Gå til innhold

Kumelk til babyer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal man ikke begynne med kumelk til babyer før 12 mnd og syrnede melkeprodukter fra 10 mnd? I Sverige og Danmark er anbefalingene 6 mnd? Jeg vet ikke om det gjelder ren kumelk, men har en Ella's morgonmums her og den er anbefalt fra 10 mnd i Norge og fra 6 mnd i Sverige og Danmark.

Babyene mine er 9 mnd, men jeg må innrømme at jeg har gitt dem denne og også gulost og cottage cheese siden de var 6 mnd.

Anonym poster: cf57e2fd3e3c3d6b126671e066f8f1ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melkeprodukter kan hemme opptaket av jern, samt at de kan mette mer og gjøre at inntaket av jernholdig mat kan blir mindre.

Er du obs på dette er det ingenting i veien for å gi melkeprodukter fra lavere alder enn anbelaft.

Så sant der ikke foreligger allergi i nær familie, da må man også vente.

Vet ikke hvorfor anbefalingene er annerledes i Sverige og Danmark. Men lurer på om det ikke er vanligere å gi jerntislkudd der(i form av dråper slik som vi har med d-vit).

Her i Norge er det jo fy-fy med annet kosttilskudd enn tran.

Anonym poster: e01add9011a39df797e8e440bdc19190

Skrevet

Hehe! Tusen takk for det! :-) Har ikke noe problem med å innrømme det. Hvis ikke svenske og danske babyer dauer av det, så gjør vel ikke mine det heller.

HI

Anonym poster: 9d179ef79560068aee4f8104eb204f38

Skrevet

Og det innrømmer du på dib. Jeg tar av meg hatten for deg. Du kommer til å bli slaktet!

Hehe.. Jeg er ikke sååå kritisk jeg da, men jeg sjønner ikke hvorfor man skal gjøre noe annet enn det helsemyndighetene anbefaler. Man skal ikke gi kumelk pga at da tas ikke jern opp like godt som det blir hvis barnet får mm eller mme. Hvorfor det er annerledes i Sverige eller Danmark vet jeg ikke. Det er kanskje andre grunner også, som at magen ikke er klar for de typen melk, men jeg trodde det var hovedgrunnen.

Anonym poster: 5e0cd7c4ac476fa4267f41bb7536d191

Skrevet

Magen til de små er som nevnt over, ikke klar for kumelk. Og mange som fikk kumelk når de var babyer, sliter med magen i ettertid. Babyer i kina tåler f.eks ikke kumelk.

Jeg er nok "dum" som stoler på retningslinjene fra helsemydighetene.

Anonym poster: 3808d613e0dbc1b8716592dee6f4690e

Skrevet

De får jo MME, grøt, brokkoli, leverpostei, kjøtt og masse annet frukt og grønt, så da er det kanskje håp om at de overlever?

HI

Skrevet

Men hvorfor i alle dager må du gi så små barn kumelk?

Skrevet

Da nurket begynte med fast føde, dvs fra 6mnd gammel, ga jeg også han litt smaksprøve av melkeprodukter, alt fra gulost, vaniljesaus, iskrem ol. Så frem du ikke "overdriver" inntaket så ser jeg heller ikke noe galt i det. Jeg ønsket å gi han mest mulig smaksprøve fra da av for å "temme" bort allergien, siden jeg ammet han fortsatt :)

Gutten vår er nå 2år og 4 mnd og spiser alt han får servert. Ingen kresen gutt i denne gården her. Det sies at de aller fleste unger er ofte syke det første året de begynner på barnehagen, og mange foreldre bruker dermed opp alle syke barn dager. Vi har vært heldige med han :) Er sjeldent syk. Takk og pris for det.

Grunnen til at helsemyndigheten anbefaler ikke inntakt av mye melkeprodukter, er som nevnt lenger opp pga jernopptak.

Anonym poster: 54099a8c2f02ed4c2539c1996751686f

Skrevet

Det er ikke store mengder det er snakk om da. En osteskive, en teskje med cottage cheese, litt yoghurt. De får ikke ren kumelk på flaske!

HI

Skrevet

De får jo MME, grøt, brokkoli, leverpostei, kjøtt og masse annet frukt og grønt, så da er det kanskje håp om at de overlever?

HI

Det er jo ikke snakk om å overleve(unødvendig å gjøre seg dum).

Men å legge til rette for at de ikke får bl a mangel på jern. Og som også nevnt, tarmsystemet er kanskje ikke modent for det.

Og jernmangel er faktisk vanligere enn man tror. Min jente fikk målt blodprosenten i forbindelse med allergiutredning i fjor. Og hun var da på grensen til anemisk. Ingenting i hennes kosthold skulle tilsi at hun fikk for lite jern. Så det kom litt overraskende både på meg og legen.

Jeg, som er født midt på 70-tallet, fikk kumelk å drikke fra jeg var 6 mnd. Mitt tarmsystem har ikke fungert siden og jeg er allergisk mot melk den dag i dag.

Skrevet

Jeg ser den! Men er det slik at myndighetene i Norge alltid vet best?

HI

Skrevet

Jeg ser den! Men er det slik at myndighetene i Norge alltid vet best?

HI

Nei, på ingen måte. På noen områder har de rett. Men på andre områder ikke.

Jeg følger ikke retningslingjene slavisk selv jeg. Jeg tar de til meg, leser meg mer opp på temaene og tilpasser de til vår levemåte. Men jeg gambler ikke med barnas helse, bare fordi jeg ikke er enig med myndighetene.

Jeg står sikkert selv ovenfor en stor utfordring når jeg ikke har tenkt å gi mitt neste barn grøt fordi jeg har så dårlig erfaring fra de andre barna mine. Det er jo helt uhørt her i Norge. Helsesøster får sikkert bakoversveis og vil sikkert være svært uenig med meg og sikkert fraråde meg å la være å gi. Men jeg har den erfaringen jeg har og har ikke tenkt å gå på nok en smell.

Skrevet

"Men er det slik at myndighetene i Norge alltid vet best?"

Unnskyld, men er du dum?

Yoghurt kan de spise fra de er 10 mnd forresten.

Skrevet

Nei, er en meget smart oppegående kvinne, faktisk! Jeg vil bare sette spørsmål ved dette med kumelk til babyer. Og i samme slengen kan jg jo si at jeg synes det er rart at industrifremkalt grøt full av raske karbohydrater skal være den ultimate babymaten.

HI

Skrevet

"butikk grøt" er ikke det beste. Her anbefales det å lage grøten selv. Det er jo nesten like enkelt.

Skrevet

jeg syns det er veldig rart at magene til norske babyer tåler ikke kumelk eller noe nevneverdig melkeprodukter mens i land som England, Danmark og Sverige tåler babyene kumelk mye tidligere.

Det er nok noe i melka her..hehe :)

Anonym poster: cafcc4c46895946e5dbf3efa3b97a05b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...