Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #1 Skrevet 4. mars 2013 gutten vår på fire år mistet sin oldefar for fire uker siden. første dødsfalle ungen opplever. vi har forklart altrundt døden som vi syns hører med. ungen sliter med noe. er noe som stopper opp. kommer seg ikke videre,. plutselig kan han si oldefar har ikke mer bursdager han erdød. oldefar kan ikke komme i min buradag. han er død. er dette vanlig.?? trenger råd? dette er vansklig for han. han stod veldig nær sin oldefar. Anonym poster: ff1e7ebd9dd66b86dab8c5ca00fc4b19
Gjest Yzma Skrevet 4. mars 2013 #2 Skrevet 4. mars 2013 Er det vanskelig for ham eller er det vanskelig for dere? Eldstejenta prater også ofte om sin oldefar, og det er 1,5 år siden han døde. Hun sier lignende ting som gutten din. Jeg har snakket med min psykolog ang dette, og han mener dette er en måte å bearbeide det på. Det viser at de tenker fremover og ser "konsekvenser" av at noen blir borte. Jeg fikk råd om å la henne prate om oldefar, men ikke mase. Bare la henne prate når hun selv tar det opp.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #3 Skrevet 4. mars 2013 har ikke så mye erfaring med barn og dødsfall, men har jo opplevd dødsfall i nær familie selv og opplevd at det å prate om det er beste måten å komme seg videre på. Vil tro at barnet tenker på at oldefar ikke kommer i bursdager mer og da er det jo bra at barnet setter ord på akkurat det. Jeg kan selv sitte i voksen alder og plutselig tenke på hvor synd jeg synes det er at min pappa aldri fikk møte mitt barn, og så si det høyt nå selv om det er over fire år siden han døde... Hadde det vært mitt barn som snart fyller fire, så ville jeg ha latt barnet si det det hadde hatt behov for å si og kanskje spurt om det gjorde barnet trist å tenke på akkurat det, eller om det var litt rart og hatt en samtale rundt det, jeg tror det er et hjelpemiddel på veier til bearbeidet det og gå videre... Anonym poster: da5fc7153b4ff08eb8b6bd0811171580
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2013 #4 Skrevet 4. mars 2013 Fire uker er da ingenting! Hjelpe meg, hvor fort kom du selv over dødsfallet? Gi ungen tid, døden er vanskelig! Anonym poster: eb3bfc45d2865efeb999ae08b0bd2c3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå