Gå til innhold

Er det bare meg som synes dette er kavete?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei firmahytte på fjellet ca 2 timer fra der jeg bor. Vi kan sette oss opp på liste og låne den helt gratis med strøm og alt. Dette har vi benyttet oss av 1 gang.

Vi kjenner en del i samme hytteområde som har egen hytte, og de lurer på hvorfor vi aldri låner denne hytta. Det er jo så herlig på fjellet!

Det er jeg til dels enig i, bortsett fra at både jeg og mannen hater å gå på ski. Men vi gjør det jo for ungenes skyld da. Er ikke hovedsaklig derfor vi IKKE reiser.

Jeg synes det rett og slett er noe stress og kav! Vi jobber begge fulle uker, og da vil det si at vi først kommer avsted til hytta i fem tida på fredagen. Vi må jo også handle underveis, så si at vi er framme i 19-20 tida. ALT må pakkes, fra sengetøy/håndklær til alt av skiklær ol for hele familien. Dette må man jo selvfølgelig planlegge i god tid før.

I og med at det er ei firmahytte, må hele hytta vaskes etter bruk. Fair nok, men vi kommer fredags kveld, og reiser søndag. Ergo må man legge inn et par timer med vask på søndag før vi drar.

Jeg synes det er mest kav hele greia, men jeg ser at mange undrer seg på hvorfor vi ikke er der mer.

Er det bare meg som synes dette er stress, eller er jeg helt unormal?

Anonym poster: d62faae2e08cb773512097c886ef60cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg godt. Vi har familiehytte 3timer unna, mange som lurer på hvorfor vi ikke bruker den oh store fantastiske familiehytta mer, men det blir for mye stress for så lite. Hele fredagen går bort i å reise til hytta, rydde på plass og få varmen i hytta. Søndagen blir brukt til vaske, pakke, reise, pakke ut og varme opp eget hus. Stress og rot.

Tror vi er unormale da, for er vel det som er kosen for andre.. :P

Anonym poster: b6b19a6aa1384ce0b068498fdbf328a3

Skrevet

Ja, ikke sant? Men så blir det jo anderledes for de som eier hytte selv også. De har jo alt klart, og kan bare sette seg i bilen og kjøre. Alt ligger på hytta, så det er jo minimalt å pakke med seg.

Nei, jeg synes også det blir for mye kav for så lite. Godt andre også er enig :-)

HI

Anonym poster: d62faae2e08cb773512097c886ef60cb

Skrevet

Tenker vel egentlig bare at du gir uttrykk for at folk er forskjellige, har forskjellige ønsker, behov og prioriteringer...

Dere synes dette er et slit og et kav, derfor har dere valgt ikke kjøpe dere hytte og velger å bruke helgene på en annen måte.

De av vennene deres som har valgt å investere i hytte synes sikkert ikke det er like slit og mas, og derfor har de gjort noen andre valg enn dere...

Litt samme psykologi som med hund, tenker jeg; de som er oppvokst med hund ser mest kosen og nærheten og gleden ved det - de som ikke er oppvokst med hund ser maset, stresset med alltid å skulle gå ut, mas når an skal reise bort osv..

Dette er selvsagt en generalisering og satt på spissen; men poenget er at vi er forskjellige, har forskjellige behov, gleder og sorger og det kommer til uttrykk ved at vi tar forskjelige valg her i livet.. Behøver ikke handle om rett eller galt i det hele tatt, bare forskjellig!

Anonym poster: 928a01cf9fa6506d85d5ce747aa08eb3

Skrevet

Noen liker seg på hyttetur, mens andre ikke kan fordra det.

Om man i utgangspunktet er negativt innstilt blir det så klart bare kjas og mas.

Det er egentlig ikke så mye styr. Handle kan dere gjøre en dag tidligere i uken. Samme med pakking. Bilen kan pakkes kvelden før så dere kan kjøre straks dere er ferdig på jobb.

Vaskingen skjønner jeg er et tiltak, men går fort når man bare setter i gang.

Alt blir som oftest ikke like svart som man frykter på forhånd ;)

Jeg er heller ingen stor fan av skigåing, men aking derimor :) Finnes jo mange andre aktiviteter enn ski man kan ta seg til.

Anonym poster: 8c21ebe9124d4598b0e921504fdc67cf

Skrevet

Det er klart det er mer kavete å låne ei hytte enn å ha ei egen.

Men her tenker jeg også at lysten til å drive med vinteraktiviteter kanskje ikke er helt på topp, og at det derfor heller ikke bidrar til at man ønsker å kave for mye for det man føler man får igjen?

Skrevet

Enig med deg. Vi er i samme situasjon ved at mannens jobb har firmahytte. Vi drar aldri dit fra en fredag ettermiddag til søndag. Det blir kun langhelger eller i vinterferie, påskeferie eller juleferie

Da får man jo flere dager der oppe. Og da er det skikkelig koselig også! :-)

Men vi har tilgang på vaskehjelp der oppe, og benytter oss alltid av det.

Skrevet

Jeg synes du fokuserer altfor mye på det negative jeg da.

Jeg synes det er kjempekos med hytteturer, selv om det bare er for en helg!

Hva med å bare skrive ned lister over hva dere trenger. En liste til hver person som inneholder alt fra tannbørste og sengetøy til skiutstyr. Kun en bag til hver. det er snakk om 2 dager så man trenger ikke pakke for 10.

En liste til ting utenom som håndsåpe, plaster, solkrem, kortstokk og andre ting til felles bruk.

Alt pakkes klart på torsdag. Skiutstyr står lett tilgjengelig i garasjen. Samlet og stroppet sammen. Du handler alt du trenger av mat på torsdag. Du trenger jo uansett ikke så mye mat. Pølser til bålgrilling ute. Brød, melk og pålegg til brødmåltidene og enkel middag. Og snop da;) Pakk tørrvarer klart i en eske/kasse og legg til kjølevarene rett før avreise. Lag også i stand et lett måltid eller smør ferdig noen baguetter som kan spises når dere kommer fra jobb. Så er det bare å lempe alt ut i bilen og kjøre avgårde ;) Vi organiserer i tillegg litt når vi kommer frem. Far fikser varmen, mor fikser maten. Barna lemper bager og legger på eget sengetøy/finner frem soveposer og putetrekk. SÅ er det bare å kose seg resten av kvelden med litt snop og kortspill.

Ang. rundvask av hytta. Om dere ikke griser så grusomt så trenger dere ikke ta storrengjøring. Det er bare å sørge for at det ikke blir så møkkete i utgangspunktet det. Ingen kommer lenger enn yttergangen med utetøy. Alle rydder opp etter seg. Har man grisa så vasker man. Når dere står opp søndagsmorgen så rydder dere ut av rommene deres. Det som ikke skal brukes mer pakkes bort og ut i bil. Vask over benker og bord etter bruk og ta alltid oppvaska rett etter måltidet. Alle må hjelpe til.

Når det er på tide å reise hjem så er det bare å støvsuge og vaske lett over gulvene.

Vi reiser ofte på hyttetur og når vi planlegger godt og pakker/handler i forkant så får vi en lenger og roligere helg. Alle har sine oppgaver og når alt er på stell så blir det en helg uten mas og kav ;)

Anonym poster: 9953978ba41e50f50374b797ab41dee0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...