Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Dersom man er offentlig ansatt, og mener en sak bør meldes til barnevernet, men ledelsen sier nei. Har man anledning til å melde som privatperson da? Eller blir det brudd på taushetsplikt? (skoleverket) Anonym poster: ffd1cc708a10e657255d752fb1d485a2
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Det SKAL du! Meldeplikten går foran alt annet... Du kan jo ta en tlf. Til bv og drøfte saken anonymt først. Lykke til! Anonym poster: a8819f4da4006e30a64cb172901bb8f3
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 Som offentlig ansatt har du meldeplikt uavhengig av hva lederen din sier. Du har imidlertid ikke anledning til å melde den uten å informere foreldrene, med mindre bekymringen går på mistanke om vold eller seksuelle overgrep. Som offentlig ansatt har du ikke anledning til å melde saken inn som privatperson, ei heller anonymt. Det kloke i en slik situasjon er å drøfte saken (DET kan du gjøre anonymt) med barnevernet for å rådføre deg om det ER grunnlag for å melde. Dersom de vurderer dette, plikter du å melde uavhengig av hva lederen din mener. Det er straffbart for offentlig ansatte å unnlate å følge meldeplikten, så dersom du etter å ha rådført deg med barnevernet fremdeles vurderer at din bekymring "kvalifiserer", gjør du dette. (denne straffen får du imidlertid som privatperson.... ) (Dersom lederen din av en eller annen grunn fremdeles er uenig, bør du kontakte verneombudet og tillitsvalgt...) Anonym poster: 2ef5b911f2ea8af7cbca6a04f26b510f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå