Gå til innhold

Hjelp! dere fleregangsreisende, har dere noen gode tips og råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt lyst å dra på tur lenge, men nå når det er bestemt kjenner jeg at jeg får litt kalde føtter....

Vi reiser med en på fire og en på 15 mnd. Hvordan er det å fly med småbarn? har jo hørt om de som hyler hele turen... (blir Grand Canaria), hva gjør man med sikring av barna på buss og i bil? Burde man ha slike UV-drakter ihvertfal til minstemann? Reisetrille, overlever den håndteringen på flyet? sikkert lurt med bæretøy til flyturen?

jeg har nok hundre spørsmål til som jeg ikke kommer på, så gi meg råd om alt dere kan komme på!

Tenger at dette skal bli noe jeg gleder meg til og ikke ser på med skrekk og gru....da er jo poenget med ferie borte.

Anonym poster: 38178f234c4dc833e98e64dd9c20f91d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vogna til tvillingene med helt fram til vi gikk ombord på flyet, veldig greit. Like hel.

Ta med UV drakt og kjøp solkrem hjemme før dere reiser.

Ta med litt mat/saft ungene liker. Pakk i myk kjølebag og legg i en av koffertene.

Paracet, temometer, Imodium, Eurax.

Solhatt og solbriller.

Skrevet

Anbefaler at dere er tidlig ute med å booke rad 1. Da får dere litt ekstra benplass og barna kan bevege litt på seg. Hvis ikke kan det være et helvete å sitte på et trangt charterfly med en aktiv en på 15 mnd (som jeg nylig har erfart).

Vi har hatt med reisetrille som har overlevd 4 av 5 turer. Bæretøy har vi ikke hart bruk for. Pass på å ha med nok snaks til barna på flyturen, og noen leker de kan pusle med.

Sikring av barna på buss/bil må du nok bare glemme desverre. UV drakt kan være kjekt så slipper du å smøre hele ungen hele tiden.

Ellers; slapp av og nyt turen :) God ferie :)

Skrevet

Vi har reist masse. :) Første gang når mini var tre måneder. Nå når han er 20 måneder har han sikkert 10-12 flyturer. :)

Til flyturen anbefaler jeg at ta med snacks som tar lang tid å spise. :) Feks eple, gulrøtter, etc. Spar de morsomste lekene til sist. Hvis dere har nettbrett last ned feks Drømmehagen eller lignende. Og regn med en del spaserturer i midtgangen. ;)

Vi har alltid leid bil selv og da kan man leie bilsete.

Til reisetrillen har vi kjøpt en liten bag slik at den er bedre sikret enn i den plastposen man får utdelt. Hvis dere bruker plastpose, ta vare på den dere får i Norge - det er slett ikke sikkert man får noen på utenlandske flyplasser. For det meste får du ta med reisetrillen enda frem til gaten. Vi pleier å stå kvar å sjekke at den blir tatt hånd om (slik at den ikke blir glemt).

Pakk håndbabasje i ryggsekk slik at dere har hendene frie! Bæretøy kan være lurt ja. :)

Hva mer... :) Ikke gå på flyet først selv om de lar barnefamilier boarda før de andre. Gå på blant de siste - ellers blir det lang tid for de små å sitte stille. Kommer å gå finfint skal du se!

Skrevet

Aldri reist før med barn?

God tid og tolmodighet sier bare jeg ;-)

Noen barn hyler og skriker men ikke hele tiden, det går nok fint skal du se :)

husk å ha med noe som aktivisere barna, ds/bøker/favoritt leke/bamsen osv, slik at de har noe å gjøre. Ta og med noe mat/kjeks/drikke du vet de liker godt. Du og pappaen kan bytte på hvem som "passer" hvem, gå litt i midtgangen med dem...

Så vips så er dere fremme :)

Ha med reisetrilla helt inn til gaten i tilfelle minsten sover så slipper du å bære. Når dere kommer til Las Palmas (flyplassen på gran canaria) så ventet bussene om dere har bestillt transport til hotellet.

Har enda ikke sett en et eneste barnesete på noen slike busset, og jeg har reist mye! Men ta på setebelte du, sitter trygt i den store bussen :)

Lei bil om dere skal litt rundt, da kan dere og leie barnesete.

UV drakt trenger du ikke nå, så varmt/mye sol er det ikke på gran canaria,

Ikke ta den dyreste tralla med. Vi har hatt med vår på 15 turer før den ble litt ødelagt, så det går nok fint.

Ellers, ta med noen pledd til flyturen da det kan være kaldt.

Bare spør om du lurer på noe mer :)

God tur :)

Anonym poster: 93a373ae154866debda2af0dea413591

Skrevet

Og ta med bleier hvis du har plass. De er veldig dyre på Gran Can sammenlignet med hjemme. Vi pleier å legge noen pakker i bag'en til reisetrillen. :)

Vi tok også med grøt, det er vanskelig å få tak i.

Skrevet

Takk for tipset om rad 1 Light of my life, det er nok lurt!

Hvordan er det med barn og "dotter" i ørene? får de det like lett som oss voksne? har hatt et par grusomme nedstigninger selv hvor jeg ikke klarte å utligne...

hi

Skrevet

Hvordan er det med barn og "dotter" i ørene? får de det like lett som oss voksne? har hatt et par grusomme nedstigninger selv hvor jeg ikke klarte å utligne...

hi

Det tror jeg er veldig individuelt. Min gutt har aldri vært plaget av det. Men et tips er å ha med tåteflske med vann/jus. Når barnet suger og svelger utligner det selv.

Skrevet

oi, her hadde det kommet inn mange gode tips! tusen takk jenter! jeg noterer alle sammen for her må jeg føle meg godt forberedt for å klare å nyte turen! og ja, første gang på ordentlig tur og flytur med småbarn, så synes det er litt skummelt.

hi

Skrevet

hi

VI har reist mye siden vi fikk mini, første tur var fra flesland til gran canaria da han var 11 mnd. Vi fikk ikke ha trillen med til gate så hvis du reiser fra flesland kan det være lurt å sjekke.

Vår gutt har vært mye plaget med ørene så jeg var veldig spent å det med utligningen å opp- og ned stigningen. Vi hadde med tåteflaske (og jeg ammet) og gav ham saltvannsspray før opp og ned turen, når han ble eldre brukte vi fremdeles tåteflaske og tyggis. Det har gått veldig fint med ham alle gangene ;o)

Men jeg har alltid med paracet, egentlig pga han får feberkramper og en gang var det en annen familie som hadde en liten baby som gråt så mye. Moren var helt stresset og unnskyldte seg til oss rundt og sa det var ørene til babyen som plaget ham. Tilbydde henne en stikkpille og 20 min senere sov han. Så det kan være lurt å ha i bakhånd hvis de skulle få skikkelig vondt.

Ellers har trillen vår overlevd alt, like fin som ny ennå og den er godt brukt. Vi kjøpte pose til den på barnashus så slipper vi å styre med den der plastikk greien på flyplassene + at vi har pakket bleiepakker ol i den. Dyrt på GC!

Ellers gjør vi som de andre har sagt med mat og dvd osv.

Man trenger tålmodighet og litt triks så går det der veldig fint!

Beregn god tid til å få levert bagasje og slikt. Det er det eneste jeg har følt har vært litt stressende når vi har vært ute å reist.

Vi har fått barnesete igjennom reiseselskapet når vi har reist med busser. Ellers har vi leid bil og da barnesete der.

GOD TUR!!!

Anonym poster: ff225f1f678c8193f4090a383fc91d08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...