Gå til innhold

Hvordan er den typiske toåringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klar over at det er store forskjeller, men hvordan er deres toåringer? Ser store forskjeller i barnehagen til toåringen min, de er tre toåringer som er født med under en måneds mellomrom (de ble alle to i år), den ene snakker veldig lite (mulig dette har noe med fremmedspråklige foreldre å gjøre), gikk sent og er generelt sett fortsatt litt "baby". Andre er flink språklig, snakker i hele setninger, forteller om hva som har skjedd i barnehagen den dagen og virker mye mer utviklet. Så har man jenta mi, som befinner seg mellom disse to.

Allikevel bekymrer jeg meg over at hun er der hun skal være. Hun kan snakke i korte setninger, men hun babler fortsatt en del uforståelig. Jeg spør henne hva hun har gjort på i dag og hvem hun leker med i barnehagen, men får ikke svar. Generelt sett svarer hun ikke på slike spørsmål: om hvem hun har vært hos når vi har vært på besøk hos mormor, hva vi har hatt til middag osv. Om morgenen gråter/hyler hun i senga istedenfor å rope på mamma eller pappa, selv om hun vet at vi ligger på rommet rett over gangen ,ed dørene åpne (jeg roper alltid til henne at jeg kommer så snart jeg har kledd på meg).

Hun er fæl til å kaste ting på gulvet, plutselig får hun et "anfall" der hun kaster rundt seg med alt hun har tilgjengelig: fargeblyanter, legoklosser o.l, selv om hun ikke er sur eller lei. Hun kan hyle når hun får et enkelt spørsmål, type "Vil du ha eple?" så er det helt krise fordi hun ikke vil ha.

Hun bruker alltid navnet sitt istedenfor å si "jeg" eller "meg".

Normal toåring? Tenker spesielt på dette med språket.

Anonym poster: 7dc92f62a8532d2053de0985f700d095

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres HELT normal ut! Ville ikke bekymret meg i det hele tatt, slik du beskriver henne.

Skrevet

Det høres helt normalt ut.

Min er nå snart 3, og det er først de siste 2mnd at språket har løsnet skikkelig og man kan forstå han mer. Han var sen med å snakke ordentlig og mye, men når det løsnet så er han veldig flink..

Er først nå denne uka at han snakker om seg selv i en person enn tredje person.. Og det er min feil.. Har en fæl uvane med å si "Mamma skal dit og dat, mamma er sulten osv".. Istede for å si Jeg... :P

Anonym poster: f2038d830187baee96a0512524b60fc2

Skrevet

Høres helt normalt ut :-) Det er vanligvis rundt 2-årsalderen språket begynner å ta form, bare gi det litt tid så blomstrer det helt sikkert!! Min svigermor (pedagog) er veldig opptatt av at slik utvikling går i "trappetrinn" - står stille en lang stund før det plutselig gjør et byks oppover.

Min toåring er kanskje midt mellom din og han som snakker i hele setninger. Han skravler i ETT SETT, men mye er uforståelig. Han snakker også i stotrende setninger, dvs typisk "mamma gå dusj" eller "(navnet sitt) melk kopp". Bruker lite verb, men har noen (gå, bade). Jeg tror han forstår absolutt alt vi sier nå, og begynte nettopp å svare med ja og nei fremfor kroppsspråk. Han svarer også på spørsmål av typen "hva skal vi spise" og "hvem har vært på besøk". Han har ganske stort ordforråd tror jeg, og sier hva det meste av ting i pekebøker etc er, og hva vi ser rundt oss heter. Det blir ofte "der er lastebil", "der er ball" etc.

Han er ikke så veldig trassig enda, men har fått noen ekstreme raserianfall hvis han ikke får bestemme selv. Type ikke vil inn når vi er hjemme fra bhg. Ellers så er han ganske blid og pliktoppfyllende og gjør ikke mye ugagn (men det kan jo tenkes det kommer...).

Anonym poster: 649e507e262b5d3362f4aa4f08a68d47

Skrevet

Høres helt normal ut. Er stor forskjell på to åringene i bhg. vår også. 2 åringen min snakker i lange setninger og synger hele sanger, men enkelte kun sier et og annet ord. Like normalt!

Anonym poster: a093714ee405ac07748704ab36318cbf

Skrevet

Takk for innspill. Jeg vet jo igrunnen innerst inne at hun er helt normal, men innimellom sniker tvilen seg inn. Har fått noen kommentarer på at hun er veldig flink på noen områder da: hun synger masse, kan fint synge hele sanger som Bæ bæ lille lam, Lille petter edderkopp og Alle fugler, sa synger hun alle ordene noenlunde forståelig. Hun gjenkjenner også navnet sitt skriftlig og har en lekepc der hun spiller bokstavspill (de sier og viser en bokstav så skal en trykke på rette bokstaven).

Men det er vel helt normal at de er flinke på noen områder enn andre :)

Hi

Anonym poster: 7dc92f62a8532d2053de0985f700d095

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...