Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Hadde en diskusjon med mannen min i går. Jeg mener at barna SKAL smake på mat de ikke har smakt på før, om det så bare er å stikke tunga borti. Om de ikke liker det så skal de få slippe og spise det og heller spise det på tallerkenen de liker. "Jeg liker ikke det" er ikke holdbart når de ikke aner hvordan det smaker. Unntaket er svært spesiell mat: smalahåve, lutefisk osv, men vanlig mat ser jeg ikke noe grunn til å ikke smake på. Er redd for å ende opp med tenåringer som sitter og rynker på nesa og nekter å smake på nye ting. Jeg mener også at om jeg vet at barna liker alt vi serverer til middag så skal de spise alt, f.eks. om vi har kjøttkaker så skal både kjøttkaker, poteter og erterstuing/grønnsaker spises. Mannen mener at man skal ikke tvinge barna til å smake for det kan skape et negativt forhold til måltider og mat. Han mener også at om de kun vil ha deler av middagen, selv om de egentlig liker alt, så skal de få det. Hva mener dere om dette? Jeg lurer også på når man kan innføre "må smake"-regelen. Jenta vår er to år nå og en periodespiser, hun kan spise godt og smake på alt mulig ene uka, neste uka kan hun nekte det meste. I går hadde vi f.eks. torsk, poteter og erterstuing: hun nektet å smake på torsken og ville ikke ha poteter fordi hun elsker erter og endte dermed opp med å bare spise erterstuing. Men det er ikke så lett å si til en toåring at hun må spise det på tallerkenen hun liker for hun får ikke mer av det ene hun spiser, hun forstår jo ikke akkurat at hun da må gå sulten til kvelds. Tynn er hun også, så hun har ikke så mye å gå på i utgangspunktet. Innspill? Tips? Anonym poster: 92df1edb789e662a216ac72d1ede8765
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 La jenta være med å lage mat, sett henne på kjøkkenbenken så hun kan se hva som er i maten. Selv om hun er lita, kan det hjelpe til. Kanskje smaker hun på ting mens du lager mat, kanskje kommer hun selv på noe spennende eller vil rote litt i skuffer. Her MÅ barna smake, jeg er enig i det du sier. Liker ikke barna maten, så stiller jeg meg IKKE opp for å lage ny. Har ei søster som kan lage hele 3 forskjellige middager fordi den ene ikke liker det og den andre ikke liker det. Det er jo også slitsomt for oss rundt, og jeg synes synd i moren min som faktisk stiller seg til å gjøre det samme når dem kommer på besøk. Slik er ikke jeg, og barna skal spise det dem får servert. Hvis ikke får dem gå sultne. De minste på 1 år er jeg ganske snill med, men jenta på 3 skal hvertfall smake på det som ligger på fatet. Slik har jeg holdt på i godt over 1 år. De skjønner mer enn man tror, og blir dem sultne nok- ja da spiser dem! Anonym poster: ac6296ecdff2d9040c6a3f7af3765da2
Fomle84 Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Her må de smake ja. Var selv super kresen som liten men ble heldigvis aldri tvunget til å spise noe. Hvis de absolutt ikke liker middagen, får de ta en skive. Er ikke en restaurant så lager ikke ulike middager. Jentene våre liker det meste heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 Vi innførte regelm da vi hadde ei som sa jeg liker ikke før hun viste hva vi hadde til middag nesten. Alle måtte smake på alt, likte de ikke lot de vær å spise. Likte de ingen ting fikk de en brødskive når alle var ferdige med maten, imens måtte de sitte ved bordet. De som var ferdige tok med seg fatet kjøkkenet før de gikk for å leke. Dette fungerte veldig bra, for når hun så de andre forlot bordet en etter en begynte hun å spise også. Var en uke med litt klaging men etter det har det ikke vært noe. Og hun er absolutt ikke kresen lenger, hun likte ikke ditt og datt men spiser nå det meste. Jeg forventer ikke at de skal spise opp all maten eller at de spiser alt som serveres, men de skal smake. Nå må vi ikke si noen ting. Hun ene er ikke glad i kjøttkaker, kjøttboller, karbonader og slike ting. Det er helt greit, jeg vet hun spiser det når hun er på besøk men hun er ikke så glad i konsistensen så hjemme blir det poteter med saus og masse grønnsaker. Det er jo ikke noe vi har hver dag, og når hun får i seg masse mat er ikke det noe jeg skal mase med. Hun er tynn som en strek, men spiser som en hest. Anonym poster: 1a5004d2abe2de947449c6ece8c1cfc5
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 Enig med mannen din. Her får de smake på det de ønsker. De finnes heldigvis ikke kresne, men hadde nok gjort det likt uansett. Anonym poster: c47a8aaca64c7d1ff4ffa640a729d3de
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #6 Skrevet 5. mars 2013 Lager minst mulig styr rundt mat. Nå er eldste her 6 og mer "snakkbar" så nå kan vi si at vi vil han skal smake (ellers gjør han det stort sett av seg selv), for hvis han gjør det og sier han ikke liker er det helt ok og flott at han prøvde! Vi kan og si at han må spise litt til innimellom og påpeke at det er lenge til kvelds f eks. Snakker med han/hjelper når han forsyner seg selv - så han ikke lasser på og setter igjen 2/3. Lager aldri ekstra middag nei, får ta brødskive om det er "ny" mat som ikke falt i smak. Har aldri og ville aldri tvingt noen til å smake nei! Oppmuntre ja - tvinge nei. Lar små barn få se at vi voksne spiser det flere ganger, tilslutt så spør de/strekker hånda selv for å smake. Jeg er veldig streng på dette ift andre også, bhg, besteforeldre - aldri tvang/styr rundt matbordet! Anonym poster: df9293127f735573133e5fdfdaa67d78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå