Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Har tatt blodprøver som gjaldt stoffskifte, altså oppfølging i svangerskapet. Går på ganske lav dose thyroxin nå, og fikk beskjed av legen å ta nye prøver for å se om man må øke. Har ringt til legesenteret i dag og fått til svar av helsesekretæren at hun ikke har LOV å gi ut opplysninger om prøvene mine er forhøyet siden sist eller ikke. Men hun skulle gi beskjed til legen, så skulle han sende brev til meg om time eventuelt. Er det virkelig mulig? Blodprøver er opplysninger som gjelder MEG, og som jeg har krav på å få innsyn i. Og hva slags nytte gjør det om legen sender brev, når jeg har 4 uker igjen av svangerskapet? Får jeg ikke time før jeg føder, så er blodprøvene bortkastet siden mitt stoffskifte normaliserer seg ganske så umiddelbart etter hver fødsel. Bare jeg som synes det er rart å tilbakeholde opplysninger om pasienten fra pasienten selv? Ser jo stadig her at folk vet hva deres TSH og sånt ligger på, så de får vite resultater av egne blodprøver? Anonym poster: 64990ffae7a8c02d2dee4902f35d2aa8
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 Merkelig for jeg blir jo oppringt om prøveresultater fra helsesekretær her om det er noe som er galt. Er prøvene fine hører jeg ingenting. Men du får ringe i legens telefontid og snakke med h*n da Anonym poster: 6c4d5242dc370591b7317613806d6b0d
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Helsevesenet vårt er temmelig fantastisk selv om du har møtt på en sær legesekretær, altså. Hun kan forsåvidt nekte å gi deg opplysningene per telefon, selv om det er teit. Om du derimot møter opp og legitimerer deg, kan hun ikke nekte å utlevere hele journalen din - derunder også blodprøvesvar. Anonym poster: 7f1efdd3d635044386624670bb215ede
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 Helsevesenet vårt er temmelig fantastisk selv om du har møtt på en sær legesekretær, altså. Hun kan forsåvidt nekte å gi deg opplysningene per telefon, selv om det er teit. Om du derimot møter opp og legitimerer deg, kan hun ikke nekte å utlevere hele journalen din - derunder også blodprøvesvar. Anonym poster: 7f1efdd3d635044386624670bb215ede Innsynsbegjæring i egen sak kan gjøres også per telefon, og svaret kan sendes i posten, iht offentlighetsloven. Så nei, man må ikke møte frem for å få vite opplysninger om seg selv, hvis man legitimerer seg med personnummer, adresse, fullt navn osv. Og nei, 70% av mine opplevelser med helsevesenet tilsier at jeg kanskje har vært uheldig ofte, men at det kan hende av helsevesenet ikke er så fantastisk som du vil ha det til. HI Anonym poster: 64990ffae7a8c02d2dee4902f35d2aa8
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 Merkelig for jeg blir jo oppringt om prøveresultater fra helsesekretær her om det er noe som er galt. Er prøvene fine hører jeg ingenting. Men du får ringe i legens telefontid og snakke med h*n da Anonym poster: 6c4d5242dc370591b7317613806d6b0d Man får ikke snakke med legen på det legesenteret der. HI Anonym poster: 64990ffae7a8c02d2dee4902f35d2aa8
Ooops I did it AGAIN Skrevet 5. mars 2013 #6 Skrevet 5. mars 2013 Legen kan jo ringe deg, det ville vært set enkleste. Dersom de ikke kjenner deg, altså kan identifisere deg på telefon, så kan det jo være hvem som helst som ber om opplysninger ang deg. Men dårlig at de ikke tilbyr seg å ringe deg opp.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #7 Skrevet 5. mars 2013 Helsevesenet vårt er temmelig fantastisk selv om du har møtt på en sær legesekretær, altså. Hun kan forsåvidt nekte å gi deg opplysningene per telefon, selv om det er teit. Om du derimot møter opp og legitimerer deg, kan hun ikke nekte å utlevere hele journalen din - derunder også blodprøvesvar. Anonym poster: 7f1efdd3d635044386624670bb215ede Innsynsbegjæring i egen sak kan gjøres også per telefon, og svaret kan sendes i posten, iht offentlighetsloven. Så nei, man må ikke møte frem for å få vite opplysninger om seg selv, hvis man legitimerer seg med personnummer, adresse, fullt navn osv. Og nei, 70% av mine opplevelser med helsevesenet tilsier at jeg kanskje har vært uheldig ofte, men at det kan hende av helsevesenet ikke er så fantastisk som du vil ha det til. HI Anonym poster: 64990ffae7a8c02d2dee4902f35d2aa8 Norsk helsevesen er fantastisk sammenlignet med de aller, aller fleste andre steder. Attpåtil bortimot gratis. Jeg mener de har anledning til å kreve sikker legitimasjon, altså enten ved skriftlig henvendelse eller oppmøte. Men at hun var krøkkete og vanskelig har du selvfølgelig rett i. Anonym poster: 7f1efdd3d635044386624670bb215ede
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #8 Skrevet 5. mars 2013 Alle de opplysningene du sier at du legitimerer deg med kan andre finne forholdsvis lett. Hvis noen hadde misbrukt dette for å få ut sensitiv informasjon om deg, hadde du da syntes det var greit? Jeg skjønner at du synes at det er tungvindt, og kan forså idt være enig i at hun var litt firkantet, men kan du ikke bare stikke innom og legitimere deg for å få opplysningene? Anonym poster: 018a6aee823218a28e17da5a58c91fc0
Pinnus Skrevet 5. mars 2013 #9 Skrevet 5. mars 2013 Molboholdninger.... Hun forholder seg til regeler? Postgangen i Norge er forresten 1 dag, ikke 4 uker. Er det noe alvorlig, så ringer legen deg.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #10 Skrevet 5. mars 2013 Dette er altså en problemstilling som gjelder håndtering av prøvesvar av en legesekretær/ på et legekontor -- ikke et problem i norsk helsevesen. Det er vanlig at helsesekretærer ikke får gi ut svar, for de er ikke leger og kan feks ikke vurdere om et svar er normalt elker ikke. ( Tenk om sekretæren sa at verdiene var fine, og så viste det seg at det var feil!) Det som er vanlig et jo da at legen ringer deg tilbake dersom du ønsker å vite svaret raskt. Dersom legen din ikke gjør dette, synes jeg du har en lege som gir dårlig oppfølging! Anonym poster: 44860f7884442db605fcd3768441ea48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå