Gå til innhold

Noen som har hatt barnet sitt i TVERRFAGLIG TEAM?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev et innlegg her tidligere om at jeg syntes jeg hadde en litt aggressiv treåring.

Hun blir sint hvis vi sier ifra til henne, kjefter tilbake på oss, spytter, og trasser..

men dette ER jo nettopp den alderen, og alle barn er ulike med ulikt temperement. Er hun så ille at jeg trenger et tverrfaglig team med en representant fra barnevernet, helsesøster og psykolog for å "utrede" henne, eller hva er dette tilbudet??

Anonym poster: 1a1c919a48df8aa88ceff3f2dcadebf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.

Skrevet

Ei venninne hr en gutt som er lik. Hele familien gikk ekstra timer på helsestasjonen for råd til hvordan de skulle håndtere ham. Nå har han blitt 7 år og har enda ikke noe ekstra oppfølging. Tanken er likevel at det er ADHD.

Hva med å spørre på helsestasjonen først? Hvis de ikke ser løsning bør du kanskje få hjelp av BUP på et vis.

Anonym poster: 8e2ff8b4332872f54cee7ea330686ece

Skrevet

HI

Hallo... er det bare jeg som "unnskylder" det med at hun bare er TRE år, og at det er veldig vanlig med trass og grensetesting?!

Daglig når jeg er innom butikken, så ser jeg alltid barn sutre, klage, mase og kjefte på foreldrene sine fordi de ikke får hva de vil. Må alle disse barna og foreldrene ha ekstra hjelp av den grunn, og må det nødvendigvis være noe som FEILER barnet?

Skrevet

HI

Hallo... er det bare jeg som "unnskylder" det med at hun bare er TRE år, og at det er veldig vanlig med trass og grensetesting?!

Daglig når jeg er innom butikken, så ser jeg alltid barn sutre, klage, mase og kjefte på foreldrene sine fordi de ikke får hva de vil. Må alle disse barna og foreldrene ha ekstra hjelp av den grunn, og må det nødvendigvis være noe som FEILER barnet?

Nei alle trenger ikke hjelp! Noen takler dette selv, og finner ut senere at barnet sliter. Ikke heldig det heller.

Har barnehagen fortalt deg at hun ikke klarer å være rolig, høflig osv? Hvis hun er fin hos andre er muligheten stor for at hun bare tverrer fordi du er mor. Hun er i trassalder og vil gjerne ha alt på sin måte. Viser du tegn til slapphet ser hun at hun har en mulighet til å ta nuven på deg og få alt slik hun vil hvis hun presser deg med dårlig oppførsel. Du blir den som sliter mest.

Husk barn er født egoister og det er vi som foreldre som skal endre dette over tid :) Du må være streng på de tingene hun trasser på!

Anonym poster: 8e2ff8b4332872f54cee7ea330686ece

Skrevet

Nå er det vanskelig for oss å vurdere om treåringen din er innenfor normalen eller ikke hva trass angår, men personlig syns jeg spytting hørtes noe spesielt ut...

Og det er da stor forskjell på om et barn sutrer på butikken og om det kjefter og spytter på sine egne foreldre. Det hadde i hvert fall ikke jeg akseptert uten at barnet hadde en diagnose av noe slag.

Skrevet

Jeg syntes det høres merkelig ut å dra inn barnevernet og psykolog slik i første omgang jeg da.

Jeg har et barn som tydelig slet med noe men hun var ikke aggressiv mot andre bare mot seg selv, og har nå autisme diagnose så har en del andre ting.

Men rette instans i første omgang er vel ppt, gjennom de gikk det videre til habiliteringen for utredning om hva som er galt. Dette når ppt var enig med meg at her måtte det være noe mer.

Kan hende at barnet ditt kommer dit hen at det trenger psykolog også videre men det er litt som å starte på toppen i mine øyne.

Observasjon i bhg og eventuelt hjemme for å se hva som kan være årsak til denne væremåten må jo være første opplegg.

Barnet ditt høres ut som nok er mer en normal trass inne i bildet, men grunnen til slik oppførsel kan jo være alt fra alt for dårlige grensesetting av dere foreldre (har du sett supernanny) til at barnet har fysiske eller psykiske plager eller en diagnose som gjør at det oppfører seg slik.

Det er klart at det er viktig både for dere og for barnet at dette blir tatt tak i og dere finner ut av det.

Jeg har ikke hatt barnevernet inne i forhold til barnet mitt, jeg fikk spørsmål om jeg ville at de skulle kontaktes noen ganger er det lettere å få resurser om de er inne. Men jeg takket nei, jeg sa at om de følte at jeg ikke klarte jobben som mamma og ikke fulgte opp nok så skulle de selvsagt ringe det er de tross alt pliktig til men ellers vil jeg ikke ha den instansen inn om jeg ikke har prøvd ut det andre. Men så fikk min datter en diagnose etter kort utredning så hun har fått den hjelp hun har behov for.

Hadde det kommet dit at datteren min ikke hadde fått den hjelpen hun trengte hadde jeg selv tatt den telefonen til de.

Anonym poster: 9e1280911e8feadac5b3316301ea1945

Skrevet

Hvorfor spørdu her inne? Ingen her kjenner barnet ditt og kan gi det et ordentlig svar. Hbis du virkelig lurer på dette så må du snakkemed ped.leder i bhg om det, h*n er den som vet dette best.

Men når det er sagt så er det ikke vanlig å innkalle til tverrfaglig møte som en start. Det er vanlig at barnet først blir utredet av ppt for så å få som tiltak (i noen tilfeller) at man oppretter et tverrfaglig team, ikke alle har bruk for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...