Gå til innhold

Inspirert: får barna dine bunad til konfirmasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I så fall: hvem betaler, hvem syr?

Og hvilken bunad og hvorfor akkurat den?

Vil du la barna være med å bestemme hvilken de skal få?

Anonym poster: 3d2d4b3d3b4a021e8f80731d0cdeb02f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan bestemme selv om de vil ha bunad eller penger.

Vi betaler.

Jeg syr, elsker alt som har med håndarbeid å gjøre. Montering må vi sette bort til andre.

Det blir øst-telemark. Det er denne som er den riktige for her vi bor og ifølge "reglene" er det heller ingen andre som er aktuelle siden hele slekta kommer fra omtrent samme sted :-)

Skrevet

Ja det får de. Dette er et plagg de kommer til å ha mye glede av senere i livet også. Vi har tre barn.

Mine foreldre betaler.

Anonym poster: 047494c0862a0a963b66ee574ff44b73

Skrevet

Barna skal få. De får selv velge mellom de som det er naturlig at de kan ha. Mor og far betaler.

Her blir det nok valg mellom nordlands, kystdrakt, lofoten/ofoten, østerdalen, Marie Aaen (jenter), gudbransdalen.

Anonym poster: fe3b80c3f718699763c7539f1f24c0af

Skrevet

Ja, det skal hun ha :) Vi foreldre betaler, og så får hun sølv fra besteforeldre til bursdager :)

Hvem som syr er usikkert. Men bestiller nok på Sy sjappa her, Kanskje tar jeg å syr belte og brystduk selv.

Her blir det sunnhordland bunad, så kan hun velge farge på vesten selv. Rød, Grønn eller blå. Kan velge mellom lyse eller mørke farger

Anonym poster: a4e1f49b3dee42c470e9bbf3845e53c6

Skrevet

Jeg har 2 gutter, og de får ikke bunad til konfirmasjonen. Jeg vet at de mest sannsynlig ikke er ferdig utvokst til konfirmasjonen, og da får de ikke bunad før de er i 20årene. Regner med at vi og besteforeldre betaler, men de får nok mye av søljene og knappene til komfirmasjonen.

De får hardangerbunad.

Anonym poster: 99c309237155bf18d691bc1279ee2c4f

Skrevet

Ho kjem nok til å få bunad til konfirmasjonen, ho får velge mellom sunnmørs- og sognebunad. Det er tre forskjellige sunnmørsbunader som er vanlege her (ørskogbunaden og to med mønster frå kommunen), og det får bli opp til ho hvilken ho vil ha.

Vi set av barnetrygda på eigen konto til større utgifter, reknar med å kunne betale bunad frå desse pengane. Sølv får ho nok i gåver.

Skrevet

Ja, det får de.

Vi foreldrene betaler og vi bestiller ferdig bunad. Sølvet kommer i form av gaver fra besteforeldre, familie og venner.

De kan selv velge hvilken bunad de vil ha, enten mannens hjemsted (hvor vi bor) eller mitt hjemsted.

Anonym poster: 71f376f0ea1c0a77da9b8bac3c2bc55b

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke, må se snn økonomien først hvertfall. Min manns barn har ikke fått det, de har fått lik gave som sine søsken. Ikke har de ønsket seg bunad heller, ingen tradisjon i familien.

I min familie er det mer tradisjonfor bunad, ungene har bunad nå og vi har også bunader frem til de er voksne såfremt de forblir forholdsvis slanke.har en bunad som hører til h vi bor nå, den kan ikke legges ut. Det er voksen str men kan ikke være for bred i den.

Jeg har lyst å lære å sy bunad men jeg må vel bare innse at jeg sldri kommer til å komme så langt.....

Anonym poster: d4d5587f3ad718b1400ad95f1bb94dc8

Skrevet

Det får de. Det blir nok spleiselag mellom oss foreldre og besteforeldre/oldeforeldre på begge sider, og sølv i gaver frem til konfirmasjon. Om de velger å ikke konfirmere seg får de vel litt senere så de rekker å vokse litt til.

Bunadene blir sikkert stort sett bestilt, men med noe søm og brodert fra diverse tanter og bestemødre.

De får vel sikkert velge mellom de som er aktuelle ift tilknytning, men med uhemmede forsøk på påvirkning fra mor - jeg har en favoritt ;)

Skrevet

Ja. Hvis de vil ha Hardangerbunad syr farmoren. De kan velge andre bunader de har tilknytning til også men disse er ikke på langt nær så flotte.

Skrevet

En stund til mine er konfirmanter. Men ja, jenta mi får nok bunad når den tid kommer. Har en bunad hengende etter min farmor(som hun sydde selv). Om den passer og fortsatt i fin stand om 12-13 år så skal jenta mi antageligvis få denne.

Om den ikke passer får hun en ny. Hvem som evt skal sy den får vi se. Min mor broderte min bunadog svigermor er også en racer på brodering, men de er begge over 70 når den tid kommer, så der må man nesten se an. Ikke sikkert svigermor godtar å sy den jeg vil datteren min skal ha, heller. Hun vil til og med at jeg skal gå over til Kystdrakt slik som henne(og som hun har sydd til min mann, hans bror og svigerinne.) Det kommer aldri til å skje, og ikke skal datteren min ha det heller.

Anonym poster: a2e77b3e918e74ba7448d24c8e1189b0

Skrevet (endret)

De får hvis de vil ha. Gave får uansett de ved siden av. Jeg kan ikke sy, så det blir vel husfliden sin ære :-). De har flere forskjellige å velge i, jeg er fra østlandet og mannen fra nordnorge.

Regner med vi betaler alt selv. Vet svigers har sponset for noen av de andre barnebarna, så det er jo mulig de vil kjøpe.

Endret av Miamimom
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, begge skal få. Selvom de kanskje ikke ønsker det akkurat da, så blir de nok glade for den en dag ;) jeg valgte penger, og angrer!

Regner med svigers spytter i litt, ellers betaler vi alt selv.

Skrevet

Ja, hvis de ikke har noe imot det selv hvertfall. Hvem som syr ja, vi får se. Min bestemor har sydd min, men aner jo ikke hvordan helsa hennes er om over ti år (har barnehagebarn). Svigermor syr bunader, så håper evt hun kan gjøre det selv om hun i utgangspunktet ikke syr den typen bunad jentene mine kommer til å få. De har alt fått søljer til dåpen, da til Sunnhordlandsbunad. Hvem som betaler ser vi når den tiden kommer.

Fikk selv bunaden av mine besteforeldre, forkle av min mor, sølvet fikk jeg av besteforeldre til jul og bursdager over flere år.

Anonym poster: 6d6b554b84b137a5a2db6487181e8d92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...