Lillenett Skrevet 4. mars 2013 #1 Skrevet 4. mars 2013 Jeg kom over dette innlegget på nett i dag: http://superpapsen.n...menn-blir-lurt/ Jeg syns temaet er interessant, men stemmer det han sier? Her i huset fikk mannen 16 uker av permisjonen og jeg har inntrykk av at det er mer eller mindre normalt at pappaer får mer enn de 12 ukene som er satt av. Men jeg er usikker på om min oppfatning er riktig nå. Hvor lenge tok pappaen hos deg perm?
Fire småtroll Skrevet 4. mars 2013 #2 Skrevet 4. mars 2013 Her tok pappaen fedrekvoten som tidskonto, og ikke noe mer enn det. Men det er fordi har er selvstendig næringsdrivende i et foretak uten andre fast ansatte enn han selv og hele driftsgrunnlaget ville forsvunnet om han ikke jobbet på flere måneder. Men han har jo som selvstendig en veldig fleksibel hverdag så han er mye mer med barna sine enn mange andre fedre. Her er det f.eks alltid han som er hjemme med syke barn, alltid han som følger til tannlege, helsestasjon o.l. siden det er vanskeligere for meg å være borte fra jobb.
Lillenett Skrevet 4. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2013 Her tok pappaen fedrekvoten som tidskonto, og ikke noe mer enn det. Men det er fordi har er selvstendig næringsdrivende i et foretak uten andre fast ansatte enn han selv og hele driftsgrunnlaget ville forsvunnet om han ikke jobbet på flere måneder. Men han har jo som selvstendig en veldig fleksibel hverdag så han er mye mer med barna sine enn mange andre fedre. Her er det f.eks alltid han som er hjemme med syke barn, alltid han som følger til tannlege, helsestasjon o.l. siden det er vanskeligere for meg å være borte fra jobb. Tidskonto? Hva betyr det? Fult forståelig at han ikke kan ta seg fri når det er han som er jobben, men sikkert behagelig å kunne ta litt flexitid når barna blir større
Lillenett Skrevet 4. mars 2013 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2013 Han tar 6 mnd nå med minste Deler dere da cirka 50/50 eller tar noen av dere ekstra permisjon?
Fire småtroll Skrevet 4. mars 2013 #5 Skrevet 4. mars 2013 Her tok pappaen fedrekvoten som tidskonto, og ikke noe mer enn det. Men det er fordi har er selvstendig næringsdrivende i et foretak uten andre fast ansatte enn han selv og hele driftsgrunnlaget ville forsvunnet om han ikke jobbet på flere måneder. Men han har jo som selvstendig en veldig fleksibel hverdag så han er mye mer med barna sine enn mange andre fedre. Her er det f.eks alltid han som er hjemme med syke barn, alltid han som følger til tannlege, helsestasjon o.l. siden det er vanskeligere for meg å være borte fra jobb. Tidskonto? Hva betyr det? Fult forståelig at han ikke kan ta seg fri når det er han som er jobben, men sikkert behagelig å kunne ta litt flexitid når barna blir større Tidskonto vil si at han tok ut fedrekvoten over veldig lang tid, han var hjemme to dager i uken og på den måten strakk han fedrekvoten over ganske mange uker. Jeg jobbet to dager i uken og var hjemme de tre dagene han var på jobb. Det fungerte veldig bra for oss
Giss Skrevet 4. mars 2013 #6 Skrevet 4. mars 2013 Her tok mannen fedrekvoten og ikke noe mer. Først ville han ha mye mer men faktum er at han blir rastløs om han går hjemme hver dag over lengre tid, så han ønsket at han skulle få mer av permisjonen og så skulle jeg så ta meg fri fra jobb for å være hjemme og passe på barnet en del dager sånn at han kunne fly og fare og ikke ble så bundet av å være med babyen hele tiden. Jeg sa nei Men han tok ut ferien sin mens jeg var i permision sånn at vi fikk en skikkelig deilig lang ferie sammen.
Cybele Skrevet 4. mars 2013 #7 Skrevet 4. mars 2013 Vi ønsker å ha barna hjemme med foreldre til de er 18 mnd. Med toåringen vår var jeg hjemme ett år, så tok pappen ut ulønnet perm og var hjemme 6 mnd. Vi gjør det samme med den som er på vei nå.
Venja Skrevet 5. mars 2013 #8 Skrevet 5. mars 2013 Hos oss har far kun tatt fedrekvotedelen av permisjonen, men har tatt ut avspasering og ferie slik at han har vært sammenhengende hjemme lenger. Nr 1 (6 uker fedrekvote) - hjemme i 11 uker Nr 2 (10 uker fedrekvote) - hjemme i 12 uker Nr 3 (12 uker fedrekvote) - hjemme i 16 uker Han har kost seg hjemme med alle tre, men har ikke kunnet tenkt seg å ta mer av fellesdelen selv om han har fått tilbudet.
DaTuMa Skrevet 6. mars 2013 #9 Skrevet 6. mars 2013 Deler 40/60. Jeg er hjemme 3 dager i uka og han 2
Sølvpanter Skrevet 8. mars 2013 #10 Skrevet 8. mars 2013 Ulikt alt ettersom hva som har passet best. Med to av barna tok han 8-9 måneder med tidskonto slik at det ble strukket over ca 1,5 år. Med ene hadde han ikke rett på noe fordi jeg var student. Med siste tok han ikke ut noe fordi vi ville tape så mye på det økonomisk akkurat der og da. Men vi er mye til stede for barna begge to, og ingen av barna er mer knyttet til den ene eller andre av oss selv om det har vært ulikt hvor mye permisjon vi har tatt ut.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 8. mars 2013 #11 Skrevet 8. mars 2013 Med forrige var han hjemme i tilsammen 6 mnd. Da var pappapermen på 6 uker, så tok han ut 7 uker ferie og resten ulønnet perm for å drøye barnehagestart. Denne gangen tar han ut fedrekvoten på 12 uker, samt 4 uker ferie, dvs 16 uker. Mulig han tar litt ulønnet perm også, vi får se hvem det evt passer best for av oss.
S_Dreams Skrevet 8. mars 2013 #12 Skrevet 8. mars 2013 Hos oss tar pappaen 16 uker av permisjonen. Tar også noen uker ferie sammenhengende med permisjonen.
Madolyn Skrevet 8. mars 2013 #13 Skrevet 8. mars 2013 Her tok pappaen den avsatte fedrekvoten med nr 1. Nå med nr 2 så skal jeg først være hjemme i 7 mnd, så skal pappaen være hjemme i 8 mnd. For meg ble det veeldig lenge å gå hjemme i et år med nr 1 og pappaen kunne godt tenke seg mer tid med barna, så for oss blir det perfekt Blir jo dårligere økonomi når han er hjemme siden han tjener en del mer og vi har valgt 80 % dekningsgrad, men vi velger å prioritere familie og livskvalitet fremfor å finspikke på kroner og øre akkurat nå
Appelsinpiken Skrevet 8. mars 2013 #14 Skrevet 8. mars 2013 Her tar han kun fedrekvoten, og med tidskonto, så han er hjemme en dag i uken. Dette er etter eget ønske, jeg kunne gjerne tenkt meg han tok lott mer..
Gjest AnneS Skrevet 9. mars 2013 #15 Skrevet 9. mars 2013 Med de to første hadde han ikke rett på permisjon pga at jeg var student og det er så mange år siden. Han har alltid ønsket å være hjemme med barna, så denne gangen skal jeg være hjemme 11 mnd (perm + ferie) og han sine 12 uker pluss 3 måneder ulønnet permisjon. Med ferier og litt pass av farmor blir lillebror 18 mnd når han skal starte i bhg.
Vogndilla Skrevet 9. mars 2013 #16 Skrevet 9. mars 2013 Med de to første fikk han ingenting fordi jeg var student. Med tredje skal han ha fedrekvoten som tidskonto. Vi taper alt for mye penger hvis han skulle tatt ut de tre mnd eller mer sammenhengende, han tjener mye mere enn 6g og tre ganger så mye som meg i året. Jeg skal ha et år eller to ulønnet perm, så er hjemme til barnet er to-tre år.
Gjest sussie77 Skrevet 9. mars 2013 #17 Skrevet 9. mars 2013 Han har tatt pappakvoten sin hver gang. Altså 10 uker. Mens jeg hat tatt resten. Passer bra for oss.
Cat_Woman Skrevet 9. mars 2013 #18 Skrevet 9. mars 2013 Jeg tok 10 måneder, han tok 6 måneder. Var studenter, og måtte gjøre det sånn for å fa det til å gå opp med studiene. Neste gang er vi i jobb, og da deler vi 50/50.
PeppaPig Skrevet 12. mars 2013 #19 Skrevet 12. mars 2013 Norge er et flott land å være foreldre! Mannen min fikk 2 uker ved fødselen og så tok han ut 4 uker ferie så han var hjemme totalt 6 uker etter fødselen. Dengang bodde vi i England. Nå bor vi i usa og han tar vel ut 2 uker ferie etter fødselen (er ikke gravid enda da ) Pappapermisjon er fremmedord her borte!
*desemberbaby* Skrevet 16. mars 2013 #20 Skrevet 16. mars 2013 Her fikk far 12 uker.. Ah <3 superpapsen <3 Herlig blogg!!
nagini Skrevet 16. mars 2013 #21 Skrevet 16. mars 2013 Her tar far kun sine 14 uker. Synes det er veldig urettferdig å skulle dele 50-50, for da får jo far i realiteten mer - mor får blind-kattunge-stadiet, der hun selv (for de fleste) uansett hadde vært sykmeldt i begynnelsen om hun ikke hadde permisjon, og far får kose seg med en større baby som kommuniserer, smiler og ler etc.
Rune Brown Skrevet 22. mars 2013 #22 Skrevet 22. mars 2013 Jeg tok mine 12 uker og kombinerte de med alle ferieukene, så det ble en goooood permisjon i sommerhalvåret )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå