Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Har en krav på fri med lønn pga barnepassers sykdom dersom: Far er på jobb, mor har fri og blir syk (for syk til å passe barnet). Barnet har vinterferie fra skolen. Trenger svar raskt! Anonym poster: ef3f15699202805e05270668b3fc7e3e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Vis gjerne til paragraf :-) Anonym poster: ef3f15699202805e05270668b3fc7e3e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Trenger et skolebarn å passes? Mine skolebarn klarer i aller høyeste grad å ta vare på seg selv, om jeg ligger syk på soverommet klarer de både smøre seg en skive og fikse seg selv ved dobesøk altså... Men om du har et barn med spesielle behov som trenger tilsyn og sfo er stengt må jo nødvendigvis far være hjemme med barnet om du er for syk. Har aldri tenkt på muligheten til å gjøre det med lønn når ungene er så store da.. Anonym poster: 0f0f5fc4a3406143142f80b81d2f4a80
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Tskk for svar Gemini77, men kan ha ta sykt barn dag (ved barnepassers sykdom)? Mannen og jeg har en SVÆR diskusjon gående ;-) Anonym poster: ef3f15699202805e05270668b3fc7e3e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Til anonym 21:45. Barnet er 6 år og trenger påsyn i løpet av dagen. Ikke enkelt når mor ligger med 40 i feber og ikke klarer å komme seg ut av senga. Anonym poster: ef3f15699202805e05270668b3fc7e3e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 Ja man kan ta sykt barn dag for syk barnepasser opp til ungen er 12 år Anonym poster: b634ffeeeffe06300e136cc016964b1e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #8 Skrevet 3. mars 2013 Så lenge barnet er under 12 år kan man bruke egenmelding pga barns eller barnepassers sykdom http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger Anonym poster: 0f0f5fc4a3406143142f80b81d2f4a80
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Trenger flere svar og gjerne paragrafer. Mannen er vanskelig å overbevise ;-) Anonym poster: ef3f15699202805e05270668b3fc7e3e
Gemini77 Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 Syk barn dag er både for syke barn og om barnepasser er syk.. Opptil barnet er 12 år.. :-)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #11 Skrevet 3. mars 2013 Du mener mannen må være hjemme fra jobb for å ta seg av barnet siden du ligger med 40 i feber, mens han mener han ikke kan gjøre det? Jeg hadde ikke blitt hjemme om jeg var mannen din, og mannen min hadde ikke blitt hjemme om han var mannen din. Mine barn har fint klart seg en dag alene hjemme mens mamma/pappa ligger på soverommet som 6-åringer altså. Anonym poster: 0f0f5fc4a3406143142f80b81d2f4a80
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #12 Skrevet 3. mars 2013 Ja, sykt barn-dager er for; Syke barn og barnepassers sykdom. Jeg henger meg likevel på hun over, som lurer på hvorfor mannen skal trenge å ta en hjemmedag når det likevel er noen hjemme sammen med skolebarnet. Man rigger seg til i sofa/seng, og barnet kan gå til og fra for spørsmål og samtaler. Et skolebarn klarer vel det? Vi var i lignende situasjon for litt siden, men da var også 1-åringen syk. Dvs, mor, 6-åring og 1-åring var hjemme. Vi valgte å sende far på jobb. Det var en tabbe. 1-åringen var på vei til å bli frisk og var høyt og lavt. DET var slitsomt. Hadde det kun vært 6-åringen, så hadde det vært fullstendig uproblematisk. Anonym poster: 218457c20bc8ab4636e48679d7b029b6
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 Uansett hvem som passer barnet kan du også ta syk barnepasser- dag hvis denne er syk. Anonym poster: 2ff5a695bce88abce24210f561c4e3b6
Virginia. Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 (endret) Hvis du selv har ferie kan du derimot ikke føre opp sykt barn- dag, og få ny feriedag. Endret 3. mars 2013 av Ibsenfrue
Gjest FinogFjong Skrevet 3. mars 2013 #15 Skrevet 3. mars 2013 Hos oss går "sykt barn" og "syk barnapasser" av samme potten. Så ja.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #16 Skrevet 3. mars 2013 her er lovteksten § 9-5. Stønadssituasjonen for omsorgspenger Til en arbeidstaker som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon, fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk, c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen. Retten til omsorgspenger etter første ledd gjelder også fosterforeldre. Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det året barnet fyller 18 år. I deres tilfelle går dette under under bokstav d. Mannen har altså rett tilå være hjemme dersom du pga sykdom ikke klarer å ta deg av barnet. Såørsmålet blir vel egentlig om barnet faktisk trenger tilsyn av en ekstra voksenperson utover det du kan tilby. Etter min mening skal du være ganske syk for ikke å klare å ta seg av 6-åringen hjemme en dag...... Anonym poster: f2052f99e4e76298182afb4e26e2cc24
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #17 Skrevet 3. mars 2013 haha---- bokstav b ble plutselig til en smily av seg selv..... Anonym poster: f2052f99e4e76298182afb4e26e2cc24
Virginia. Skrevet 3. mars 2013 #18 Skrevet 3. mars 2013 her er lovteksten § 9-5. Stønadssituasjonen for omsorgspenger Til en arbeidstaker som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon, fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk, c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen. Retten til omsorgspenger etter første ledd gjelder også fosterforeldre. Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det året barnet fyller 18 år. I deres tilfelle går dette under under bokstav d. Mannen har altså rett tilå være hjemme dersom du pga sykdom ikke klarer å ta deg av barnet. Såørsmålet blir vel egentlig om barnet faktisk trenger tilsyn av en ekstra voksenperson utover det du kan tilby. Etter min mening skal du være ganske syk for ikke å klare å ta seg av 6-åringen hjemme en dag...... Anonym poster: f2052f99e4e76298182afb4e26e2cc24 Du mener at det kommer under a)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå