Gå til innhold

Leilighet med fellesgjeld.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Om innskudd er 350000 og felleskostnader er 1500000 må en da søke om lån på hele beløpet?

 

Hva om en har hele innskuddet? Må en da søke lån på resten?

 

Anonym poster: 522d3cd80a70b2259bab16dbed59029a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tok akkurat lån på leilighet, og da måtte dem beregne med fellesgjelden!

Skrevet

Hei,

 

Hvis du skal låne penger til innskuddet så regner banken med også fellesgjeld som del av kjøpesummen. Dette er fordi i tillegg til å betjene lånet til innskuddet, så må banken vite at du også klarer å betjene felleskostnadene knyttet til fellesgjelden.

 

Det er borettslaget som egen organisasjon som har tatt opp et stort lån for alle leilighetene i borettslaget. Dette lånet fordeles så med en sum pr leilighet som eieren av leiligheten plikter å betale. Du må derfor vite at du har råd til å betale fellesgjelden (dvs felleskostnader pr mnd). I nye borettslag er det ofte slik at borettslaget har avdragsfrihet for de første 5 år e.l. Dette betyr at det kun betales renter, og at felleskostnadene da øker i det øyeblikket avdragene også må betales. Kan være ok å sjekke dette når det er såpass mye fellesgjeld som i dette tilfellet.

 

Dersom du har penger til innskuddet, og ikke må låne noe for å betale inn disse 350 000, så blandes jo ikke banken inn i dette. Da er det bare opp til deg selv å vite at du har nok inntekt pr mnd til å dekke det som er av felleskostnader fra borettslaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...