Gå til innhold

Dotrening, 2 år. Hvordan kjøre på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lenge hatt doring på badet, og vi har øvd litt, men ikke noe fast. Jeg tenkte egentlig å vente med å prøve litt bleieavvenning til sommeren når han er 2,5.

Men nå har han plutselig begynt å si ifra selv om at han må på do, også om natten! Så da må vi jo gripe sjangsen, men jeg har enda ikke lest noe særlig om dette.

Jeg har tenkt å:

- Spørre ham flere ganger om han må på do.

- Sette ham på do til strategiske tider som når han våkner, før han legger seg, før han bader, osv.

- Si ifra i bhg om at han viser tegn til å vil gå på do

Men.. Hvor lang tid før vi faktisk tar av ham bleia? Skal vi bare prøve med en gang, eller ha litt dotrening først?

Vi har prøvd litt før, bare for å vise, å la ham gå uten bleie og i bokser. Da sier han æsj når han tisser. Tror han vil skjønne mer av det nå. Han har også begynt å vise ubehag etter at han har bæsja, da sier han ifra med tegn vi kjenner igjen.

Hvordan er veien videre?

Anonym poster: acd5b265a7a94cf6c82fa810034fb55b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare fjern bleia, ingen truse/bokser da det gjerne kjennes ut som bleie og la ham gå enten helt naken eller med løse myke bukser. Ikke spør om han må tisse da svarer barn ofte nei. Sikkert heller: nå må du huske at du ikke har bleie på, du må si fra til mamma og pappa når du må tisse. Velger dere å bruke truser/undertøy kan dere si feks: Ole Brumm vil ikke ha tiss på seg. Hvis det er Ole bruk på undertøyet. Vi valgte å ha en potte på stua da det blir kortere vei og barnet klarer seg lettere selv.

Barnet vil nok bruke bleie en stund til i bhg, men spør om de kan sette barnehage på do ved bleieskift/etter måltidet.

Mine tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...