Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #1 Skrevet 4. mars 2013 Jeg har egentlig bestemt meg for å ikke ha med 3-åringen i begravelsen på onsdag, men jeg lurer på om det er riktig. Grunnen til at jeg har bestemt det er vel todelt. For det første tenker jeg at hun kan bli engstelig og redd, vi har jo snakket en del om at mormor er død og hun forstår ikke hva det betyr, men hun forstår vel mer og mer at hun ikke er i huset og at vi aldri kommer til å se henne mer. Virker ikke som hun reagerer på det. For det andre tror jeg ikke jeg er i stand til å ta vare på henne. Moren min døde forholdsvis ung og jeg er i kjempesorg. Jeg kommer til å ha store problemer med å ta meg sammen. Vet jo at hun ikke har vondt av å se meg gråte litt, men dersom jeg nesten "knekker sammen"... I tillegg er jeg også redd for at hun skal bli urolig og at jeg ikke får med meg begravelsen, og det vil jeg virkelig... Hva synes dere, høres det ut som riktig avgjørelse eller egoistisk? Anonym poster: cff102101be5e880690af35745f49467
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #2 Skrevet 4. mars 2013 Off! Vil sende deg en kjempe stor klem! Kondolerer så mye! Over til svaret. Ville nok kanskje hatt barnet med, men kanskje noen andre kunnet hatt ansvaret for hun? Nabo eller venner av deg? Jeg hadde barna til mi venninne da hun mistet far sin i fjor, jeg tilbydde meg og tror hun var virkelig glad for det i ettertid. Anonym poster: bea60866efe654255172365029342306
Fomle84 Skrevet 4. mars 2013 #3 Skrevet 4. mars 2013 (endret) Høres ut som riktig beslutning. Hun er så liten enda. Kondolerer så mye Endret 4. mars 2013 av Fomle84
C&M&H Skrevet 4. mars 2013 #4 Skrevet 4. mars 2013 La noen andre passe 3 åringen. Hun kommer ikke til å huske dette uansett og du bør gi deg selv tid til å sørge over din mor uten å ta hensyn til ditt barn!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #5 Skrevet 4. mars 2013 Jeg ville tatt henne med, men sørget for at det var noen der som kunne hjulpet meg med henne om det blir nødvendig. Hva med pappaen hennes, eller kanskje noen i pappaens familie som hun kjenner godt (tante, onkel, farmor e.l.), eller en venninne av deg som kjenner jenta. Kondolerer. Anonym poster: 41e47b0e54d12885826fcc82f52a8a2a
Singne Skrevet 4. mars 2013 #6 Skrevet 4. mars 2013 Husk at barn skjønner mye mer enn det vi tror! Som sykepleier pleier vi å anbefale pårørende å ha med seg barna, dette fordi at døden er en helt naturlig ting og de reagerer på en helt annen måte enn det vi tror.. Har også snakket en del med begravelsesbyråene om dette og de her i denne byen anbefaler også det ( det var barnet ). Når det gjelder din reaksjon på å miste din mamma synes jeg ikke du er egoistisk, det er veldig vondt og veldig nært! Vi har alle våre måter å sørge på, kanskje hun kan være til hjelp? Men det er du som kjenner dere begge best! Lykke til og kondolerer.
Pinnus Skrevet 4. mars 2013 #7 Skrevet 4. mars 2013 Fryktelig leit å høre! Jeg hadde gjort det samme som deg. Fokuser på deg selv i begravelsen. Hun er kun 3 år og i min mening for liten til å være med. Hun vil uansett ikke ha noe utbytte av det eller huske det.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #8 Skrevet 4. mars 2013 Jeg ville tatt med barnet. Selv om dem er små, tror jeg det er en viktig del i prosessen siden mormoren er så nær. De trenger også tid til å sørge og forstå slik som oss, og det at hun får se hva som skjer og hvordan en begravelse foregår tror jeg faktisk barn har "godt" av. Hadde det vært noen lengre ut i slekta hadde jeg latt barnet bli hjemme, men siden det er så nært blir det hvertfall feil for meg å la det være hjemme. Barn forstår mer enn vi tror. Men vil si som ei over her, du kan ikke spørre om noen andre kan ha ansvaret for barnet i kirka? Det høres ut som du trenger denne tiden til å sørge, og man trenger ikke å ha barnet selv hele tiden. Det viktigste er at barnet sitter med noen det er trygg på, så de kan snakke og forklare underveis. Når jenta blir eldre, hva vil du svare om hun spørr hvorfor hun ikke fikk være med? Dette er ikke for å være spydig, og skjønner veldig godt at du tenker slik du gjør. Sender deg en varm klem! Husk å ta godt vare på deg selv i denne tiden! Anonym poster: 6283fd3b807a0b1c1a9c4f154d94596e
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #9 Skrevet 4. mars 2013 Problemet er at hun er en skikkelig mammadalt og kommer aldri til å godta å sitte sammen med noen andre enn meg hvertfall ikke når jeg er lei meg. Min eldste datter skal være med og hun var med i begravelsen til oldefaren for to år siden, da var hun 4 og det gikk greit, men da var ikke jeg riktig så lei meg som nå. Tenker at hadde hun vært 4 og forstått litt mer hadde jeg tatt henne med, men slik som det er nå tror jeg det blir vanskelig... Skal tenke litt over de svarene jeg får her før jeg tar en endelig avgjørelse, tusen takk for omtanken HI Anonym poster: b96fc772724e96d6ff06a6aec4a46561
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #10 Skrevet 4. mars 2013 Kondolerer med din mors bortgang, HI. Jeg ville tatt med barnet. Som noen over her sier så forstår barn ofte mer enn vi tror, de får med seg mer enn vi tror. Men jeg ville også tenkt at det var godt å ha barnet der - for å kjenne på at mammas gener og liv føres videre gjennom den lille. At det er håp for fremtiden selv om noen går bort, at familien går videre og at hverken du eller datteren din ville vært der uten din mor. Og at dere ikke ville vært de dere er uten henne. Og så tror jeg at i hvert fall min mor ville ha syntes det var kjekt om barnebarna var tilstede... men nå tror jeg at det er "noe" etter livet, og at den døde kan få med seg slik. Men det er min tro. Jeg tror det er bedre for barnet å få være med i kirken, se at mange andre enn bare mamma er lei seg, at det er mange sammen om det. Da tror jeg det blir mindre unaturlig om mamma plutselig blir lei seg i tiden fremover. Og det er også lettere å forholde seg til graven, at mormor ligger der. Jeg tror du finner den styrken du trenger den dagen. Sender deg gode ønsker for at dagen blir best mulig, selv om den er uendelig trist. Klem Anonym poster: 9da26134b4df1ca01fbc40b9f2a435ae
CaptainHindsight Skrevet 4. mars 2013 #11 Skrevet 4. mars 2013 Huff, jeg er så lei meg på dine vegne Det må være helt fryktelig. Sier som de andre her, fokuser på deg og din sorg, og la jenta di være hos noen andre.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #12 Skrevet 4. mars 2013 Å nei så utrolig trist, kondolerer så mye:-( Men vær så snill, ta med deg barnet. Det er utrolig viktig for å hjelpe henne til å forstå hva som har skjedd. Min datter var med i sin oldemors begravelse da hun akkurat var fylt tre år, og hun forstod veldig mye mer enn man skulle tro. I tillegg var det godt for alle andre at hun var der også, med sitt ekte og ærlige vesen. Anonym poster: 82aca73accf61126b200b3025360f2f6
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #13 Skrevet 4. mars 2013 Kondolerer så masse til deg! Selv hadde jeg valgt å tatt med mitt barn i begravelsen, men da med venner/bekjente som hadde hjelpet meg. Jeg husker da min oldefar døde da jeg var i barnehage alder. Jeg fikk ikke bli med i begravelsen, da mine foreldre mente jeg var for liten. Husker ennå hva sprt jeg syntes det var at jeg ikke fikk bli med. Som barn forstår man mer enn hva de voksne tror. Klem til deg! <3 Anonym poster: 3d8e8f22bc478fdb67c760d63eeda0d8
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #14 Skrevet 4. mars 2013 * sårt Anonym poster: 3d8e8f22bc478fdb67c760d63eeda0d8
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #15 Skrevet 4. mars 2013 La noen andre passe 3 åringen. Hun kommer ikke til å huske dette uansett og du bør gi deg selv tid til å sørge over din mor uten å ta hensyn til ditt barn! Jo hun kommer til å huske det, hvorfor sier du noe annet? Mitt barn snakker fortsatt om mennesket og begravelsen vi var i da h*n var tre år, og det er sju år siden nå. Barn husker og får med seg sånne ting. Anonym poster: 82aca73accf61126b200b3025360f2f6
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #16 Skrevet 4. mars 2013 Kondolerer! Jeg ville definitivt tatt henne med, men også funnet noen som kan passe henne for deg i begravelsen. Jeg har selv blitt tatt med i begravelser fra jeg var liten og er glad for det i dag. Jeg husker veldig godt da farfaren min døde, da hadde jeg akkurat fylt fire. I fjor døde min far. Hadde da med en venninne, som passet 2-åringen. Anonym poster: 133ede07259de98b8b86b1eb7ae2df1d
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #17 Skrevet 5. mars 2013 Barn husker og får med seg mye mer enn dere tror. Hadde mine barn med i bestefar og oldefarens begravelse, gikk kjempe fint. Pratet mye om hvordan det ville være der. Kiste, blomster, gråt, hull i jorden+++ Ville tatt henne med. Anonym poster: 5be579858103aeaacdd8ef52e00bfa96
Pinnus Skrevet 5. mars 2013 #18 Skrevet 5. mars 2013 La noen andre passe 3 åringen. Hun kommer ikke til å huske dette uansett og du bør gi deg selv tid til å sørge over din mor uten å ta hensyn til ditt barn! Jo hun kommer til å huske det, hvorfor sier du noe annet? Mitt barn snakker fortsatt om mennesket og begravelsen vi var i da h*n var tre år, og det er sju år siden nå. Barn husker og får med seg sånne ting. Anonym poster: 82aca73accf61126b200b3025360f2f6 Det vet du jo ikke? Min bestefar døde når jeg var 3,5år, og jeg husker hverken ham eller begravelsen.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #19 Skrevet 5. mars 2013 Å ha med et barn i begravelse letter på det tunge stemningen blant folk. Jeg har hatt med dattera mi 2 ganger, hun var da ikke fylt tre år. Det var slektninger begge gangene. Jeg ville ikke ha med jenta mi første gangen, men fikk ikke barnevakt så hun ble med. angrer ikke, det gikk fint... Anonym poster: afad955aef46eba318309f2d87f08a5e
optimist77 Skrevet 5. mars 2013 #20 Skrevet 5. mars 2013 Kondolerer ! Poden vår var 3 år da hans bestefar døde ifjor. Vi tok han ikke med (var selvfølgelig vårt eget valg), da vi luftet dette tilfeldighvis med helsesøster rett før selve begravelsesdagen. Hun mente at siden gutten vår og bestefar hadde så nært forhold, så kunne det med forklaring at en person var død, kom til himmelen osv, så kunne det i guttens fantasiverden gjøre slik at han også "ønsket seg død" for å være sammen med bestefar osv. Vi har nå ett år eldre forklart greia med døden og han er nok mere moden og mottakelig nå. Men, følg magefølelsen din du, uansett.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #21 Skrevet 5. mars 2013 Leit å høre at du har mistet moren din. Jeg mistet min egen mamma for mange år siden, og det er veldig sårt og trist. Jeg hadde ikke barn da min egen mor døde, men om det hadde skjedd nå ville jeg tatt med meg min egen treåring i begravelsen. Barn fanger opp stemningen. De skjønner at noe er annerledes, og at mamma er lei seg. De begriper kanskje ikke hvorfor, og de er kanskje mer bekymret og utrygge over den endrede atmosfæren i hverdagen enn hva de gir uttrykk for. Jeg tror at det å bli inkludert i de voksnes sorgritualer gir en trygghet også for små barn. De er _med_, de blir ikke holdt unna og skjermet for følelser, reaksjoner og sannheter i sorgen. Det å ikke tas med kan også føre til flere fantasier og spekulasjoner om hva som har skjedd og hvorfor mamma er så lei seg, ikke smiler og er mer uttrykksløs i ansiktet om dagen. Hvis de får være med skjønner de i det minste at de voksne er ærlige og forklarer så godt de kan. Anonym poster: 7298b3008f1aa97d291b30ffccf43d8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå