Gå til innhold

Leilighet med fellesgjeld.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om innskudd er 350000 og felleskostnader er 1500000 må en da søke om lån på hele beløpet?

Hva om en har hele innskuddet? Må en da søke lån på resten?

Anonym poster: 522d3cd80a70b2259bab16dbed59029a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke søke lån på fellesgjelden, den er lånt allerede, men du må vite at du kan ha en gjeld tilsvarende din del av fellesgjelda. Det hjelper ikke at du kan få og betale et lån på 350 000kr hvis du ikke kan betjene fellesgjelda. Noen borettslag har fellesgjelda som avdragsfri i begynnelsen, dvs at man bare betaler rentene og da er ofte fellesutgiftene lave i begynnelsen og så stiger de mye når man må begynne å betale avdrag. Har man ikke da mulighet for å betjene hele lånet, så har man et problem.

Anonym poster: 086d0e9265fcfe750c86c557afd3d9d8

Skrevet

Nei.du må kun ha prisantydning. 350.000. Men banken skal jo vite alt om kjøp og fellesgjeld etc. Så om dere ikke har romslig nok økonomi til å betjene en høy fellesgjeld pr måned i tillegg til lånet fra banken så gir de vel ikke ut lån. Er litt "skummelt" med slike leiligheter med veldig høy fellesgjeld.(fikk høre fra rådgiveren i min bank)

Om du har 350.000 er det jo bare å cashe ut ;) da slepper du lån i bank og må kun betale ned på fellesgjeld.lurt å sette seg inn i gjelden før et kjøp. Er det fast rente?evnt hvor mye er det greit den stiger mtp økonomien din etc!

Skrevet

Du må ikke søke lån på fellesgjelden, den er lånt allerede, men du må vite at du kan ha en gjeld tilsvarende din del av fellesgjelda. Det hjelper ikke at du kan få og betale et lån på 350 000kr hvis du ikke kan betjene fellesgjelda. Noen borettslag har fellesgjelda som avdragsfri i begynnelsen, dvs at man bare betaler rentene og da er ofte fellesutgiftene lave i begynnelsen og så stiger de mye når man må begynne å betale avdrag. Har man ikke da mulighet for å betjene hele lånet, så har man et problem.

Anonym poster: 086d0e9265fcfe750c86c557afd3d9d8

Står der er avdragsfritt de første år. Har innskudd og prisen som er oppgitt er lavere enn jeg betaler i husleie der jeg har leid i årevis. Nå tenker jeg høyt her og har langtfra bestemt meg; men jeg trenger altså ikke kontakte bank før jeg kjøper den?

Den fellesgjelden som er oppgitt pr/ mnd da er den ikke reell da siden en ikke må betale avdrag de første år.

Anonym poster: beb036bb2193c8c3a624f35f218cf377

Skrevet

En sånn leilighet må du IKKE finne på å kjøpe.

Kun tapsprosjekt hele greia.

Du skal heller betale mer, og se etter lav fellesgjeld pr boenhet.

Men ellers så trenger du kun lån til innskuddet, selv om fellesgjeldens del vil telle inn når du søker om det lånet.

Anonym poster: 892665efd10b8b2f1ad4360329218c7f

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Fellesgjelden er reell nok den, den forandrer seg ikke om ikke borettslaget har planer om større investeringer i nærmeste framtid. Men din månedlige del av fellesutgiftene (inkl. renter og avdrag på fellesgjeld) vil øke når man må begynne å betale avdrag og om rentene øker, for det kan også skje.

Om det er lurt eller ikke å kjøpe en slik leilighet kan ingen her inne svare på. Det kommer an på borettslaget / andelslaget og hvordan det drives og hvordan sikkerheten for hver andelseier er. Er det f.eks forsikret mot at andelseiere ikke betaler sin del av gjelden? Hvor mye kommer felleutgiftene til å øke med framover?

Jeg tror at jeg ville tatt en prat med banken min uansett om jeg trenger å søke om lån til innskuddet eller ikke. Der finnes det sikkert kompetanse som kan gi deg råd om dette er lurt eller dumt.

Skrevet

Ikke kjøp leilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Kjempevanskelig å bli kvitt igj. Og når renta stiger blir jo husleia skyhøy

Skrevet

Jeg, hadde hele innskuddet, og de tar ikke noen kreditt sjekk på en person som har flere hundre tusen som man betaler "kontant".

Jeg er storfornøyd med leiligheten min, og hadde ikke fått en like stor leilighet i sentrum om jeg ikke hadde kjøpt en andels leilighet. Men,pass på at de har en bra nedbetalings-plan på fellesgjelden og at de også har forsikring. Slik at om det er noen som ikke betaler, så går det ikke ut over deg/dere. :)

Anonym poster: b12e6343411a7270616c78acffc47abe

Skrevet

Tusen takk for svar og tips:=)

Får se hva jeg gjør..

Må bestille prospekt og få mer info.

Anonym poster: beb036bb2193c8c3a624f35f218cf377

Skrevet

Det er tull at man "ikke må finne på å kjøpe" slike leiligheter.

Det man må gjøre, er å vurdere at:

-Man har råd til å betjene fellesgjelden OGSÅ når avdragene begynner å løpe.

-Ryktet til slike leiligheter er litt frynsete etter en del prosjekter hvor folk nærmest ble forespeilet at boligen var gratis. Det kan påvirke videresalgsverdien noe.

-Borettslaget MÅ ha sikringsordning, slik at du og andre som bor der ikke blir medansvarlige dersom noen i borettslaget ikke betjener sin andel av fellesgjelden.

-Det er en fordel med individuell nedbetalingsordning, slik at du har mulighet til å løse inn fellesgjelden om ønskelig.

Felleslån har ofte bedre betingelser enn privatlån, så det er fjasete å si at husleien blir skyhøy om renten stiger. Det blir den nok, men det ville jo boligutgiftene blitt om du hadde tilsvarende lån i din egen bank også. Du bør ta høyde for at renter kan øke betydelig, men dette gjelder uansett hvor lånebyrden din er plassert.

Anonym poster: 200e3b08a6eae99bd4bf33dd325d7185

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...