Gå til innhold

Setebytte til sommeren, hva bør vi gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente som blir 4 år om et par måneder og som veldig snart har vokst ut av sitt bakovervendte sete. Derfor vil vi da bytte til en vanlig framovervendt beltestol. Så har vi en gutt på snart 9 år som bruker slike beltestoler nå, og de er bare et par år gamle fordi vi måtte kjøpe nye for et par år siden av ulike grunner. Han er akkurat nå 134 cm lang og ca 30 kg tror jeg, jeg husker ikke helt. Så om noen måneder regner jeg med han har bikket 135 cm med god margin sånn som han strekker seg for tiden. Han er også lang i ryggen og selv når nakkestøtten er på det høyeste så begynner setene å bli litt små for ham.

Hva ville dere gjort her? Kan lillesøster overta storebror sine seter? Og om så, kan storebror sitte rett i bilens egne seler, eller bør han ha pute?

Anonym poster: fd386fd3fe1b11e3e0d7e0e28ade7a2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han bør fortsette med beltestol og om dere absolutt vil snu henne bør også hun ha beltestol.

Dere kan lovlig droppe stol til ham, men det er ikke anbefalt. Pute er bare en dårligere utgave av beltestol.

Med forutsetningen om at fireåringen skal snus, ville jeg latt henne overta storebrors beltestol og kjøpt ny til ham med lengre rygg.

Anonym poster: 0da7416283ac8924452169818782d859

Skrevet

Han bør fortsette med beltestol og om dere absolutt vil snu henne bør også hun ha beltestol.

Dere kan lovlig droppe stol til ham, men det er ikke anbefalt. Pute er bare en dårligere utgave av beltestol.

Med forutsetningen om at fireåringen skal snus, ville jeg latt henne overta storebrors beltestol og kjøpt ny til ham med lengre rygg.

Takk for innspill. Ja, vi kommer til å snu lillesøster nå snart, hun er uansett begynt å voksne ut av sine seter hun også og er den siste tiden begynt å få mange plager ved å sitte bakovervendt. Så siden hun nå straks blir 4 år tenker jeg at vi har vært flinke nok og kan snu med god samvittighet.

De beltestolene vi har er av maks lengde på ryggen. Vi bad om å få hjelp til å finne det da vi kjøpte inn sist og kjøpt da de setene som har de lengste nakkestøttene. Når gutten vår sitter i dem så ligger beltet nå helt i kant med skulderen og den vil da snart komme nedenfor. Jeg har hørt en gang at det ikke er så bra, men kanskje jeg tar feil? Er jo derfor jeg spør :)

HI

Skrevet

Flere innspill?

HI

Skrevet

Vent å se, kanskje de ikke vokser så mye fremover nå og at du kan bruke setene slik som nå litt lenger. Vokser eldste ut av setet er jo den grei, da kan jo lillesøster arve.

Skrevet

Eldste er jo stor nok til å ikke lenger bruke sete. Så minste kan jo fint overta det setet.

Det må jo være grenser for hvor hysteriske man skal være ift bilsikring at man insisterer på at store barn som har vokst fra alt av bilseter som er å opodrive, fremdeles ikje kan få sitte med vanlig bilbelte uten annen sikring.

Anonym poster: 52d4a2c59a057e92ec9ecc7092a82d7f

Skrevet

"I vektklasse 2 og 3 er både barnesete (også kalt beltestol) og kun bilpute godkjent sikringsutstyr. Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilsete med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr. Et sete med rygg og beskyttelse på siden og rundt hodet gir atskillig bedre sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner. Både bilputen og barnesete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte."

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Sikring_av_barn_4_-_10_ar/

Det handler ikke om hysteri, men om hva som er tryggest. Det er mange barn som sitter i bilsete til de passerer 150 cm, så enten har gutten usedvanlig lang torso eller så bør det være mulig å oppdrive seter som passer ham.

Skrevet

Jøss 150? Skulle fortsatt sittet i bilstol jeg da i en alder av 30

Anonym poster: f803ab8d7996105ab645d060ec235256

Skrevet

"I vektklasse 2 og 3 er både barnesete (også kalt beltestol) og kun bilpute godkjent sikringsutstyr. Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke bilsete med rygg hele veien til barnet er 135 - 150 cm høyt, eller passerer vektgrensen på 36 kilo, og ikke lenger trenger spesielt sikringsutstyr. Et sete med rygg og beskyttelse på siden og rundt hodet gir atskillig bedre sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner. Både bilputen og barnesete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte."

http://www.tryggtraf...barn_4_-_10_ar/

Det handler ikke om hysteri, men om hva som er tryggest. Det er mange barn som sitter i bilsete til de passerer 150 cm, så enten har gutten usedvanlig lang torso eller så bør det være mulig å oppdrive seter som passer ham.

Jeg tror ikke det er mange barn som sitter i beltestol til de er 150 cm. Har venner av barnet mitt som er like lang som ham eller lenger og også de passer ikke skikkelig til setet nå lenger, så tror ikke helt at det kan være mange på over 140 cm som sitter forsvarlig sikret i en beltestol. Vi har som sagt beltestol med ekstra lang rygg, men både vår sønn og kamerater er snart for store likevel. Er kun få cm det står på her.

Så det jeg lurer mest på er om han trenger pute når han vokser ut av beltestolen, eller om det egentlig ikke er nødvendig da?

HI

Skrevet

Er han høy nok til at selene ligger greit på ham uten pute, så har den ellers ingen som helst sikkerhetsmessige fordeler.

Skrevet

Jøss 150? Skulle fortsatt sittet i bilstol jeg da i en alder av 30

Anonym poster: f803ab8d7996105ab645d060ec235256

Om du veier under 36 kg og er spedbygd som en tiåring så vil det være det tryggeste for deg, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...