itb Skrevet 5. mars 2013 #26 Skrevet 5. mars 2013 hadde også gått for navnet uansett og så ville jeg konsekvent ha kalt mitt barn "Susanne Malene" og niesen min "Melene". Måtte nok ha revurdert dette når barna ble så gamle at de forsto hva som ligger bak.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #27 Skrevet 5. mars 2013 Kjip situasjon! Skjønner du er skuffet. Men jeg ville funnet et annet navn. Synes kusiner er for nært til å ha samme navn (forutsatt at dere har en del kontakt altså, det finnes jo søskenbarn som mer eller mindre aldri ses og da gjør det kanskje ikke så mye). Om søsknene mine (som ikke har barn enda) hadde fått barn og fortalt at barnet skulle hete det samme som et av mine barn, hadde jeg for å være helt ærlig lurt på hva de holdt på med. Det ville blitt helt rart å få en liten "Lise" til i familien, "Lise" er "Lise" og "Hans" er "Hans" - ny baby skal få være ny baby. Anonym poster: 4238684e77d056aff275905c6e2cd957
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #28 Skrevet 5. mars 2013 Jeg hadde ikke valgt det navnet... Men min svigerinne sa at de skulle ta "vårt" navn dersom hun bar en jente.. da meldte jeg klart ifra om at det kunne de glemme. Hun fikk sin sønn da jeg var nygravid.. Jeg hadde blitt rasende.. Anonym poster: 775b3fa990e653acd7d7ab8b5a3130bf
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #29 Skrevet 5. mars 2013 Kjip situasjon! Skjønner du er skuffet. Men jeg ville funnet et annet navn. Synes kusiner er for nært til å ha samme navn (forutsatt at dere har en del kontakt altså, det finnes jo søskenbarn som mer eller mindre aldri ses og da gjør det kanskje ikke så mye). Om søsknene mine (som ikke har barn enda) hadde fått barn og fortalt at barnet skulle hete det samme som et av mine barn, hadde jeg for å være helt ærlig lurt på hva de holdt på med. Det ville blitt helt rart å få en liten "Lise" til i familien, "Lise" er "Lise" og "Hans" er "Hans" - ny baby skal få være ny baby. Anonym poster: 4238684e77d056aff275905c6e2cd957 Hadde du virkelig lurt på hva de holdt på med om din søsters mann hadde sagt at han ville kalle sin fremtidige jente for Lise etter hans bestemor? Ville det ikke heller vært veldig frekt av deg da å ta dette navnet? Nå snakker jo HI om en dobbeltnavn i tillegg så det er jo enda mer spesielt, og jeg skjønner godt det er sårt. Anonym poster: a24ebe826c08845af1f0b058bfaa4b0a
Hybelkanina Skrevet 5. mars 2013 #30 Skrevet 5. mars 2013 Jeg hadde nok valgt noe annet. En annen vri med samme betydning kanskje? Så lenge det er ditt barn som er det yngste av de to med samme navn vil "folk flest" som ikke kjenner historien tro at det er du som er koko. Kjipt av svigerinnen, men jeg hadde nok mista lysta på hele navnet i en slik situasjon. Har du ingen andre flotte kvinner i familien din som kan være en oppkalling verdig?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #31 Skrevet 5. mars 2013 Vet du hva? Ingen har mer eierett på ett navn enn andre. Om dette navnet var så spesielt, hvorfor har du i det hele tatt fortalt noen om det? Hva om du aldri hadde fått en datter? Skulle dette navnet da ikke bli brukt pga dine ønsker om å bruke det i tilfelle du fikk en jentebaby? Håper du forstår hvor urimelig dette er, og hvor tullete det er å kalle din jente det samme som sin kusine. Det er kusinen som har fått navnet først, og sånn sett blir du "taperen" her. Kan godt forstå at dine svigerforeldre prøver å få dere til å skifte mening her. <det er rett og slett døllt at to kusiner heter akkurat det samme! Hva med å finne et atten navn? Det er jo tusenvis av vakre flotte jentenavn å velge mellom. Svelg bitterhet og stolthet. Det er ganske smålig å holde fast på dette naget Lykke til HI Anonym poster: d2395aed7b0c82d01b7bde838536c6f9
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #32 Skrevet 5. mars 2013 Kjip situasjon! Skjønner du er skuffet. Men jeg ville funnet et annet navn. Synes kusiner er for nært til å ha samme navn (forutsatt at dere har en del kontakt altså, det finnes jo søskenbarn som mer eller mindre aldri ses og da gjør det kanskje ikke så mye). Om søsknene mine (som ikke har barn enda) hadde fått barn og fortalt at barnet skulle hete det samme som et av mine barn, hadde jeg for å være helt ærlig lurt på hva de holdt på med. Det ville blitt helt rart å få en liten "Lise" til i familien, "Lise" er "Lise" og "Hans" er "Hans" - ny baby skal få være ny baby. Anonym poster: 4238684e77d056aff275905c6e2cd957 Hadde du virkelig lurt på hva de holdt på med om din søsters mann hadde sagt at han ville kalle sin fremtidige jente for Lise etter hans bestemor? Ville det ikke heller vært veldig frekt av deg da å ta dette navnet? Nå snakker jo HI om en dobbeltnavn i tillegg så det er jo enda mer spesielt, og jeg skjønner godt det er sårt. Anonym poster: a24ebe826c08845af1f0b058bfaa4b0a Jeg har alt barn. De har ikke. Hvis de får barn, og tar et navnene jeg har valgt på mine barn, begynner jeg å lure. Syns det ville blitt både rart og tungvint med en Lise til i familien, om jeg alt hadde en Lise. Men så klart, hadde de ønsket Lise fordi det var oppkalling etter en veldig kjær person, hadde jeg jo vist forståelse for det. Men generelt synes jeg det er spesielt og upraktisk at voksne søsken velger samme navn på barna sine. Anonym poster: 4238684e77d056aff275905c6e2cd957
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #33 Skrevet 5. mars 2013 Kjip situasjon! Skjønner du er skuffet. Men jeg ville funnet et annet navn. Synes kusiner er for nært til å ha samme navn (forutsatt at dere har en del kontakt altså, det finnes jo søskenbarn som mer eller mindre aldri ses og da gjør det kanskje ikke så mye). Om søsknene mine (som ikke har barn enda) hadde fått barn og fortalt at barnet skulle hete det samme som et av mine barn, hadde jeg for å være helt ærlig lurt på hva de holdt på med. Det ville blitt helt rart å få en liten "Lise" til i familien, "Lise" er "Lise" og "Hans" er "Hans" - ny baby skal få være ny baby. Anonym poster: 4238684e77d056aff275905c6e2cd957 Hadde du virkelig lurt på hva de holdt på med om din søsters mann hadde sagt at han ville kalle sin fremtidige jente for Lise etter hans bestemor? Ville det ikke heller vært veldig frekt av deg da å ta dette navnet? Nå snakker jo HI om en dobbeltnavn i tillegg så det er jo enda mer spesielt, og jeg skjønner godt det er sårt. Anonym poster: a24ebe826c08845af1f0b058bfaa4b0a Og ja, det ville vært frekt å ta navnet i en slik situasjon, det er jeg helt enig i! Ville ikke tatt et navn jeg visste at noen i familien ønsket spesielt å bruke. #32 igjen Anonym poster: 4238684e77d056aff275905c6e2cd957
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #34 Skrevet 5. mars 2013 Vet du hva? Ingen har mer eierett på ett navn enn andre. Om dette navnet var så spesielt, hvorfor har du i det hele tatt fortalt noen om det? Hva om du aldri hadde fått en datter? Skulle dette navnet da ikke bli brukt pga dine ønsker om å bruke det i tilfelle du fikk en jentebaby? Håper du forstår hvor urimelig dette er, og hvor tullete det er å kalle din jente det samme som sin kusine. Det er kusinen som har fått navnet først, og sånn sett blir du "taperen" her. Kan godt forstå at dine svigerforeldre prøver å få dere til å skifte mening her. <det er rett og slett døllt at to kusiner heter akkurat det samme! Hva med å finne et atten navn? Det er jo tusenvis av vakre flotte jentenavn å velge mellom. Svelg bitterhet og stolthet. Det er ganske smålig å holde fast på dette naget Lykke til HI Anonym poster: d2395aed7b0c82d01b7bde838536c6f9 Har en slektstavle på veggen, med alle navnene. Kan forstå om noen velger fra denne, da det er mange uvanlige navn der. Og kunne fortått om min svigerinne valgte ett av navnene, men å ta begge de skjeldne navnene???Hun holdt navnet hemmelig til dåpsdagen. Må vel legge til at hun ikke liker meg. Og alle vet at dette navnet er veldig spesielt for meg. Anonym poster: b3a8f02f7e9414569ebefb5b5efde525
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #35 Skrevet 5. mars 2013 Regner ikke med du vil tilbringe så mye tid med slike folk uansett så gi navnet til jenta du. Anonym poster: 5cfbf6e9278916d2d93b819787e87093
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #36 Skrevet 5. mars 2013 Vet du hva? Ingen har mer eierett på ett navn enn andre. Om dette navnet var så spesielt, hvorfor har du i det hele tatt fortalt noen om det? Hva om du aldri hadde fått en datter? Skulle dette navnet da ikke bli brukt pga dine ønsker om å bruke det i tilfelle du fikk en jentebaby? Håper du forstår hvor urimelig dette er, og hvor tullete det er å kalle din jente det samme som sin kusine. Det er kusinen som har fått navnet først, og sånn sett blir du "taperen" her. Kan godt forstå at dine svigerforeldre prøver å få dere til å skifte mening her. <det er rett og slett døllt at to kusiner heter akkurat det samme! Hva med å finne et atten navn? Det er jo tusenvis av vakre flotte jentenavn å velge mellom. Svelg bitterhet og stolthet. Det er ganske smålig å holde fast på dette naget Lykke til HI Anonym poster: d2395aed7b0c82d01b7bde838536c6f9 Har en slektstavle på veggen, med alle navnene. Kan forstå om noen velger fra denne, da det er mange uvanlige navn der. Og kunne fortått om min svigerinne valgte ett av navnene, men å ta begge de skjeldne navnene???Hun holdt navnet hemmelig til dåpsdagen. Må vel legge til at hun ikke liker meg. Og alle vet at dette navnet er veldig spesielt for meg. Anonym poster: b3a8f02f7e9414569ebefb5b5efde525 Forstår dette er sårt siden du har et forhold til navnene, men likevel. Er det ikke litt søkt å tro at din svigerinne har valgt disse navnene fordi hun ikke liker deg, og skal være slem mot deg? Hun har nok valgt dem fordi hun liker navnet, noe annet blir VEL konspiratorisk for meg.... Som jeg har nevnt før, jeg synes det er fantasiløst og über-døllt å kalle sin datter det samme som kusinen, uansett grunn. Så ville valgt noe annet, og kan forstå dine svigerforeldre som prøver å forklare deg hvor teit dette faktisk er på en fin måte. Tenk når de skal presentere sine barnebarn, så blir det Per, Ola, Hansine-Martine og Hansine-Martine (!) At det er kjipt gjort av din svigerinne er det ingen tvil om, er enig der, men kom igjen, ikke synk ned på hennes idiot-nivå da! Nå er det sånn, din niese heter dette navnet, og det må du forholde deg til. Gi jenta di et flott, sterkt, eget navn Anonym poster: d2395aed7b0c82d01b7bde838536c6f9
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #37 Skrevet 5. mars 2013 En har da ikke enerett på navn. Det er jo så mange fine navn, det er jo ikke "ditt" selv om din mormor har hatt det. Anonym poster: ed07b88e721ef9428bec80f4ee347c1a Da har vel ikke svigerinne enerett heller, og ungene kan hete det samme. Anonym poster: 99c4a14336a5e8ba5ae98d848bfdace7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #38 Skrevet 5. mars 2013 Ser ingen problem. Heter det samme som kusina mi og vi er like gamle med kun 2 mnd mellomrom. Til og med likt etternavn Jeg også. Det er så hyggelig og gjorde at vi to følte oss ekstra nær hverandre i oppveksten. Ikke noe problem med to kusiner som heter det samme. Anonym poster: 65d8fa05d1389cc9c10b118179e5a1b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå