Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #26 Skrevet 5. mars 2013 Beklager, men nå er du bare vrang og barnslig. Du får legge inn ønske, men siden du er ny i jobben så er det trolig kollegaen din som får viljen sin. Skjønner at du har gledet deg til ferie, men noen ganger må man bare gi seg. Om du er syk så kanskje du skal bli hjemme og slappe av, og ikke minst få deg en uke ferie alene før du tar to uker med mann og barn. Blir det for langt å dra dit familien din bor så kan du sikkert fly dit eller klare deg med noen dager mindre. (syns for øvrig du har en tålmodig mann som gidder å bruke hele ferien sin på å besøke din familie ) Anonym poster: 3567c818086129ae5de147e00b8a6082
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #27 Skrevet 5. mars 2013 Avsluttet litt brått... det blir lange kjedelige dager for en 7 åring og være med oss på jobb. Er ikke spesiellt rolig på sommeren. Begynte der i juli i fjor og hadde ingen rolige dager. Man skal ta igjen det man ikke får gjort ellers i året. Hadde gledet meg til å besøke familien min. Fått noen nye nieser og nevøer siden jeg sist var der. Barna mine og mannen har heller ikke vært med de siste gangene jeg har vært der da det har vært pga begravelser. Anonym poster: c1704af3735ff0d3e8c178ff263e7bc6 Kanskje hun og gleder seg til ferien selv om hun er i 50 åra med voksne barn. Blir så utrolig frustrert over noen småbarnsforeldre som mener de skal først i køen når det gjelder ferie, bare fordi de har små barn. Anonym poster: 9eedca06e3f592b081f7e5ff56e5ff90
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #28 Skrevet 5. mars 2013 Her var det mange problemer og lite løsninger. Du kan jo unsett ikke annet enn å ønske deg ferie. De aller fleste må en del ferie hver for seg, for å få kabalen til å gå op med ungenes lange ferier. Kan ikke din familie komme på besøk til dere da? Dere får gjøre noe annet i år, la hun andre få ferien sin mot at du velger først neste år. Så får du det slik som du ønsker deg neste år. Du er ny, og hun måtte forskyve ferien sin i fjor. Denne taper du uansett, så du kan like gjerne "gi deg" mot å få ferie først neste år. Anonym poster: 6e5af5ef70a444b922dc928a0be6e486
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #29 Skrevet 5. mars 2013 Du bruker fire dager, tur-retur. Da har du 10 dager på å være sammen med slekta. Holder ikke det? Må du besøke alle som bor rundt omkring i denne runden? Kan ikke feks. dine foreldre be inn noen av disse slektningene når dere er der slik at dere ikke må kjøre rundt, men de kan komme til dere? Må si du er negativ og lite løsningsorientert. Anonym poster: 6e5af5ef70a444b922dc928a0be6e486
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #30 Skrevet 5. mars 2013 Makan til syting! Skjerp deg HI! Anonym poster: 385c0bd063295a98ff0192d4f1a1f7ae
Kamomille Skrevet 5. mars 2013 #31 Skrevet 5. mars 2013 Du høres egentlig utrolig lite samarbeidsvillig ut. DU har bestemt at du skal ha ferie når du ønsker, og hva andre ønsker virker som du gir F i. Det er absolutt ingenting som tilsier at småbarnsforeldre alltid skal komme først i køen når det gjelder ferieønsker. har det slått deg at arbeidstakere som er litt opp i åra også ønsker ferie med sin familie? Kanskje de vil ut å reise sammen, kanskje de skal besøke familie, kanskje de skal passe barnebarn for å avlaste sine barn som ikke får sine ferieønsker oppfylt???? Du ahr virkelig bestemt deg for at DU og dine ønsker skal og bør prioriteres. Slik er "desverre" ikke virkeligheten. Småbarnsforeldre kan, som alle andre, ikke legge ferieplanene først for deretter å ture igjennom med sine ønsker om ferie på bekostning av andre arbeidstakere. Hvis din kollega måtte forskyve sine ferieønsker i fjor, så er det bare rett o grimelig at hun får velge ferie først i år, helt uavhengig av hva som forårsaket at hun måtte flytte ferien sin. Neste år får det da være din tur til å velge først Dere får uansett to uker sammen, og får kaalen til å gå opp med stengt SFO. Så får dere heller justere litt på feieplanene i forhold til hvor lenge dere kan besøke familien din. Flere her har kommet med veldig gode forslag om hvordan dere kan løse dette, f.eks ved å ta fly, at noen reiser i forvegen, at din familie besøker dere isteden osv. Men du virker veldig lite mottakelig for innspill...... Lykke til med samarbeidet på jobb!
Iiiiik Skrevet 5. mars 2013 #32 Skrevet 5. mars 2013 Du høres ut som en sånn arbeidstaker det er strevsomt å ha personalansvar for. Selv om du står på hele året, er det ingen selvfølge at verden dreier om din akse når du har behov på fritiden. Som arbeidstaker har du krav på sammenhengende ferie i perioden juni-august og at ferie er fastsatt innen 1. mai. Innenfor dette har arbeidsgiver styringsrett. Dessverre er det veldig mange småbarnsforeldre som forventer at de andre tilpasser seg dem og dette er ikke rimelig! På den annen side kan heller ikke kollegaen din bestille ferie uten at det er avklart med arbeidsgiver. Du må nok bare prøve å snu tankegangen din. Det høres ut som om du enten må ha fri hele juli ellers er det ingen vits. Enten kjører dere i dagesvis eller så har dere ingen alternativer. Finnes det grånyanser i din måte å tenke på?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #33 Skrevet 5. mars 2013 Du høres ut som min tidligere kollega. HUn bare MÅTTE ha 4(!!) uker fri i juli. Hvis de ikke fikk 4 uker sammen som en hel familie så greide de ikke å føle at de hadde ferie......... Anonym poster: b23902abb3ba3fb15c85885e3e39a0f4
Husbygger Skrevet 5. mars 2013 #34 Skrevet 5. mars 2013 Her er vi heldige hvis vi får 1 uke sammen. Jeg takket ja til ny jobb i slutten av august, begynte der i midten av november. Da hadde jeg brukt mine 8 feriedager og ca 1 uke avspasering for å få begynne tidligere i ny jobb. Blir møtt av at feriekabalen er satt allerede og min kollega skal ha tre uker nå o overgangen februar/mars. For det pleide hun alltid å ha å om det kom midt i vinterferien så brydde hun seg ikke om det. hun skal ha fri fom. 9 mai tom 20 mai. Hun skal også ha fri de tre ukene jeg egentlig vil ha fri i juli/august. Så ikke vet jeg hva vi skal gjøre i sommer. Det positive er jo at vi får dekket inn det meste av ferien å slipper å spørre om hjelp av besteforeldre!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 5. mars 2013 #35 Skrevet 5. mars 2013 Vet du, sånn er livet i blant. Skikkelig surt, men ingenting å gjøre med. Her har f.eks. kommunen bestemt at kommunalt ansatte enten skal ha ferie til og med uke 29, eller fra uke 30. Feks. Uke 27, 28, 29 eller uke 30, 31, 32. Samme kommune har også bestemt at alle barnehager skal holde stent uke 29, 30 og 31. Ergo blir ALLE kommunens ansatte med barn i barnehage satt i knipe. Enten blir de stående uten barnehage i en eller to uker, og slett ikke alle har familie som kan stille opp. Var superstress i fjor, men det ordnet seg på et eller annet vis, ferieplaner fikk vike og vi fikk bare gjøre det beste ut av situasjonen. Som alle andre
Gjest ronja røverdatter Skrevet 5. mars 2013 #36 Skrevet 5. mars 2013 Vel, dersom det eneste kriteriet for ferie er at du og EN annen person ikke har ferie samtidig, er du ganske heldig i forhold til mange andre. Da må dere sammen med arbeidsgiver kommer fram til en rettferdig løsning. Og en løsning kan selvfølgelig være at dere bytter på å være den som får velge ferie først. En annen løsning er å dele sommeren i to, og så får dere hver deres halvdel annet hvert år. Dersom den andre måtte gjøre om ferien sin i fjor, er det rett og rimelig at hun får ferien hun ønsker i år. Det at du byttet jobb og ikke fikk skikkelig ferie i år, betyr ingenting for den nye arbeidsplassen. Sånn er det når man bytter jobb. Snakk sammen og finn en god løsning, ikke bare for i år, men for fremtiden.
optimist77 Skrevet 5. mars 2013 #37 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har små barn, jobber skift noe også mannen min gjør. Vi blir delt inn i puljer hvor vi rulerer hvert år. Ingen selvfølge at vi får ferie sammen, men, vi prøve gjøre det beste ut av det ihvertfall dr ukene bhg er stengt. Om vi ikke har ferie, så må vi eventuelt bytte vakter for å være hjemme med barna. Syns overhodet det ikke er en selvfølge at vi med barn skal prioriteres først. Der syns jeg man er likestilt uansett om man et singel, har voksne barn osv. Jeg har også familie langt vekk, men, da har de kommet å besøkt oss.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #38 Skrevet 5. mars 2013 Okay, dere har ett barn sammen og det er en gutt på 7 år. Hva om du og gutten tar fly til din familie siste uka i juni da og har en uke ferie, så kommer mannen din etter med bil når ferien hans starter 1. juli? Syns i likhet med de andre her at du er ekstremt navlebeskuende og negativ... Anonym poster: 7cad1e83f7d33fa44945a6a3f65e054e
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #39 Skrevet 5. mars 2013 Det du har krav på etter ferieloven er tre uker sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni - 30. september. Synes du har fått en god plassering av ferieukene dine jeg, og bør være takknemmelig for det. Lykke til med å sette problemene dine i perspektiv;-) Anonym poster: be725ab55421a34ddf105ea934df8fae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå