Gå til innhold

Pappapermisjon.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan se ut som om pappaen her i huset ikke har krav på permisjon. Jeg er i utdanning, og er ferdig utdannet 6 juni. Jeg har termin 16 juni. Ettersom jeg ikke starter opp igjen med utdanning i 100 % i august, eller er i jobb nå, (noe jeg ikke er ved siden av studiene) så har ikke pappen krav på en eneste dag i pappaperm. Kan dette virkelig være mulig? Jeg kan ikke skjønne at min situasjon skal straffe pappaen. Han kan ta ut permisjon med god samvittighet, og har en super sjef, men da må han jo ta den uten lønn, og det går ikke i vår situasjon. Noen som er i samme situasjon, eller har peiling på om det finnes noen løsning på dette problemet? Han er fortvilet, og hadde jo gledet seg veldig til å være sammen med oss hjemme til sommeren. Nå blir det kun ferien, og det blir maks 3 uker sammen med babyen ettersom han tar ferie litt før termin for å være sikker på at han er her når fødselen begynner. (han jobber langt hjemmefra, og er hjemme kun i helgene)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er student og ikke har jobbet har ikke han rett på fedrekvoten nei. For at far skal få fedrekvoten må mor ha rett på foreldrepenger. Far KAN ta ut foreldrepenger på egen opptjening men da stilles det krav til mors aktivitet - hun må enten ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier (eller en kombinasjon som tilsammen gir fulltid). All tid mor er hjemme utover 6 uker "spiser opp" av den perioden far kunne tatt ut...

 

Om du ikke skal ut i noen aktivitet vil ikke far kunne ta ut permisjon nei.. Kjipt men sånn er det...

Skrevet

Det hørtes urettferdig ut..... Lure på hva man gjør i en slik situasjon? Sende et spedbarn i barnehagen?

Skrevet

Det hørtes urettferdig ut..... Lure på hva man gjør i en slik situasjon? Sende et spedbarn i barnehagen?

 

????

Foreldrepenger er en rettighet man må opparbeide seg,har man ikke jobbet får man bare engangsstønaden.. Når man planlegger eller finner ut man er gravid må man jo vurdere hvorvidt økonomien vil tåle å få et barn.... Denne vurderingen må jo også de som FÅR foreldrepenger gjøre, det er jo basert på hva man har tjent og mange har ikke jobbet så mye men akkurat nok til å få foreldrepenger..

Far kan som sagt ta ut permisjon MEN mor og far kan ikke være hjemme samtidig - det stilles krav til mors aktivitet.... Urettferdig? Tja...... Reglene er nå sånn, så får man som best man kan finne en løsning på det...

Skrevet

Er faktisk enig i at det er urettferdig. At mamman ikke har krav på foreldrepenger er en ting, dette er man skyld i selv. Men synes det er feil at pappaen skal "straffes" pga mors valg. Er han i jobb så bør han få fedrekvoten med foreldrepenger. Så får mamman (student, arbeidsledig eller whatever) finne ut om hun vil opparbeide seg rett til foreldrepenger i løpet av svangerskapet.

 

Å jobbe 6 av de 10 siste mnd skal de fleste klare om de virkelig ønsker det ;)

 

Men hvis pappan får foreldrepenger dersom mor er i jobb, da ser jeg ikke problemet :) Får han kun ulønnet perm pga mor er student eller ikke har jobbet synes jeg faktisk det er en meget dårlig ordning.

Skrevet

Jeg har vært i utdannelse siden 2005, og føler meg rimelig ferdig med utdannelse nå, men vurderer faktisk å søke mer utdannelse for at pappaen skal få permisjon. Pappen synes det er kjempetrist å ikke kunne ta pappapermisjon. Jeg har lønn fra kommunen, fordi jeg har to fosterbarn, men denne lønnen gir ikke rett til noe som helst. Men det heter seg at jeg er i jobb x antall timer pr dag. Forstå det den som kan. Vi har råd til å få barn. Null problem. Men å ta permisjon i 12 uker uten lønn, er uaktuelt. Jeg er ikke i jobb, og skal heller ikke ut i jobb nå. Det har jeg ikke mulighet til ved siden av studiet. Dessuten ville det ikke forandret noe. Jeg har startet med eksamen, og den er ferdig 6 juni. Takk for svar : ) Vi må bare gjøre det beste ut av situasjonen.

Skrevet

Om du er student og ikke har jobbet har ikke han rett på fedrekvoten nei. For at far skal få fedrekvoten må mor ha rett på foreldrepenger. Far KAN ta ut foreldrepenger på egen opptjening men da stilles det krav til mors aktivitet - hun må enten ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier (eller en kombinasjon som tilsammen gir fulltid). All tid mor er hjemme utover 6 uker "spiser opp" av den perioden far kunne tatt ut...

 

Om du ikke skal ut i noen aktivitet vil ikke far kunne ta ut permisjon nei.. Kjipt men sånn er det...

Jeg må ikke ha rett på foreldrepenger for at han skal ha rett på permisjon. Jeg kan også være i 100% utdannelse. Det er det jeg nå vurderer videre.

Skrevet

Vi er i samme situasjon, er utrolig kjipt egentlig. Men slik jeg har forstått det får vi jo bare 8 mnd betalt fødselsstipend. Dersom du har termin i juni må du ut i jobb på sommeren om han skal ha rett på pappaperm. For det finnes jo ikke noen studier om sommeren. Jeg har termin i juli og har kommet frem til at jeg må ut i jobb i sommerferien dersom han skal få perm..

Skrevet

Mente 10 mnd..

Skrevet

Vi er i samme situasjon, er utrolig kjipt egentlig. Men slik jeg har forstått det får vi jo bare 8 mnd betalt fødselsstipend. Dersom du har termin i juni må du ut i jobb på sommeren om han skal ha rett på pappaperm. For det finnes jo ikke noen studier om sommeren. Jeg har termin i juli og har kommet frem til at jeg må ut i jobb i sommerferien dersom han skal få perm..

Hvis jeg søker mer utdanning nå som starter i august, så får han pappaperm. Det er det jeg vurderer nå. Har ingen betuydning om jeg har termin i juni, så lenge jeg er i utdanning. Har snakket med nav om det, og det gikk heldigvis bra, Så da spørs det om det blir litt tileggsutdanning på meg ;)

Skrevet

Meld deg opp til studier 100%. Da får du engangsstønad og da får rett på felleskoten og fedre koten. Ta fag som ikke krever oppmøte og masse gruppeoppgaver "les" til eksamen. Er vel Ingen som bryr seg om du stryker eller står? Bare Lånekassen evt..

Skrevet

Er mange og vanskelege regler i dette "systemet"..... Heil einig. Er sjølv student, men har jobb ved sidan av, så pappaen har rett på perm. Heldigvis....

Når det kjem til at de ynskjer at pappaen skal få vere heime denne sommaren, ville ikkje dette gått med "vanleg"perm. Då 6 første vekene etter fødselen er forbeholdt mor. Viss du starter på vidare utdanning, går kanskje dette. Eller pappaen tek ferie i desse vekene og perm etterpå?

Skrevet

I 2009 var jeg 100% student (midt i et studie) og jobbet ca 40%. Da fikk ikke far fedrekvoten. For at han skulle fått den måtte jeg ha jobbet over 50%. Mulig det er endret nå? Men slik jeg har forstått det valgte regjeringen å øke antall uker til far fra 10-12, fremfor å endre reglene slik at far får egen opptjeningsrett..

Så jeg ville dobbelsjekket at han virkelig får fedrekvoten bare gjennom at du melder deg opp til studie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...