Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 I dag var det fordi han ikke fikk ha på seg ullsokker når han skulle legge seg. Æsj, jeg angrer alltid på at jeg sier nei. Hvorfor skulle han ikke kunne ha ullsokker på seg egentlig?.. blæh... men når jeg har sagt nei og han begynner å hyle og kaste ting rundt seg, spytte og kalle meg dumming og bæsjing og hyle at han skal pange meg ned som en banditt... vel, da er det for sent føler jeg, og jeg MÅ følge opp... Kan ikke gi meg da.. Men angrer alltid på at jeg sier nei for raskt, og uten egentlig å tenke meg om.. UUhhh.. Noen som kjenner seg igjen? Anonym poster: db34173a6a083938e6fad97537d01781
*Lissi* Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Nei, har lært at jeg bør velge kampene mine med omhu. Og spørsmål om sokker hadde jeg nok glatt gitt meg på. Men, absolutt ikke perfekt slik at det er sagt
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 Kjenner igjen det der! Men det blir lenger og lenger mellom hver gang nå..puh!! Min er 5 til sommeren. Måtte le litt av det 4åringen din sa da Anonym poster: 031833c34bdd32ac7c5f83cf912f1f0a
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 Velg dine kamper med omhu, sier alltid jeg Tenk før du svarer, ellers er du på nivå med ungen din Det er ikke lett. Men du gjorde rett i å gjennomføre etter å først ha sagt nei. Anonym poster: a97d51785cbd383defcedad0c29d13b4
Gjest MaJo0812 Skrevet 5. mars 2013 #6 Skrevet 5. mars 2013 Helt riktig å holde på nei når du først har sagt nei. Det er viktig! Du kunne sikkert sagt ja til sokker, men noenganger svarer man fort og da blir det sånn. Når du først hadde sagt nei holdt du deg til det og det hadde vært mye værre å si nei først og ja etterpå. Jeg er også både dumming og bæsjing av og til, pga diverse årsaker, utrolig hvordan en fire åring kan finne på kallenavn.. Hehe. Morsomt i ettertid, men virkelig ikke morsomt der og da.. Klem til deg, kjenner meg såååå igjen!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #7 Skrevet 5. mars 2013 Jeg synes at du godt kunne gått tilbake på det. Jeg har tro på personlig kommunikasjon og har man gjort en feil, så kan man være ærlig og si det til barnet. :-) Anonym poster: 171561a6f9c65d4ebe5c814b90898f44
Vanity Skrevet 5. mars 2013 #8 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har lært meg å velge kampene mine med omhu. Hva så om han vil ligge med ullsokker på natten? Hva så om han vil ha på seg en genser som er utvaska, men som er yndlingsgenseren? Hva så om han vil ha senga full av bamser? Når slike situasjoner oppstår hvor jeg er usikker på hvordan jeg skal reagere, tenker jeg alltid: "hva er det verste som kan skje?" Så lenge det ikke er til fare for noen, så lar jeg de få lov. Med tre barn, hadde det blitt maaaaange kamper i løpet av en dag om jeg bare skulle sagt nei for å si nei! ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #9 Skrevet 5. mars 2013 Leser dere hovedinnlegget skikkelig eller? HI skriver jo at hun VET at hun burde sagt ja og at det var kortenkt. Fint at alle dere andre alltid gir overveide svar og ikke svarer for fort da. Anonym poster: bd68eb2df4956624d08779ce5512051f
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #10 Skrevet 5. mars 2013 Hvorfor er det ikke lov å gå tilbake på noe man har sagt når man vet man har tatt feil avgjørelse??? Det skjønner ikke jeg. Da er du trassig selv og lærer ungen din å være det samme. Anonym poster: 235e1af8e9e0314e4431ad1575dc1b0c
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #11 Skrevet 5. mars 2013 Her tror jeg ikke problemet er at hi ikke kan gå tilbake på et nei, men når barnet reagerer med å hyle og rase DA kan hun jo ikke gå tilbake på det... Og hi, jeg kjenner meg altfor godt igjen i det du sier. Anonym poster: c051a4cf950e27a4c593b54e65c2c107
Pinnus Skrevet 5. mars 2013 #12 Skrevet 5. mars 2013 Hvorfor er det ikke lov å gå tilbake på noe man har sagt når man vet man har tatt feil avgjørelse??? Det skjønner ikke jeg. Da er du trassig selv og lærer ungen din å være det samme. Anonym poster: 235e1af8e9e0314e4431ad1575dc1b0c Hvilke signal sender man om man går tilbake på det etter en slik reaksjon? "Jeg har sagt nei og han begynner å hyle og kaste ting rundt seg, spytte og kalle meg dumming og bæsjing og hyle at han skal pange meg ned som en banditt." Da er det greit å gjennomføre kun for å vise at slik oppførsel ikke fører frem. Enig med HI, da er det for sent. Hvis barnet spør "hvorfor ikke?" kan man selvfølgelig ta seg i det og gå tilbake på det.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #13 Skrevet 5. mars 2013 Hvorfor er det ikke lov å gå tilbake på noe man har sagt når man vet man har tatt feil avgjørelse??? Det skjønner ikke jeg. Da er du trassig selv og lærer ungen din å være det samme. Anonym poster: 235e1af8e9e0314e4431ad1575dc1b0c Hvilke signal sender man om man går tilbake på det etter en slik reaksjon? "Jeg har sagt nei og han begynner å hyle og kaste ting rundt seg, spytte og kalle meg dumming og bæsjing og hyle at han skal pange meg ned som en banditt." Da er det greit å gjennomføre kun for å vise at slik oppførsel ikke fører frem. Enig med HI, da er det for sent. Hvis barnet spør "hvorfor ikke?" kan man selvfølgelig ta seg i det og gå tilbake på det. Jeg tar det som en selvfølge at dette er en normalt oppegående mor som ikke trenger mange sekunder på å innse at hun har tatt feil avgjørelse når fireåringer begynner å protestere. Hun har god tid på å gå tilbake på avgjørelsen lenge før trasseanfallet får tid til å utvikle seg. Det er bare så altfor mange voksne som er altfor redd for å gå tilbake på et nei. De er skikkelig trassete Anonym poster: 235e1af8e9e0314e4431ad1575dc1b0c
Pinnus Skrevet 5. mars 2013 #14 Skrevet 5. mars 2013 Hvorfor er det ikke lov å gå tilbake på noe man har sagt når man vet man har tatt feil avgjørelse??? Det skjønner ikke jeg. Da er du trassig selv og lærer ungen din å være det samme. Anonym poster: 235e1af8e9e0314e4431ad1575dc1b0c Hvilke signal sender man om man går tilbake på det etter en slik reaksjon? "Jeg har sagt nei og han begynner å hyle og kaste ting rundt seg, spytte og kalle meg dumming og bæsjing og hyle at han skal pange meg ned som en banditt." Da er det greit å gjennomføre kun for å vise at slik oppførsel ikke fører frem. Enig med HI, da er det for sent. Hvis barnet spør "hvorfor ikke?" kan man selvfølgelig ta seg i det og gå tilbake på det. Jeg tar det som en selvfølge at dette er en normalt oppegående mor som ikke trenger mange sekunder på å innse at hun har tatt feil avgjørelse når fireåringer begynner å protestere. Hun har god tid på å gå tilbake på avgjørelsen lenge før trasseanfallet får tid til å utvikle seg. Det er bare så altfor mange voksne som er altfor redd for å gå tilbake på et nei. De er skikkelig trassete Anonym poster: 235e1af8e9e0314e4431ad1575dc1b0c Noen barn reagerer umiddelbart på denne måten. Det er helt sikkert mange voksne som står på "nei" av trassige grunner, men jeg syns ikke det ser ut til å være tilfellet her.
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. mars 2013 #15 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har lært av bupa at man fint kan si "jeg har ombestemt meg, du får lov av meg å ta på sokker likevel". På den måten er det ditt valg, egentlig. funker som ei kule her!
BellaSuz Skrevet 5. mars 2013 #16 Skrevet 5. mars 2013 Jeg mener at man skal være konsekvent når man har sagt nei, skriker ungen da så tenker den at hvis han/hun får ja så er det pga oppførselen. Og det vil vi jo ikke. Men i dette tilfellet og mulig andre "filleting" man har sagt nei for raskt til, ville jeg satt meg ned med barnet og forklart det når han/hun er rolig, at mamma tenkte seg ikke om når hun sa nei til sokkene, det var dumt og mamma har tenkt seg om at hun mente egentlig ja. Men det var ikke på grunn av at du skrek og hylte/oppførte deg dårlig. Eller lignende. Det har jeg gjort noen ganger, og får fortsatt respekt fra barnet når jeg sier NEI og mener det. Er det en viktig sak så står jeg på mitt, og det skjønner han.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #17 Skrevet 5. mars 2013 Det hører med til historien at han ikke ville legge seg.. ikke ville pusse tenner, ikke ville ditt og ikke ville datt... Alt var galt.. Jeg var sliten og lei og syntes han brukte utrolig lang tid på kveldsstellet. Hvis jeg hadde sagt ja til sokkene kan du banne på at han hadde funnet på noe annet. Jeg sa nei for å sette en grense et sted. liksom, nå har vi ikke tid til å tulle mer.. men, jeg burde snudd det, og f.eks sagt, greit du kan ta på deg ullsokker, men da må du forte deg opp og så leser vi en bok... Men, det klarte jeg ikke, og han var allerede i trassemood, og idet jeg sa nei til ullsokker fordi jeg var lei, brøt han ut i et voldsomt anfall.. Akkurat som han ønsket å få utløp for frustrasjonen han hadde inni seg.. Jeg vet ikke, men jeg tror ikke at det hadde løst situasjonen om jeg hadde ombestemt seg.. Da ser jeg for meg at det ville være feil ullsokker, feil farge, ikke stramme nok osv osv.. Som sagt, alt var galt.. HI Anonym poster: 522b7a8a7f46c8dc6c101482759db289
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #18 Skrevet 5. mars 2013 Jeg hadde heller tatt tak i alt det andre: at han kaller deg dum og bæsj og at han skal pange deg ned. Jeg syns en 4 åring er alt for liten til å snakke slik, det hadde jeg aldri akseptert. Ville snakket mye om det når situasjonen har roet seg. Ellers er det aldri galt å innrømme at man har tatt feil og beklage det, en 4 åring skjønner såpass og det betyr ikke at han tror at han kan hyle seg til alt. Prøv å snakk med han og gi han ansvar for at legge situasjon skal bli god, hvordan syns han det skal være når han legger seg? Anonym poster: 000ced034c2f374e9e0ed5353945ab26
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #19 Skrevet 5. mars 2013 Jeg hadde heller tatt tak i alt det andre: at han kaller deg dum og bæsj og at han skal pange deg ned. Jeg syns en 4 åring er alt for liten til å snakke slik, det hadde jeg aldri akseptert. Ville snakket mye om det når situasjonen har roet seg. Ellers er det aldri galt å innrømme at man har tatt feil og beklage det, en 4 åring skjønner såpass og det betyr ikke at han tror at han kan hyle seg til alt. Prøv å snakk med han og gi han ansvar for at legge situasjon skal bli god, hvordan syns han det skal være når han legger seg? Anonym poster: 000ced034c2f374e9e0ed5353945ab26 Han er stort sett en veldig grei gutt, så jeg har ikke tenkt til å lage en stor sak ut av dette. De tingene vi strever med bruker vi belønningsskjemaer på - med god effekt, men dette med leggingen pleier å gå veldig greit. I dag var han sliten, og det er lov å ha en dårlig dag. HI Anonym poster: 522b7a8a7f46c8dc6c101482759db289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå