beibilykke Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Nå fikk jeg akkurat trultemor i seng og synet som møter meg i stua er som et bombenedslag av puter,leker,rot!! Får dere barna til å rydde før de legger seg? Vi sier ofte til henne at hun må rydde. Hun gjør det litt halveis og vi hjelper til.men det tar så lang tid. Derfor blir det lettere å få hun i seng for så å rydde kjapt i 5-10 min så det ser fint ut.. Hva gjør dere?!?og har dere regler for hvor mye leker på en gang i stua? Her flyter det over av dinosaurer,dukker,barbie.hello kitty,sylvanian og kjøkkenting i tillegg til alle kattelekene.. baaahhh..blir smågal.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Her er det lite leker i stua, Hun har alt på rommet, men bygge togbane ol er lov, men da skal det ryddes opp etterpå. Hjelper litt til, men hun klarer det meste selv. Hun skal rydde rommet, og sine saker før leggetid. Hun er 5,5 år. Anonym poster: bcc0d998cd311f8bd7895e522ab5f4d8
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Her lekes det på rommet, så svært lite leker får være i stuen. Anonym poster: 163f5ec75b2d5e534afc18ec3f5b0aca
Superdolly Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Vi har leker på stua. Hos oss fungerer det med ti minutters rydding før barne-tv. Da setter vi på komfyrklokka, og så må alle være med å rydde i ti minutter. På den måten må barna være med å rydde etter seg, samtidig som vi voksne kan være litt effektive. Alle jobber sammen, og det fungerer fint. Vi har gode lekekasser og har et system som fungerer med sortering og stabling. Det hjelper. Ungene vet hvor ting skal være og da er det lettere å rydde.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Jeg har ekstremt ryddig mann, og dette har nok smittet over på minstemann på fire år. Han rydder stort sett uten at vi trenger å si noe til han. Av og til trenger han en påminnelse. Han er svært flink til å rydde opp f.eks togbanen før han starter å leke med noe annet. Vi har kasser vi sorterer i, og han putter alltid ting i "rett"kasse. Vi ser tydelig at han er nokså særegen mtp rydding når vi har andre barn på besøk. Da flyyyter det av leker i hele huset når besøket har dratt. Vi har forresten alltid leker i stua. Dette fordi vi gjerne leker med sønnen, og det er triveligere å være på stua :-) Anonym poster: 71adaeb7d8ea31e2cc98644e079adbba
Elsker livet Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 (endret) Vi har bare leker til minsten i stua. De tar en av oss voksne. De andre rotehodene har lekene sine i kjellerstua, loftstua eller på rommene sine. Vi har gjerne flere ryddeøkter i løpet av dagen, da tar det gjerne ikke så lang tid. Det verste er i grunnen lego, men vi tåler mer lekerot i de rommene vi ikke oppholder oss i selv. Endret 3. mars 2013 av Elsker livet
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #8 Skrevet 3. mars 2013 Her spares ikke rotet til leggetid, men vi har den regelen at når man er ferdig med en ting ryddes det vekk før vi finner frem noe nytt. Vi har leker i stua, men "skjult" i kommoder, esker o.l. Men det er klart at med fire barn har det etterhvert blitt store mengder leker i dette huset og mesteparten er i kjellerstua som fungerer som barnas lekerom. De er alltid velkommen til å leke i stuen da, så det hentes ofte leker i kjellerstuen, lekes med i stuen en stund, og ryddes tilbake når man er ferdig med det. Barna hjelper til å rydde, men jeg er nok mest effektiv og vi rydder sammen. Når barna skal legge seg om kvelden er bare det bare det siste de lekte med som må ryddes opp. Vi har altså flere ryddeøkter i løpet av dagen. Anonym poster: fe7f101c3875e6fff05b9f30fd8c912e
Busy_bee Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Minien her er bare 2 år, så det vi har ikke innført skikkelige rydde-rutiner enda. Men, han hjelper ofte til når vi setter oss ned og rydder i kassene. Eneste problemet er at han like ofte snur dem på hodet igjen etterpå. :-) Vi har nok litt for mye leker i stuen etter min smak, men foreløpig er det greit. Det kommer nok til å bli flyttet til rommet eller kjellerstuen når han er stor nok til at han fint kan leke der selv. Inntil da får jeg heller leve med leker over alt og heller rydde unna etterhvert som han mister interesser for en leke og går over til noe annet. :-)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 Her rydder ungene opp når de er ferdige med å leke. De får ikke dra fram nye ting før de andre er satt tilbake. Ved leggetid tar de med lekene sine opp på rommet sitt. Mine er 6,5 og 4, men vi har alltid hatt disse rutinene. Siden de ikke får ta ned nye ting før forrige lek er ryddet, tar de aldri tid eller energi. Det er bare en vane som fungerer. De har det ryddig på rommene sine da samme regel følges der, og også i loftstua. Jeg har også lært dem at når de er på besøk skal de også være med å rydde etter lek der. Anonym poster: f02905cdff3b6c6c9728ef804a8a27cc
beibilykke Skrevet 3. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 3. mars 2013 Hvor gammel er jenta di? Hun er 3 og 4 mnd
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #12 Skrevet 3. mars 2013 Her er også bare lekene på rommet, tar han med en leke eller to ut i stuen, må han ta det med på rommet når han er ferdig å leke. Og rommet skal også ryddes før leggetid/før vi skal bort osv. Da bruker vi å si ifra ca 30min før. Fungerer helt fint 4 år. Selvfølgelig får han ha det litt rotete på rommet sitt, men det skal ikke se bomba ut 24/7. Anonym poster: 36b2f0ee337a4d5bfb9192738420b26d
beibilykke Skrevet 3. mars 2013 Forfatter #13 Skrevet 3. mars 2013 Ser at mange av dere har veldig gode rutiner,og jeg skjønner at vi må stramme opp litt her hjemme ja. Rydde vekk for så å begynne med noe nytt var lurt!! og gjerne rydde før kveldsmaten! Vi har en slik expedit hylle fra inea i stua der hun har noen kasser hun har leker i.og på rommet har hun oppbevaringsmøbel med kasser og jeg har sortert alt i ulike kasser,men hu har ikke helt fått det med seg enda. I bhg er hun veldig flink til å rydde å legge på plass ting. Så det er vel strengt tatt ikke noe grunn til at det ikke skal være likr her hjemme Takk for mange svar
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 Har to rotekråker på 1 og 3 som drar utover alt av leker om de får lov. Har soverom i en annen etasje, så det er uaktuelt at de leker der ennå. Vi rydder sammen, og har lekekasser til de ulike typene leker. En til Lego, en til biler, en egen til minstemor med litt babyleker og dukker. Akt står i en hylle fra IKEA hvor det er plass til fire kasser (husker ikke hva den heter) ene rommet er til bøker. De rydder ikke av seg selv, de må jo lære det. Vi tar det før eller etter barnetv. Og nekter de å være med på ryddingen (gjelder stort sett han på tre), så får han ikke leke med de lekene dagen etter. De kjører samme system i barnehagen, bare da gjelder det ulike rom man får være på. Så for det meste er det jeg som rydder, men de er ganske flinke å hjelpe til :-) Anonym poster: 0cde0c444bfa0778f545a0619c8dab21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå