701
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2013 #14 Skrevet 10. mars 2013 Vi bruker kun ull på vinteren/dager med minus. Gleder meg til å legge vekk den fæle ulla:) Pass deg for de fantatiske ullmødrene nå Anonym poster: f5d94e8bbcb54e15a9e0fb0c8a5fe701
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2013 #15 Skrevet 10. mars 2013 Fanatiske skulle det stå Anonym poster: f5d94e8bbcb54e15a9e0fb0c8a5fe701
smurfis Skrevet 10. mars 2013 #16 Skrevet 10. mars 2013 Fanatiske skulle det stå Anonym poster: f5d94e8bbcb54e15a9e0fb0c8a5fe701 Heh, de bekymrer meg ikke altså Jeg orker seriøst ikke ull selv, så jeg er full av sympati nå ungene sier at det klør, stikker osv. jeg har såklart ikke forsøkt hvert eneste merke eller ulltyper, men de vi har forsøkt...de KLØR. Unntatt cubus med bomull på innsiden, men det er visst ikke noe bra ifølge fanatikerne. Nå har vi sånn delvis gått over til Superundertøy og til neste år tror jeg vi kun kjøper det:)
appelsin Skrevet 10. mars 2013 #17 Skrevet 10. mars 2013 Vi bruker ull hele året, sommer som vinter, store og små. Beste som finnes! Helt enig med deg - og til de som sier ull klør har masse deilig ull de ikke har funnet enda... Nøstebarn har deilig mykt ull - både rent ull, merinoull, ull/silke, ullfleece - Janus har langt billigere, men like deilig tøy og til barna har Name It en fantastisk serie med ull/silke... Ja, det er dyrere, men det klør ikke det grann og er så deilig:) Mmmm, gleder meg til lange sommerkvelder med en tynn ullgenser og et glass hvitvin:)
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #18 Skrevet 11. mars 2013 Lillebror går siste året i bhg og har brukt ull hvert år hele vinteren + litt før og etter. Nå er han litt ivrig på å ta i bruk andre "kulere" klær og er ikke så lett å få på ull. Jeg har lagt et ullsett i bhg som de kan ta på han, og har avtale om at når tempen er under 0 må han ha ull til påske. Turdagen er det ull enda. Føler meg litt som en hønemor til en på 5 1/2 år, men han har atopisk eksem og astma og er skikkelig varm som gjør at han svetter og blir da kald igjen uten ull. Storesøster kan nekte å bruke ull når det er 8 minus, men kle seg i ullfrotte under en stram fleecejoggedress når det er 5 grader.. Forstå det den som vil, men hun går i 2.klasse og får bare bestemme selv og lære av sine egne feil Er det så smart å bruke ull på en med atopisk eksem? Sønnen min er plager med atopisk eksem og legen ba meg droppe ull. Har du andre erfaringer? Anonym poster: 9b8dc66df78fd811ee84b46ac5bf41d0 Du kan bruke ull/silkeblandingen til Living Crafts (tysk merke), det anbefales til barn med atopisk eksem. De selger det på beibibeibi.no. Anonym poster: 5bbfb9308aa72c5851d21cbca655dbc4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #19 Skrevet 11. mars 2013 Bruker ull året rundt, både på meg og barnet. Men ikke utelukkende ull. Kan fint ha en bomullsgenser på vinteren eller en linskjorte på sommeren, vi kler oss etter temperatur og daglig infal, ikke sesong. Anonym poster: 417b90a49535e703cad363b9a1de70ee
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #20 Skrevet 11. mars 2013 Vi bruker ull hele året, sommer som vinter, store og små. Beste som finnes! Helt enig med deg - og til de som sier ull klør har masse deilig ull de ikke har funnet enda... Nøstebarn har deilig mykt ull - både rent ull, merinoull, ull/silke, ullfleece - Janus har langt billigere, men like deilig tøy og til barna har Name It en fantastisk serie med ull/silke... Ja, det er dyrere, men det klør ikke det grann og er så deilig:) Mmmm, gleder meg til lange sommerkvelder med en tynn ullgenser og et glass hvitvin:) Hvis ulla klør, bruker man dårlig ull. Det er utrolig masse fin ull på markedet, men hvis man kun handler fra janus, er jo den ganske kjedelig. Jeg pleier å handle fra www.beibibeibi.no, de har celavi og livng crafts ull som i alle fall ikke klør, ser dødsbra ut og kan vaskes i maskin. celaviull kan tørketromles og har pyntekanter for sukkersøte jenter som datteren min:-) Anonym poster: 5bbfb9308aa72c5851d21cbca655dbc4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2013 #21 Skrevet 11. mars 2013 Vi bruker ull hele året, sommer som vinter, store og små. Beste som finnes! Helt enig med deg - og til de som sier ull klør har masse deilig ull de ikke har funnet enda... Nøstebarn har deilig mykt ull - både rent ull, merinoull, ull/silke, ullfleece - Janus har langt billigere, men like deilig tøy og til barna har Name It en fantastisk serie med ull/silke... Ja, det er dyrere, men det klør ikke det grann og er så deilig:) Mmmm, gleder meg til lange sommerkvelder med en tynn ullgenser og et glass hvitvin:) Hvis ulla klør, bruker man dårlig ull. Det er utrolig masse fin ull på markedet, men hvis man kun handler fra janus, er jo den ganske kjedelig. Jeg pleier å handle fra www.beibibeibi.no, de har celavi og livng crafts ull som i alle fall ikke klør, ser dødsbra ut og kan vaskes i maskin. celaviull kan tørketromles og har pyntekanter for sukkersøte jenter som datteren min:-) Anonym poster: 5bbfb9308aa72c5851d21cbca655dbc4 Det kan godt være det finnes ull som ikke klør, men det er dyrt å prøve seg frem. For meg klør ingen ull og det er derfor vanskelig for meg å kjenne forskjell, men mann og barn sier alt klør og barna får eksem av gal ull. Til nå har vi bare funnet gal ull, og det blir så dyrt. De vil derfor ha bomull innerst med ull utenpå. Jeg synes ikke det virker noe godt når de svetter så jeg har bestemt meg for å prøve superundertøy innerst med ull eller flis utenpå. Dessuten synes jeg det er for dyrt med de dyre variantene hvis plaggene bare kan brukes to år før de er for små. De er glade og fornøyde i billig tøy og, så kan de heller få bedre kvalitet når de ikke vokser så fort. Litt synd, for jeg er selv veldig glad i ullas egenskaper... Anonym poster: b5e0b302a22d8c844dfef52973d59ee2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå