Gå til innhold

Hvordan "varme opp" en uerfaren barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 16 år gammel jente i familien som vi i utgangspunktet tenkte kunne få være vår faste barnevakt. Hun var veldig klar for dette selv også, ivrig etter å få tjene seg litt ekstra penger. Hun har kun sittet barnevakt en gang til nå, og det er en grunn for det. Siden hun er i familien vår har hun møtt jenta vår flere ganger, men har aldri tatt noe initiativ til å bli bedre kjent med henne, så hun kom et par timer før vi skulle gå så de kunne få bli litt ekstra godt kjent. Jeg prøvde på denne tiden å få henne til å snakke litt med jenta, men dette gikk ikke så bra. Hun tok ingen initiativ selv og mine forsøk på å få dem til å få litt kontakt fungerte ikke så bra. Hun holdt seg hele tiden i bakgrunnen. Hun er en beskjeden jente uten erfaring med barn, så det er nok grunnen, men syns allikevel hun kunne prøvd litt.

Dette er nå et halvt år siden, jenta er nå to og jeg gruer meg for å spørre henne om å sitte barnevakt igjen, selv om hun har sagt at hun gjerne vil. Hun har møtt jenta mi flere ganger siden da, men gjør fortsatt absolutt ingen forsøk på å bli kjent med ungen, smiler bare litt usikkert til henne. Mannen min mener vi bare bør tvinge dem sammen ved å bare la dem være alene og dra (på dagtid vel å merke), men kjenner jeg ikke er komfortabel med det.

Noen som har noen innspill? Hvordan kan jeg få denne jenta litt mer trygg så jenta mi kan føle seg trygg sammen med henne? Jenta mi har både besteforeldre og oldeforeldre som passer henne når det trengs, men hadde vært greit å ha en betalt barnevakt også istedenfor å "utnytte" umiddelbar familie.

Anonym poster: bf2693d556d900e83421dbfbc5d8245d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde heller gått for å finne en annen barnevakt.

Anonym poster: ed090de565233af8888d21d1e273552d

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å bruke en uengasjert barnevakt med dårlig barnetekke. Hvorfor det, liksom, om man likevel vil betale for tjenesten.

Anonym poster: c1086637ad38048f552c2045fdad2b64

Skrevet

Kanskje hun syns det er flaut å "leke" når dere ser på...

Anonym poster: 7f61f3f4552c2fe292f74dca5fd7f599

Skrevet

Hun kan være fantastisk med barn, men ikke like flink med voksne. Mulig at hun er nervøs, og at det er derfor hun tar lite initiativ. Hun får jo ikke prøvd seg skikkelig om dere er i nærheten. Jeg ville prøvd å la henne være litt alene med barnet (eks en liten handletur i nærheten i starten) og sett det litt an. Om dere stoler på henne, iallefall. Vi brukte min manns søster som barnevakt, og hun sier omtrent ikke et ord med andre voksne i nærheten, men hun er kjempeflink med ungene.

Anonym poster: ce625d96cabcffcdfd985620515a3ed7

Skrevet

Som hun over sier, hvorfor bruke en uengasjert en med dårlig barnetekke. Finn en som får ungen din til å kjenne seg trygg og tar initiativ! :)

Anonym poster: f88de028f5880ffe992caa56bfd2c1eb

Skrevet

Prøv å la dem ha en times tid på dagtid. For å se hvordan de klarer seg sammen.

Anonym poster: e897a122efd4728708d55c24a879ceb1

Skrevet

Alene altså.

Skrevet

Alene altså.

Skrevet

Jeg vil tro at hun gjør det bra så snart hun får være i fred.

Det verste jeg visste, og fortsatt vet er når man skal "vise seg frem" for andre. Får helt prestasjonsangst.

Anonym poster: 81ae948b9bffa40dceb7f4b9b594130c

Skrevet

Hun er ikke uengasjert med vilje, hun er bare veldig stille og beskjeden av seg. Dette er en jente jeg har kjent hele livet hennes, passet henne mye da hun var barn, hun er en flott jente og til å stole på.

Ja, kan jo hende hun syns det er flaut mens vi er der og latt henne prøve alene, men kjenner allikevel jeg vegrer meg for å la lillemor være alene med en hun ikke er trygg på.

Hi

Anonym poster: 3664288d3e0c50447971af1108c37de6

Skrevet

Jeg var også en sånn stille og sjenert jente. Ikke den ivrigste til å komme veldig nært innpå mine søskenbarn når de var små når det var voksne til stede. Følte de bare tittet på meg og vurderte alt jeg gjorde. Men å være alene med de var noe helt annet, alt falt helt naturig. Satt barnevakt i to uker en sommer når foreldrene ikke fikk fri hele tiden barnehagen var stengt og før minste startet i barnehagen. Minste hadde jeg bare møtt en gang før jeg var barnevakt også, siden de bor på andre siden av landet. Det gikk veldig greit, vi storkoste oss når foreldrene var på jobb.

Så tror du nesten bare bør la henne få prøve seg uten at dere er der. Spør om hun kan sitte barnevakt noen timer mens du tar deg en tur på kafe eller noe, slik at du er i nærheten om det ikke går men samtidig viser at ikke skal teste henne ut. Si du har så mange ærend i byen du må gjøre og at det hadde vært veldig deilig å slippe å ha med barnet på slep.

Anonym poster: 83701fe298ab46a9ea96d56a2174c1f2

Skrevet

Jeg likte heller ikke å leke med andres barn, mens voksne var tilstede. Er ikke det ganske vanlig?

Anonym poster: d7458e378a5043a79a882cea75264104

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...