Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #1 Skrevet 6. mars 2013 Har noen spm ang ungdom på behandlingsinstitusjon for adferd: Hvilken erfaring har dere ift bedring? Han er den eneste som ikke har rusrelatert problem av de som er der. Jeg mener det er svært uheldig Erfaringer? Vi er imot plassering, fordi vi mener han er feilplassert. Han vil ikke profitere på opplegget der pga hans kognitive funksjon som er veldig dårlig. 1 evaluering er snart. Er det da muligheter for at barnevernstjenesten kan "snu på flisa?" Vi er et par oppegående foreldre som overhode ikke er imot plassering bare for å være vanskelige eller fordi vi vil ha han hjem, men vi mener oppriktig at det ikke er til barnets beste. Institusjonen er en av landets strengeste, og har helt hårreisende regler. Noen trenger det, ja helt klart. Men hvordan skal vi få barnevernstjenesten til å ta til fornuft? Vi og alle rundt oss mener det er et stort feilgrep å ha han der. T.om ansatte har sagt det til barnet, at de ikke forstår hvorfor han er der. Leder for institusjonen sier han deler vår bekymring, men vil gi det litt mer tid. Vær så snill å gi meg deres erfaringer!!!! Anonym poster: d8ad6026470149d25bfd4936215d18b4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #2 Skrevet 6. mars 2013 Hvilken paragraf er han plassert på? Anonym poster: bf27cb45a9a750c06af517c77ff54cf6
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #3 Skrevet 6. mars 2013 4-24. Et år.Fyller straks 18. Anonym poster: d8ad6026470149d25bfd4936215d18b4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #4 Skrevet 6. mars 2013 Ikke i barneverntjenesten, men har i noen tid nå vært psykolog på en barneverninstitusjon. Synes det er rart hvis han er plassert sammen med ungdommer som ruser seg hvis han er rusfri selv. Det er imidlertid et rimelig krav til institusjonen at de tilpasser opplegget til hans kognitive fungering. Er han plassert med samtykke, kan dere jo bare trekke samtykket. Har sett noen foreldre som får kalde føtter etter kort tids plassering og som glemmer hvor vanskelig det var å ha barnet hjemme. Noen ganger er jo også det en del av problematikken - at foreldre blir "vinglete", at de har lett for å synes synd på barnet og at de overvurderer egne evner til å løse det som er vanskelig. Institusjonsplassering er jo alltid risikabelt - ungdommen treffer andre og kan lære seg nye ting og atferden kan forverres. Forutsetter at andre ting er prøvd i forkant og at barneverntjenesten har konkludert med at dette er beste løsning. Har dere prøvd hjemmebaserte tiltak først? MST f.eks? Hvis saken har vært oppe i nemda, må det ny nemdsbehandling til for å flytte ham hjem igjen. Anbefaler dere uansett til å ta opp bekymringene deres i første evalueringsmøte og å høre nøye på hva de andre involverte mener. Det er jo også relevant å innhente informasjon om hvordan den aktuelle institusjonen har lyktes med lignende ungdom tidligere. Det finnes mange gode institusjoner og det er nokså typisk at det butter imot etter en måned eller to før det eventuelt snur. Anonym poster: bd54e2ffa3a49557e1a10db3f2ed6616
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #5 Skrevet 6. mars 2013 Det er oftest ikke det kommunale barnevernet som bestemmer hvilken institusjon, det er bufetat eller barne og familieetaten (?). Her er dessverre økonomi en viktig faktor (ingen vil innrømme det hvis du spør), men også plass. Vær ærlige på at det er institusjonen dere ikke er fornøyde med, ikke paragrafen. Spør hvilket behandlingsopplegg og hvilke metoder de bruker der, og hvordan dette er ment tilpasset deres sønn. Problematiserer dette med rus, tenk over hvor sannsynlig det er at han kommer borti rus der. Hvorfor er det viktig at han er et sted med strenge regler (antar dette rederier seg om rømming, gjennomgang av klær/bagasje/mobil/pc etc?)? Be om å få innsyn i vurderingene som er gjort mtp valg av institusjon. Ofte kan man ikke få det, fordi disse vurderingene er en del av topartsmøter mellom bufetat og det kommunale bv, som ikke journalføres i saken. Anonym poster: 9f28cb78dda3cbfb6930ad95d3a28b4d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #6 Skrevet 6. mars 2013 Takk for svar!! Det har vært sak i fylkesnemda, ja. Og vi fikk ikke medhold. Så vi venter på at saken skal komme opp i tingretten. For et halvt år siden gav saksbehandler vår fulle støtte til at han skulle kunne flytte på hybel f. eks. De har også vinglet, og innrømte for meg etter saken at de var langt fra sikre på å vinne. Tydelig at plasseringen er i grenseland....men nå nekter de å gi seg. I vedtaket fra nemda står det at oppholdet skal evalueres hver 3 mnd. Må det da opp på nytt for at han skal komme hjem? Dette er en institusjon som har utrolig strenge rammer. Total forbud mot pc og tlf. Ransaking og urinprøvetaking. Trekk kr 40 ved banning. Ikke lov å sitte ved matbordet i joggebukse. Ikke lov med caps, heller ikke ute. Ikke piercing eller øredobber. Ringetid 10 min daglig, da må de sitte i en telefon i gangen. Masse masse mer, noe er jo bra også men......ingen muligheter for individuell tilpasning heller. Ikke lov å trene vekter, noe han er veldig glad i. Kunst og opera og kirkegang er aktivitetene.....Det han renger hjelp til er å mestre følelser(har et agresjonsproblem) Men han har ikke hatt noen utageringer etter plassering for 3 mnd siden. Vi vil ha han hjem, men da hos far,og vi har et opplegg til han. Anonym poster: d8ad6026470149d25bfd4936215d18b4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #7 Skrevet 6. mars 2013 11.18 her. Hvis dere vil ha han hjem, og dette er det dere presenterer ti bvtj, så vil de ikke engang høre på argumentene deres. Det at han ikke har utagert den tiden han har vært der, er ikke et godt argument. Flytting av vanskeligstilt ungdom på hybel er også et lite godt tiltak ofte. Det blir en bule for andre ungdommer med div problemer, og bvtj har inrealiteten ingen myndighet til å nekte dem noe som helst. Be om vurderingene, og ta deretter stilling til om dere mener det er noe hold i dem. Bvtj skal vurdere plasseringen fortløpende, men dersom paragrafen skal oppheves må den gjennom nemda uansett. Anonym poster: 9f28cb78dda3cbfb6930ad95d3a28b4d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #8 Skrevet 6. mars 2013 Vi har ikke presentert det at han ikke har hatt utageringer, og det var barnevernstjenesten som foreslo flytting på hybel i høst. Noe som heldigvis ikke ble noe av. Men 2 mnd senere flytte de han, riktignok ba jeg selv om hjelp men hadde jeg visst hva som foregikk på slike institusjoner så hadde jeg aldri ringt den kvelden han ble akuttplassert. Vi argumenterer med at det er altfor belastet ungdoms om bor der, og jeg vet at han har forelsket seg og inngått et forhold, dette er selvfølgelig ikke lov. Er bekymret for hva det kan bli ut av dette, da hun er svært ung og har et stort misbruk bak seg. Jeg vet mye, at de sniker seg ut natterstid osv. Han forteller meg veldig mye som ikke er bra. Jeg har ikke sagt noe enda fordi jeg vet at konskvensene er store. De blir satt i isolat. Han har ikke forutsetninger for å klare å forholde seg til alle reglene da impulskontrollen hans er svært liten Anonym poster: d8ad6026470149d25bfd4936215d18b4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Har et lite barn, og Bv fikk medhold i Fylkesnemnda. Bv sa etterpå at barnet egentlig kunne bo hjemme. Men de hadde frister å forholde seg til ift Fylkesnemnda. De ville ikke bli irettesatt av Fylkesmannen for ikke å overholde fristen om å plassere barnet i fosterhjem. Så systemet er nådeløst... (Bv hadde jo også bekymringer for at vi var trette etter å ha tapt i nemnda, og de sa at vi isolerte oss. Noe som ikke stemte.) Har du prøvd å anke til tingretten for å få utsatt iverksetting av vedtak om flytting? Selv om han allerede er flyttet, er det visst en høyesterettskjennelse der et barn kunne flytte tilbake igjen etter at man vant fram med en anke om flytting. Anonym poster: 070b76807a2342c14f9adf450df35f65
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #10 Skrevet 6. mars 2013 Det kan være økonomiske hensyn som spiller inn. Jeg ville rådet dere til å få en ålreit advokat til å ta seg av kommunikasjonen, og å vurdere klage til fylkesmannen om dere mener tilbudet er uforsvarlig. Ikke en slik "vi skal spise barnevernet med hud og hår"-advokat, altså, men en av de dyktige som jobber litt smooth og får ting unna. Kan anbefale deg flere om det er i østlandsområdet. Anonym poster: bf27cb45a9a750c06af517c77ff54cf6
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #11 Skrevet 6. mars 2013 Vi har jo hver våre advokater, både jeg, pappaen og gutten. Det er liksom ikke så mye å få gjort for de så lenge det er fattet et vedtak. Hva mener du med økonomiske hensyn??? Anonym poster: d8ad6026470149d25bfd4936215d18b4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #12 Skrevet 6. mars 2013 Jeg har veldig dårlig erfaring med det, og erfarte at vi bare fikk tunge rusproblemer i tillegg til alt det andre... Jeg er selv mor til en som var plassert på §4-24. Og for å si det sånn, så er ikke den tvangen mye å skryte av....... Tulleopplegg, hele greia. Anonym poster: 6771ba38b93984b98858fe277914806b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #13 Skrevet 6. mars 2013 #12 her igjen. Det går an å anke til tingretten. Fylkesnemndas vedtak er ikke siste instans, dersom man vil anke. Dette kan gutten deres gjøre selv også. Anonym poster: 6771ba38b93984b98858fe277914806b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #14 Skrevet 6. mars 2013 Vi har anket vi men dato for saken er jo mange måneder frem i tid.... Anonym poster: d8ad6026470149d25bfd4936215d18b4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #15 Skrevet 6. mars 2013 Be advokaten ders om å prøve å fremskynde. En uten rusproblemer, men med f eks ADHD og adferdsproblemer generelt, er nesten garantert å få rusproblemer i en slik institusjon..... Der er mye rus der, selv om det liksom ikke er tillatt. Anonym poster: 6771ba38b93984b98858fe277914806b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #16 Skrevet 6. mars 2013 Ja og ikke minst alle reglene som er myntet på de med rusproblemer. Han kan ikke ha telefon pga de andre kan låne den for å skaffe dop f.eks. Jeg frister å gå til avisa for så alvorlig synes jeg dette er. Men vet ikke om jeg lager ris til egen bak da..... Anonym poster: d8ad6026470149d25bfd4936215d18b4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #17 Skrevet 6. mars 2013 Det er jo eksempler på folk som har ringt til ordføreren og klagd, og så svarer bare ordføreren: "Barnevernet vet nok dette best..." Bv har en høy status rundt omkring. Du kan ikke skrive hva som helst og få det inn i avisen heller. Anonym poster: 070b76807a2342c14f9adf450df35f65
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #18 Skrevet 6. mars 2013 Prøver å dytte litt nå jeg, kanskje flere synspunkter å få??? HI Anonym poster: d8ad6026470149d25bfd4936215d18b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå