Gå til innhold

Hva må til for å bli satt igang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor sliten må du være, er det ulovlig uten å være på overtid?

Jeg har hatt maserier i flere døgn, noe som toppet seg i går. Jeg hadde jevnlige kontraksjoner - 3-4 min mellom hver. Så vi gikk inn på føden, og var hellig overbevist og lykkelige over at fødsel var igang. Noe den ikke var.

Nå har jeg vært delvis sengeliggende i 2 uker, har en uke til termin. Har tilknytningsproblematikk til baby (fancy ord, skrevet av JM.) og generell svangerskapsdepresjon.

Ble forståelig nok fortvilet etter både bekkensmerter og kynnere som har ødelagt nattesøvnen, så jeg fikk sove over på avdelingen. Idag spurte jeg om å bli satt i gang, og godtok at det ikke var noe de gjorde.

Føler det er lov å spør, og jeg maste ikke. Men skal innrømme at jeg tok til tårene. Enden på den visa var at jeg ble henvist til psykiatrisk, og at de vil legge meg inn fra i morgen. Helt frivillig selvsagt, men det ville være det beste for meg, mente de.

Jeg ville jo trodd at jeg ble litt mer vektlagt når jeg mener at babyen må komme før tilknytning kan begynne i dette tilfelle. Jeg orker ikke den stigmaen som kan komme ved at en har en psykiatrisk innleggelse bak seg. Spesielt ikke når jeg føler at ting vil roe seg inni meg bare barnet blir født.

Vet ikke helt hva jeg forventet av føden, og kan jo skjønne at de vil ta depresjoner alvorlig, men er ikke som om jeg uttrykket ønske om å skade babyen eller noe. Vil bare ha den ut, så jeg kan komme meg videre i prosess med å få ett forhold til babyen min.

Ikke vet jeg hva jeg vil med dette innlegget heller, merker jeg. Men igjen, av og til er det godt å lufte tankene, selv om de blir litt usammenhengende. Og godt å kunne gjøre det anonymt.

Anonym poster: 7f44df11dbcd008aa8ace29223285bae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde begynnende svangerskapsforgiftning og 6 cm åpning uten tegn til rier.. ble satt i gang etter 4 døgn på sykehus.

Anonym poster: 11b266902212e3faddb0fe8e75025f4f

Skrevet

Det jeg skulle fortsette å skrive var at de tar deg hvis det er tid på føden, og dersom det er medisinske farer. Går an å spør, men har ikke hørt om noen som får bli satt i gang pga tretthet, hverken fysisk eller psykisk dessverre ..

Anonym poster: 11b266902212e3faddb0fe8e75025f4f

Skrevet

Snakk med føden, jordmor og legene. Fortell hvordan du har det helt ærlig. Ig si at du vil bli satt igang på grunn av det. Uansett hva slags resultat det blir, er du uansett snsrt i mål. Det føles noen ganger uendelig, disse siste ukene. Men du er snart ferdig! Hold ut der inne og masse lykke til!

Anonym poster: da592e154f6240317c2c721945e63f00

Skrevet

Hvor langt er du på vei?

Her setter de bare igang om det er farlig for babyen eller mammaen å bli i magen lenger. En igangsatt fødsel anses som en risikofødsel og statistisk sett blir de ofte lange, vonde, intense, stopper opp, ender med sugekopp, tang eller keisersnitt, så det beste er å vente til fødselen kommer igang av seg selv. Da blir gjerne fødselen med effektiv og lettere.

Det kan jo hende at de ikke tror tilknytningsproblematikken blir noe bedre for deg om du får en tøff og veldig langvarig fødsel?

Selv ble jeg igangsatt i uke 37 fordi barnet var så stille, lite spark og de var bekymret over hjerterytmen til barnet. De skjønte at barnet var slapt og kanskje sykt, men ante ikke hvorfor, så de måtte ha det ut så de fikk sjekket det skikkelig. Må vel sies at jeg hadde 3 cm åpning, hadde gått med vonde kynnere og maserier i lang tid og var helt moden. Så den igangsatte fødselen gikk veldig effektivt og greit for seg, var intens siden jeg fødte på riestimulerende drypp, men ble ikke langvarig og vanskelig.

Anonym poster: 707fd11bdd455b52f2000bc86c340f2c

Skrevet

En indikasjon for igangsettelse i de nasjonale retningslinjene er "andre medisinske indikasjoner/sosiale indikasjoner". Så legene kan vurdere igangsettelse på grunnlag av det. Personlig kan jeg ikke se hvorfor man skal vøre så restriktive med å sette igang, når noen faktisk får innvilget keisersnitt pga. fødselsangst.

Anonym poster: da592e154f6240317c2c721945e63f00

Skrevet

Ei venninne av meg ble satt i gang 6 dager på overtid fordi hun var livredd for å miste på overtid. Hun hadde en tante det hadde skjedd med.

Anonym poster: 7d2fa13044a624c656aee584576f7afb

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Vannet gikk på meg uten at det skjedde noe mer. Jeg ble satt igang i rundt 30 timer etter det. Dette pga fare for infeksjon.

Skrevet

Jeg ble satt igang i uke 38 fordi jeg var fysisk og psykisk sliten.

Anonym poster: 89a5423f517ef30dd16bb528863deb6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...