Gå til innhold

Hva kan jeg egentlig "forlange"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er gravid i uke 14, og dette er mitt andre barn. Jeg sitter for tiden og spekulerer meg halvt ihjel på hvordan dette skal gå (samt krisemaksimerer nok en smule pga hormoner).

Mitt første barn ble født på St. Olavs. Der var det skikkelig fint syns jeg, med enerom med sovesofa til far, eget bad og gode greier (var ikke på pasienthotellet). Hadde en kjempefin opplevelse der, og følte at vi fikk fred og ro i dagene etter fødsel.

Nå har vi imidlertid flyttet til et mindre sted, og sokner dermed til et mindre sykehus. Jeg finner nesten ingen info om fødeavdelingen på nett, bortsett fra at de stort sett har flermannsrom med langt mindre privatliv enn vi hadde i Trondheim. Det er mulig jeg er fryktelig bortskjemt, men jeg klarer ikke å takle tanken på det.

Jeg sliter mye med psykiske lidelser, blant annet sosial angst og eksponeringsangst. Denne "filletingen" med at jeg antakelig ikke skal få enerom, gjør at jeg gruer meg som pokker til hele greia, og vurderer nesten å bare fikse ting på egen hånd hjemme hos meg selv (igjen, har antakelig noen hormoner som "mener" litt forskjellig for meg, men dog).

Jeg har inntrykk av at denne fødeavdelingen har noen få enerom, men hva er det som avgjør hvem som får dem? Er usikker på om de har egne bad forresten...

Kan jeg, i kraft av å ha de psykiske utfordringene som jeg faktisk har, be om å få særbehandling på det området?

Hvis ikke tror jeg jaggu jeg bare hopper over hele fødselen...

Endret av Wynja
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må snakke med lege eller jordmor om bekymringene dine. De er de eneste som evt kan henvise deg til samtale på sykehuset

Skrevet

Bur på en mindre plass der man skal vere heldig for å få enerom, første unge, hard fødsel og totalt utslitt...for så å måtte dele rom med ei dame som hadde besøk eller prata i mobil heile tida, og når min unge var stille kan du vere sikker på at hennes baby skreik. Typisk. Lufta det for damene i gangen og dei fiksa meg rom for meg sjøl med en gong, dei hadde full forståelse og gjor alt dei kunne for å gjere det bra for meg. Ta det med jordmora di og hør kva muligheter du har. Lykke til!

Skrevet

Er det ikke fritt sykehusvalg da ? Får vel føde på St.Olavs så fremt det er plass? Ring og spør:-)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg vurderer å reise til St Olavs ja, selv om det er 3 timer unna...

Men jordmor har vel svar på mye rart så jeg får prøve å snakke med henne først :)

Skrevet

Ta en samtale med jordmor og lege om dette, og fortell også om angsten din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...