Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har en veldig god vennine, som jeg vet setter pris på meg for at jeg stiller opp for henne i tykt og tynt, uansett. Men fra før har hun en vennine som hun har hengt med siden barnehagen, og som hun definerer som bestevennine. De bruker for eksempel ikke en brøkdel så mye tid sammen som vi gjør, og de har mindre til felles enn vi har. Når det har vært behov for det, har ikke bestevenninen stilt opp i noe særlig grad, til tross for at bestevenninen bor nærmere enn jeg gjør. Vi har alle tre samboere og barn, så vi har like forutsetninger med tanke på tilgjengelig fritid. Så, er bestevennine-tittelen noe man har uansett om det er fortjent eller ikke, og hva mener DU definerer en bestevennine? Hilsen en som alltid kun er den andre venninen (always the bridesmaid, never the bride) :-) Anonym poster: 4ddc4849d36a24249b971bdd713e8e01
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 Ja, jeg har en som definerer seg selv som min beste venninne.. Men hun er langtderifra min bestevenninne. Hun bryr seg ikke om meg og mitt, vil bare ha/ta kontakt hver gang hun sliter, og hver gang jeg kommer på besøk (hun har besøkt meg 1(!!) gang siden jeg flyttet inn i huset her og det er snart 2 år siden vi flyttet inn..) så har hun ikke gjort noe særlig i huset for å få det til å kanskje være litt innbydende eller noe.. Nei.. Mine EGENTLIGE bestevenninner er de som faktisk ønsker å ha kontakt med meg, som tenker på meg og snakker med meg når de vil, kommer på spontanbesøk, kan fortelle alt til meg/jeg alt til de.. Ja, de ER der for MEG, de får meg ikke til å føle meg som en tømmestasjon for en som hadde trengt å snakke med en psykolog.. Anonym poster: 4097a28f2dc8124a1d4c9e55afbe07c3
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 Ja, jeg har en som definerer seg selv som min beste venninne.. Men hun er langtderifra min bestevenninne. Hun bryr seg ikke om meg og mitt, vil bare ha/ta kontakt hver gang hun sliter, og hver gang jeg kommer på besøk (hun har besøkt meg 1(!!) gang siden jeg flyttet inn i huset her og det er snart 2 år siden vi flyttet inn..) så har hun ikke gjort noe særlig i huset for å få det til å kanskje være litt innbydende eller noe.. Nei.. Mine EGENTLIGE bestevenninner er de som faktisk ønsker å ha kontakt med meg, som tenker på meg og snakker med meg når de vil, kommer på spontanbesøk, kan fortelle alt til meg/jeg alt til de.. Ja, de ER der for MEG, de får meg ikke til å føle meg som en tømmestasjon for en som hadde trengt å snakke med en psykolog.. Anonym poster: 4097a28f2dc8124a1d4c9e55afbe07c3 Glemte å si det, men jeg prøver å bare la forholdet mellom oss dø ut.. For jeg orker ikke være hennes psykolog lenger for å si det sånn.. Anonym poster: 4097a28f2dc8124a1d4c9e55afbe07c3
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 Ja, jeg har en som definerer seg selv som min beste venninne.. Men hun er langtderifra min bestevenninne. Hun bryr seg ikke om meg og mitt, vil bare ha/ta kontakt hver gang hun sliter, og hver gang jeg kommer på besøk (hun har besøkt meg 1(!!) gang siden jeg flyttet inn i huset her og det er snart 2 år siden vi flyttet inn..) så har hun ikke gjort noe særlig i huset for å få det til å kanskje være litt innbydende eller noe.. Nei.. Mine EGENTLIGE bestevenninner er de som faktisk ønsker å ha kontakt med meg, som tenker på meg og snakker med meg når de vil, kommer på spontanbesøk, kan fortelle alt til meg/jeg alt til de.. Ja, de ER der for MEG, de får meg ikke til å føle meg som en tømmestasjon for en som hadde trengt å snakke med en psykolog.. Anonym poster: 4097a28f2dc8124a1d4c9e55afbe07c3 Glemte å si det, men jeg prøver å bare la forholdet mellom oss dø ut.. For jeg orker ikke være hennes psykolog lenger for å si det sånn.. Anonym poster: 4097a28f2dc8124a1d4c9e55afbe07c3 Hvordan vet du at hun definerer deg som sin bestevenninne da? Anonym poster: 6735fcfff88c1ba4743d03271133aeb3
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #6 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har flere bestevenninner og jeg er besteveninna til to. Dei sier jeg er det og jeg føler meg som det. Anonym poster: bc80914e73dc5c190faeadab53bcddf8
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #7 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har ingen besteveninner.. Anonym poster: 53f7deafe90c6a1cc663ba4b0108436f
Pinnus Skrevet 5. mars 2013 #8 Skrevet 5. mars 2013 Trodde ikke man rangerte og gav venninnene sine slike titler etter grunnskolen
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #9 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har en jeg har hengt med siden jeg var en neve stor. Vi er veldig forskjellige og hun viser meg på langt nær så mye omsorg og initiativ som et par andre venninner jeg tilbringer mye mer tid med, men som jeg også har kjent i mange år altså. Jeg vil si at jeg har de senere år ikke omtalt henne som min bestevenninne nettopp på grunn av dette. Jeg er alltid den som tar kontakt og hun er supervanskelig å få ut av huset. Vi er nesten alltid hos henne. Bestevenninnedefinisjonen utad har bleknet her ihvertfall. Jeg ser jo hvem som virkelig bryr seg og viser det. Anonym poster: a93795e0a9df0b4a607ee46863469183
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #10 Skrevet 5. mars 2013 Jeg tror (beste)venninner kan ha ulike funksjoner i livet vårt. En venninne som man har vært sammen med siden barndommen vil være den som vet hvorfor du har blitt du, fordi hun har gått veien sammen med deg, har stått ved siden av deg når du har opplevd ting med foreldre, søsken, kjærester, samfunnet ellers. Hun har som regel møtt de fleste som var viktig for deg i barndommen, eller hun har hørt om folk/situasjoner på det tidspunktet du har møtt dem. Og hun vet hvem du var når du opplevde det du opplevde. Det er noe spesielt å ha med seg noen som vet hvorfor du er som du er. Det er noe spesielt med slike venner, men selv om de kanskje blir definert som bestevenninner så trenger de ikke være de næreste venninnene man har som voksen. De nærmeste venninnene er de som du føler deg nærmest til - og det kan faktisk forandre seg i løpet av livet og de livsfasene man er i. Noen følger deg hele livet, andre er der i en periode bare, mens andre kommer til senere i livet og blir værende. Om min bestevenninne er min beste venninne? Hadde du spurt for et år siden ville jeg sagt ja uten tvil i min sjel. Nå vet jeg ikke lenger, dessverre. Anonym poster: 1113eafc3af638008fa289edc5220aef
Hybelkanina Skrevet 5. mars 2013 #11 Skrevet 5. mars 2013 Signerer Pinnus. Bestevenninne er for meg noe man har når man er 12. Jeg har flere venninner og et par av de er nok nærere enn andre, men å bruke betegnelsen bestevenninne.... nei, tror ikke det. Og når jeg ser her hvordan noen reagerer på at de ikke defineres som nummer 1 blant venninnene så blir jeg enda mer overbevist om at det er sunt å kalle dem venninner uten plusser eller minuser foran eller bak.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #12 Skrevet 5. mars 2013 Jeg tror (beste)venninner kan ha ulike funksjoner i livet vårt. En venninne som man har vært sammen med siden barndommen vil være den som vet hvorfor du har blitt du, fordi hun har gått veien sammen med deg, har stått ved siden av deg når du har opplevd ting med foreldre, søsken, kjærester, samfunnet ellers. Hun har som regel møtt de fleste som var viktig for deg i barndommen, eller hun har hørt om folk/situasjoner på det tidspunktet du har møtt dem. Og hun vet hvem du var når du opplevde det du opplevde. Det er noe spesielt å ha med seg noen som vet hvorfor du er som du er. Det er noe spesielt med slike venner, men selv om de kanskje blir definert som bestevenninner så trenger de ikke være de næreste venninnene man har som voksen. De nærmeste venninnene er de som du føler deg nærmest til - og det kan faktisk forandre seg i løpet av livet og de livsfasene man er i. Noen følger deg hele livet, andre er der i en periode bare, mens andre kommer til senere i livet og blir værende. Om min bestevenninne er min beste venninne? Hadde du spurt for et år siden ville jeg sagt ja uten tvil i min sjel. Nå vet jeg ikke lenger, dessverre. Anonym poster: 1113eafc3af638008fa289edc5220aef Så klokt og fint skrevet! Men hva er grunnen til at ditt forhold til din bestevenninne har endret seg? Anonym poster: 6735fcfff88c1ba4743d03271133aeb3
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #13 Skrevet 5. mars 2013 Jeg tror ikke jeg har noen bestevenninne. Jeg har venninner, som jeg har mer eller mindre til felles med, men vi kan alle snakke sammen om alt, og vi har det moro sammen. Siden vi er noen som har fått mann og barn og andre som ikke har det sier det seg selv at noen har mer til felles enn andre, men det vil ikke si at de man har mindre til felles med ikke er like gode venninner. Jeg bruker ordet venninne som et uttrykk på ei jeg kan være meg selv med og som jeg trives med å være sammen med og føler jeg kan snakke med og stole på. Hvis ikke, så er hun en bekjent. Bestevenninne er et begrep jeg ikke har brukt på mange år. Så jeg kan vel si at ja, mine venninner er mine beste venninner. Anonym poster: 8b6009741ed4479d7ff7a3877f81b323
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #14 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har 3 besteveninner og mange veninner om jeg kan si det slik. Har god kontakt med alle, og de kan jeg ringe nårtid på døgnet og de kommer innen 10 min om jeg har behov for det. Jeg kan prate med dem om alt, gråte, le, ha eviglang stillhet uten at det blir kleint osv. De som er mine besteveninner, det er virkelig besteveninner. De stiller opp, hjelper til, skjønner når man trenger hjelp eller har en dårlig dag bare med å høre hvordan stemmen er osv. Det er det jeg kaller ei besteveninne. Mine veninner har jeg en del med å gjøre, men det er langt ifra på samme måten. Jeg går på cafe og er på besøk, men det føles nesten litt mer "høytidelig" om jeg kan si det slik? Da er det frem med kaffe og kaker, meldinger for å avtale om det passer å komme på besøk til hverandre ol. Vi snakker da bare om overflatiske ting som barnehage og hverdag, ikke mer private ting som man gjerne ikke vil dele med gud og enhver mann. Så for meg ser jeg store forskjeller, og vet godt hvem jeg har som veninner og besteveninner. De er gode å ha alle sammen, men jeg er forskjellig etter hvem jeg er sammen med. Anonym poster: e93d9f84024168641cbf0931118beb56
beibilykke Skrevet 5. mars 2013 #15 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har 5 veldig gode (beste) venninner.vi kan snakke om alt å hjelper hverandre og stoler på hverandre. Det er viktig ellers har jeg mange svada venninner hvor det kun blir preika skit etc
beibilykke Skrevet 5. mars 2013 #16 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har 5 veldig gode (beste) venninner.vi kan snakke om alt å hjelper hverandre og stoler på hverandre. Det er viktig ellers har jeg mange svada venninner hvor det kun blir preika skit etc
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #17 Skrevet 5. mars 2013 Jeg tror (beste)venninner kan ha ulike funksjoner i livet vårt. En venninne som man har vært sammen med siden barndommen vil være den som vet hvorfor du har blitt du, fordi hun har gått veien sammen med deg, har stått ved siden av deg når du har opplevd ting med foreldre, søsken, kjærester, samfunnet ellers. Hun har som regel møtt de fleste som var viktig for deg i barndommen, eller hun har hørt om folk/situasjoner på det tidspunktet du har møtt dem. Og hun vet hvem du var når du opplevde det du opplevde. Det er noe spesielt å ha med seg noen som vet hvorfor du er som du er. Det er noe spesielt med slike venner, men selv om de kanskje blir definert som bestevenninner så trenger de ikke være de næreste venninnene man har som voksen. De nærmeste venninnene er de som du føler deg nærmest til - og det kan faktisk forandre seg i løpet av livet og de livsfasene man er i. Noen følger deg hele livet, andre er der i en periode bare, mens andre kommer til senere i livet og blir værende. Om min bestevenninne er min beste venninne? Hadde du spurt for et år siden ville jeg sagt ja uten tvil i min sjel. Nå vet jeg ikke lenger, dessverre. Anonym poster: 1113eafc3af638008fa289edc5220aef Så klokt og fint skrevet! Men hva er grunnen til at ditt forhold til din bestevenninne har endret seg? Anonym poster: 6735fcfff88c1ba4743d03271133aeb3 Jeg tror våre livssituasjoner har gått i så totalt forskjellige retninger at vi ikke lenger vet hvordan vi skal forholde oss til hverandre. Man kan av og til føle seg maktesløs når ting endrer seg for mye, og ikke alltid vite hva man skal gjøre med det. Siden jeg mistenker at hun er her inne vil jeg ikke utbrodere for mye... Anonym poster: 1113eafc3af638008fa289edc5220aef
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #18 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har alltid vært nr 3 i gjengen, men det har heller ikke plaget meg. Jeg har en del gode venninner, og setter alle veldig høyt. Hun som er nærmest og som alltid kommer til å være nærmest uansett er kusinen min som er fantastisk. Men blod er tykkere enn vann og? Anonym poster: 7377062f4d205584b9228b255c120fc7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #19 Skrevet 5. mars 2013 Min beste venninne er min aller beste. Hun er bare helt fantastisk! Vi er hverandre sine klipper i hverdager og i kriser, opplever en av oss.noe vondt føles det bare halvparten så ille etter å ha delt det med den andre, opplever vi glede føles lykken dobbelt så stor. Vi har gått igjennom utrolig mye sammen både på godt og vondt. Hun vet alt om meg, og jeg alt om henne, vi kan kjefte på hverandre når det er grunn for det og dra hverandre opp når det trengs. Og vi kan stole 100% på hverandre (har vert baste venner i 22 år og har aldri opplevd at noen av oss har røpet noe) I love her!! Jeg har flere venninner som.definerer meg som sin beste venninne, men hun er min. De andre er nære og veldig gode venninner i mine øyne, og det vet de. Vi har noe som ikke alle får oppleve og jeg er utolig takknemmelig for at jeg er så heldig å ha henne! Hun har vært alvorlig syk og beskjeden fra legene var en sykdom som gradvis ville tatt livet av henne i løpet av få år, jeg var der sammen med henne da hun fikk vite om det og jeg kjente livet rase rundt meg bare tanken på å miste henne... Heldigvis var det ikke den sykdommen men en annen som hun kan leve med!!! Anonym poster: a67da14bcb03e59d8b08175d84451556
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #20 Skrevet 5. mars 2013 Trodde ikke man rangerte og gav venninnene sine slike titler etter grunnskolen Guri meg du må være bra satt! Anonym poster: ba90cc40a4127ff463ecebc7bcf119b5
Pinnus Skrevet 5. mars 2013 #21 Skrevet 5. mars 2013 Trodde ikke man rangerte og gav venninnene sine slike titler etter grunnskolen Guri meg du må være bra satt! Anonym poster: ba90cc40a4127ff463ecebc7bcf119b5 Hører den negative undertonen her, men vet ærlig talt ikke hva du mener med det. Aldri hørt det uttrykket før. Jeg står forøvrig for det jeg sa, selv om det var ment i en spøkefull tone. Jeg definerer ikke venninnene mine etter hvor mye vi har til felles eller hvor mye tid vi tilbringer sammen.
Fae Skrevet 5. mars 2013 #22 Skrevet 5. mars 2013 Jeg er enig med Pinnus. Bestevenninne er noe man har i grunnskolen. Ville synes det var utrolig barnslig dersom jeg traff en voksen som ville være bestevenninne, hehe.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #23 Skrevet 5. mars 2013 Ja, jeg har en som definerer seg selv som min beste venninne.. Men hun er langtderifra min bestevenninne. Hun bryr seg ikke om meg og mitt, vil bare ha/ta kontakt hver gang hun sliter, og hver gang jeg kommer på besøk (hun har besøkt meg 1(!!) gang siden jeg flyttet inn i huset her og det er snart 2 år siden vi flyttet inn..) så har hun ikke gjort noe særlig i huset for å få det til å kanskje være litt innbydende eller noe.. Nei.. Mine EGENTLIGE bestevenninner er de som faktisk ønsker å ha kontakt med meg, som tenker på meg og snakker med meg når de vil, kommer på spontanbesøk, kan fortelle alt til meg/jeg alt til de.. Ja, de ER der for MEG, de får meg ikke til å føle meg som en tømmestasjon for en som hadde trengt å snakke med en psykolog.. Anonym poster: 4097a28f2dc8124a1d4c9e55afbe07c3 Glemte å si det, men jeg prøver å bare la forholdet mellom oss dø ut.. For jeg orker ikke være hennes psykolog lenger for å si det sånn.. Anonym poster: 4097a28f2dc8124a1d4c9e55afbe07c3 Hvordan vet du at hun definerer deg som sin bestevenninne da? Anonym poster: 6735fcfff88c1ba4743d03271133aeb3 Fordi hun sier det hele tiden og "roper det ut" til verden. Sier hele tiden til andre at jeg er bestevenninnen hennes +++ Så joda, jeg VET at hun kaller meg sin bestevenninne.. Hun merker ikke noe på meg sånn sett at jeg ikke er så veldig interessert i hennes liv.. Anonym poster: 4097a28f2dc8124a1d4c9e55afbe07c3
stearin Skrevet 5. mars 2013 #24 Skrevet 5. mars 2013 Jeg har en god venninne som jeg ble kjent med når jeg vi var 10 år gamle. Jeg definerer en bestevenninne som en man alltid ender opp sammen med til slutten av dagen. Altså in the end er man likevel de nærmeste vennene. Vi har hatt våre opp- og nedturer i vennskapet, perioder med så godt som ingen kontakt, men når vi da prater igjen føles det som om vi har hatt kontakt hele tiden. Det går begge veier, begge snakker fortrolig, og jeg føler ikke at hverken jeg eller hun "bruker" den andre som psykolog. Altså, jeg definerer en bestevenn som en man kan gå lenge uten å snakke med, men likevel ta opp kontakten igjen som om "ingenting har skjedd"... Har omtrent tre slike i mitt liv, de er mine aller nærmeste venner. Det handler ikke om hvor ofte man besøker hverandre, men at man faktisk hjelper den andre når hun trenger det. Jeg er ikke enig med Pinnus, selv om det kanskje var sagt litt ironisk. Jeg tror alle mennesker har noen man anser som bedre venner enn andre. Hva man kaller de for er derimot en annen sak, jeg kaller mine nærmeste venner for bestevenner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå