Gå til innhold

Barn født januar - mai, barnehageplass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken erfaringer har dere med sen vinter/vårbarn gjort dere vedrørende bhg?

Er det særlig realistisk å få bhg-plass før august, eller er det mer eller mindre umulig?

Anonym poster: d791e30424df28af6b804ecf9ef04878

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært noe problem for oss, men det er ikke slik i flere nabokommuner. I Oslo er det vel utopi å få noe før august. Her er minsten født i februar i fjor og begynner i bhg over påske.

Skrevet

I barnehagen jeg jobber har vi siden januar hatt 4 barn som har flyttet og er enda godt mulig to eller tre til som flytter i løpet av par måneder så det er muligheter om ikke så store, så er det ikke umulig i allefall :)

Skrevet

Hørt rykter om at det ikke er noe problem her i allefall.

Vi kommer uansett ikke å ta hensyn til det, tross alt bare snakk om noen måneder en gang i livet. Ser heller fordelene for barnet å være født tidlig på året senere i livet. F.eks modenhet med tanke på skole.

Skrevet

Umulig er det ikke, i barnehagen jeg jobber i har vi hatt 4 barn som har flyttet og dermed fått 4 plasser ledig og enda sjanse for 2-3 til som skal flytte, men det må sies at det er noe mer uvanlig at det blir så mange ledige plasser.

Skrevet

Nå er det noen år siden da... Min sønn er født i april og vi fikk ikke plass før i august. Vi måtte benytte oss av dagmamma frem til august. Min sønn blir straks 6 år. Vet ikke hvordan det er nå for tiden, men tenker at det ikke har forandret seg så mye.

Skrevet

Mini er født i mai i fjor og fått barnehageplass fra midten av mars. Men det er pga prioritering enslig forsørger

Anonym poster: 72c3493450f71bf6ae2b4a6fb352b2d3

Skrevet

Umulig her. Vi har 7 måneder uten lønn nå.... :/

Skrevet

Her strekker vi permisjonen for alt den er verdt. Tar ingen felles fri, feriene legger vi etter hverandre. Termin i april og vi klarerå strekke permisjonstida til bhg-start i august :) Mye bedre å strekke ut og ha lite felles fri enn at en (da gjerne mor) skal gå hjemme i ulønnet permisjon, uten rett på f eks sykepenger.

Anonym poster: f53f05efd7cef3c18e4a78934868289c

Skrevet

Det kommer litt an på, som regel er det mulig å få en plass, om du tar til takke med f,eks en familiebarnehage som ligger litt usentralt til. De mest populære barnehagene er det umulig å få plass i.

Jeg har ungene mine i en av de mest populære barnehagene, og det hender jo det skjer noe så det blir en plass. F.eks er det to stykker som har flyttet denne vinteren og dermed sagt opp plassen sin, da har det kommet inn to stykker som sto på venteliste.

Anonym poster: e4a3f247016bc6b146177a17284dbe8e

Skrevet

Året etter da, mener du?

Jentungen her er født i januar og begynte i barnehagen desember samme år..

Skrevet

Året etter da, mener du?

Jentungen her er født i januar og begynte i barnehagen desember samme år..

Mente året etter ja.

Bhg-plass fra desember høres ut som et bra alternativ for et januarbarn.

Anonym poster: 20ee14fd69e0faa40d94b690159c10c6

Skrevet

Kommer jo an på hvor du bor det...

Jeg har barn født i januar 2010 og fikk Bhg plass i Oslo i januar 2011.

Vi flyttet nylig til akershus og fikk Bhg plass etter 3 mnd på venteliste til dette barnet, men søskenet født sent 2011 får ikke plass før august 2013. Egentlig helt greit, planen var å være hjemme med mini uansett, men hoppet av glede da vi fikk Bhg plass til eldstemann:) hadde ikke forventet det.

Anonym poster: 423ebeff3df04a2423b5dae059e72e87

Skrevet

Har flyttet til nytt området siden sist så er veldig spent på hvordan det blir denne gangen. Tar gjerne familiebhg i starten nå også om vi ikke får plass på den store ved skolen. Men, vi belager oss på at vi ikke får plass før august.

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Her er det ikke noe problem.

Yngste er født i februar, og vi har som ønsket fått plass fra midten av mai. Allr de andre på barselgruppen min har også fått plass denne våren.

Det kommer nok helt an på hvor du bor.

Skrevet

Umulig her i denne kommunen iallefall, så det blir ulønnet permisjon i 7 mnd :P

Anonym poster: e21102833e493077fe2554ab500a3d80

Skrevet

I Trondheim kommune blir det fra i år helt umulig. De skal ikke ta inn barn født etter 1. September :(

Anonym poster: 40d935391272eb310cbffbb4f1483dd5

Skrevet

Varierer etter hvor du bor. Noen kommuner har overskudd av plasser, i andre er det stappfullt. Noen områder har større fraflytting enn andre og dermed mer rullering på barnehageplassene. Og du kan ha flaks - f.eks. at det åpner en ny barnehage i nærheten av deg omtrent når du trenger barnehageplass. Jeg har opplevd det siste, slik at januarbarnet mitt fikk plass i desember samme år. Det andre barnet mitt er også født tidlig på året, og fikk "plutselig" plass nøyaktig ett år gammel. Begge tilfellene i Oslo.

Anonym poster: ca3faa4b0c24d89ec99ed5258a0f03f3

Skrevet

Vi fikk faktisk plass i oslo i mai for et år siden.

Anonym poster: 5525665472f5fa0b5709b2b79c4d33f3

Skrevet

Umulig her i denne kommunen iallefall, så det blir ulønnet permisjon i 7 mnd tongue.png

Oi! At dere ikke heller tar 80% fremfor 100%?

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Vi får ikke barnehageplass før august neste år vi.... Så akkurat der har vi ett lite problem...... Han er født i januar.

Skrevet

Umulig her i denne kommunen iallefall, så det blir ulønnet permisjon i 7 mnd tongue.png

Oi! At dere ikke heller tar 80% fremfor 100%?

Vi gjorde det. Men mannen min har ikke anledning til å ta ut fedrekvoten sin pga at han er selvstendig næringsdrivende.. Derfor blir det slik..

Synes det er godt at småen får være hjemme til han er 1,5 år, men blir bok tøft å leve på en inntekt i 7 mnd. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...