Gå til innhold

Sliter med sosiale koder, sier de på barnehagen ... men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet her før om fireåringen vår som blir fryst ut av de eldre jentene på avdelingen. Pedagog har konkludert med at hun sliter litt med de sosiale kodene og derfor ikke finner helt sin plass i gruppa

Hun har en bestevenninne blant barna som er på hennes egen alder og kommer også godt overens med de andre på samme alder. Hver gang vi er sammen med vennepar med barn leker hun kjempefint med dem, og i går/i dag har hun lekt konstant med gutten til venninnen min som har vært her. Ingen krangling, rollespill, deling av både leker og godteri..

Er det ikke litt lettvint å si at det er min datter som sliter med de sosiale kodene og derfor blir ekskludert? Hva med de som fryser ut? Er det ikke heller de som burde få litt sosial trening ? Kjenner jeg blir litt irritert av dette..

Anonym poster: 85103c4de967e9b8f9ebe0f913755cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjekt for de som jobber i barnehagen å ha noe å skjule seg bak, vettu.

Ring bv og spør om å få Marthe Meo i barnehagen....

Anonym poster: b181fbefbf48def52aebbe52452f81d8

Skrevet

Har hørt og opplevd mye rart i bhg i det siste så jeg ville ikke godtatt forklaringer jeg mener er uriktige og jeg ikke hadde sjekket opp andre steder! Er det problemer skal de jobbes med, be de få inn fagfolk!

Anonym poster: ad8c3b92790afc4b5d90f5c9861cfcc0

Skrevet

Ikke vær så lite mottakelig for disse tilbakemeldingene. Barnehagen vet hva de ser og hva de skal se etter.

Jeg gikk i forsvar da min gutt var på samme alder. Var akkurat likt, hadde en venn han lekte med, lekte fint sammen med unger på fritiden ol.

Men barnehagen hadde rett. Fra han begynte på skolen han falt utenfor og vært hakkekyllingen.

Ta imot råd og hjelp!

Anonym poster: 4b800837ba3fb2e38d4b31a7eb73120c

Skrevet

Vi er jo så fornøyde med barnehagen på alle områder ellers. Flinke ansatte, mye på tur, spennende aktiviteter. Drømmebarnehagen rett og slett :)

Vi har bekymret oss mye på datteren vår sine vegne etter at de snakket om problemer med sosiale koder. Men vi har liksom stusset på at vi aldri har hatt samme problemer hjemme og hos andre. Det vi har sett er en tillitsfull og veldig sosialt flink jente. Dette er noe andre rundt oss også har bemerket.

Man kan jo ikke forvente at et barn på 3,5 år, som hun var da det begynte, skal klare å være trygg på seg selv nok til å være sosialt flink når hun daglig blir fortalt at hun ikke klarer noenting.. Hun blir veldig intens, nettopp fordi hun forsøker så hardt å bli inkludert. Kan fortelle samme historie hundre ganger hvis noen først responderer på den.. Noe som sjelden skjer. Sammen med oss og folk rundt oss er hun aldri slik for der vet hun at hun er akseptert som hun er..

HI

Skrevet

Ikke vær så lite mottakelig for disse tilbakemeldingene. Barnehagen vet hva de ser og hva de skal se etter.

Jeg gikk i forsvar da min gutt var på samme alder. Var akkurat likt, hadde en venn han lekte med, lekte fint sammen med unger på fritiden ol.

Men barnehagen hadde rett. Fra han begynte på skolen han falt utenfor og vært hakkekyllingen.

Ta imot råd og hjelp!

Vi er overhode ikke lite mottakelig. Vi er åpne for alle råd og har en kjempefin dialog med pedagogene. Men som mor reagerer jeg også når det for meg ser ut til at det er en liten klikk av jenter som fryser henne ut og at det ellers ser ut til at det går fint. Det er vel kanskje også snakk om et behov en mor har for å håpe og tro at den lille jenta ikke er ute av stand til å få seg venner..

Vi jobber daglig nå med de tipsene vi har fått fra barnehagen men gir samtidig tilbakemelding på at det er vanskelig for oss å sluke all info rått når vi ser så god samspill mellom henne og ande barn..

HI

Skrevet

Man kan jo ikke forvente at et barn på 3,5 år, som hun var da det begynte, skal klare å være trygg på seg selv nok til å være sosialt flink når hun daglig blir fortalt at hun ikke klarer noenting.. Hun blir veldig intens, nettopp fordi hun forsøker så hardt å bli inkludert. Kan fortelle samme historie hundre ganger hvis noen først responderer på den.. Noe som sjelden skjer. Sammen med oss og folk rundt oss er hun aldri slik for der vet hun at hun er akseptert som hun er..

HI

Men les hva du selv skriver her da. Hun har en helt annen atferd når hun er trygg og når hun ikke er det. Å være så intenst pågående ovenfor andre barn som hun attpåtil ikke er helt trygg på viser jo faktisk at hun her ikke helt har de sosiale kodene på plass. Normalt vil et barn i den situasjonen heller holde seg litt i bakgrunnen og observere de andre sin lek og så etterhvert prøve å skli litt ubemerket inn i leken. Barn oppfører seg ulikt på ulike arenaer og barnehagen kan tross alt bare bedømme henne ut i fra hva de observerer.

Skrevet

HI

Men les hva du selv skriver her da. Hun har en helt annen atferd når hun er trygg og når hun ikke er det. Å være så intenst pågående ovenfor andre barn som hun attpåtil ikke er helt trygg på viser jo faktisk at hun her ikke helt har de sosiale kodene på plass. Normalt vil et barn i den situasjonen heller holde seg litt i bakgrunnen og observere de andre sin lek og så etterhvert prøve å skli litt ubemerket inn i leken. Barn oppfører seg ulikt på ulike arenaer og barnehagen kan tross alt bare bedømme henne ut i fra hva de observerer.

Ja, det har du igrunn rett i. Har ikke tenkt på det slik. Vi får jobbe mer med det i form av å snakke med henne om det. Det er vanskelig for oss å gripe inn i øyeblikket siden vi ikke er der når det skjer.

Samtidig syns jeg fortsatt at man skal snakke like mye om manglende forståelse for sosiale koder når det gjelder barn som fryser ut mindre barn.

HI

Skrevet

Ja, det har du igrunn rett i. Har ikke tenkt på det slik. Vi får jobbe mer med det i form av å snakke med henne om det. Det er vanskelig for oss å gripe inn i øyeblikket siden vi ikke er der når det skjer.

Samtidig syns jeg fortsatt at man skal snakke like mye om manglende forståelse for sosiale koder når det gjelder barn som fryser ut mindre barn.

HI

Det er klart de ansatte har en jobb å gjøre der også, og det er godt mulig at de har en samtale gående både med de eldre jentene og deres foreldre. Men samtidig må de også ta opp problemene med din datter. Og at en liten 4-åring mangler noen av de sosiale kodene er jo ikke så veldig bekymringsverdig all den tid hun viser at hun også har mange av kodene på plass :)

Antagelig er den vekselvirkning i denne barnegruppen som har kommet inn i en ond sirkel. Datteren din tok kontakt på en måte som de større barna nok fant litt irriterende og de avviste henne, så prøvde hun enda sterkere ved å mase enda mer, og de andre barna ble enda mer irritert og ville enda mindre leke med henne osv.

Du kan jo tenke deg selv at om du snakket rolig med noen kollegaer og det kom en ny bort til dere, slo seg rett ned og avbrøt dere stadig vekk for å fortelle og fortelle om ting så ville dere vel til slutt blitt litt irritert? Selv om de andre barna er eldre enn din datter, så er de også små og har enda ikke utviklet evnen til å høflig lytte selv når man egentlig ikke vil. Eller løse opp i slike ting selv. Så her har definitivt personalet enn jobb å gjøre for å få til en god barnegruppe, og da må de jobbe både med jentene og din datter. Får håpe det går seg til da.

Skrevet

HI

Det er klart de ansatte har en jobb å gjøre der også, og det er godt mulig at de har en samtale gående både med de eldre jentene og deres foreldre. Men samtidig må de også ta opp problemene med din datter. Og at en liten 4-åring mangler noen av de sosiale kodene er jo ikke så veldig bekymringsverdig all den tid hun viser at hun også har mange av kodene på plass :)

Antagelig er den vekselvirkning i denne barnegruppen som har kommet inn i en ond sirkel. Datteren din tok kontakt på en måte som de større barna nok fant litt irriterende og de avviste henne, så prøvde hun enda sterkere ved å mase enda mer, og de andre barna ble enda mer irritert og ville enda mindre leke med henne osv.

Du kan jo tenke deg selv at om du snakket rolig med noen kollegaer og det kom en ny bort til dere, slo seg rett ned og avbrøt dere stadig vekk for å fortelle og fortelle om ting så ville dere vel til slutt blitt litt irritert? Selv om de andre barna er eldre enn din datter, så er de også små og har enda ikke utviklet evnen til å høflig lytte selv når man egentlig ikke vil. Eller løse opp i slike ting selv. Så her har definitivt personalet enn jobb å gjøre for å få til en god barnegruppe, og da må de jobbe både med jentene og din datter. Får håpe det går seg til da.

Jeg tror du beskriver det ganske korrekt :) Jeg vet at personalet jobber med det og håper det går seg til. Hun har akkurat fylt fire, så sånn sett har hun et år på seg før hun blir fem.. Vi får jobbe med det som kan jobbes med :)

HI

Skrevet

Ta imot råd og hjelp!

Nei, barnehagen har ikke alltid rett eller vet hva de ser etter. Det er lettvint å unngå å måtte ta ansvar ved å skylde på den som fryses ut. Og dersom ikke noe gjøres vil barnets usikkerhet etter dårlige erfaringer med større barn kunne forplante seg videre til skolesituasjonen og alene være årsaken til at barnet faller utenfor sosialt der. Vitenskapelig er en viktig regel den at dersom en observerer unntak som ikke stemmer med teorien en har, så skal en forkaste teorien, og ikke påstå at teorien stemmer og alt annet er bare små unntak. Ser du at barnet leker fint og skjønner sosiale koder i noen sammenhenger, men virker utilpass og ser ut til å ikke gjøre det i andre, så er det neppe forståelse av sosiale koder som er problemet. Da er det mest sannsynlig utfrysning og mobbing som gjør at barnet føler det må være på vakt ovenfor eldre barn, eller noe annet.

Anonym poster: 9ff532409f479053cee9acf992b3707f

Skrevet

HI

Her tolker jeg det helt annerledes. I en situasjon hvor hun bare ikke kjenner barna ville en atferd med å sakte gli inn være naturlig. I en situasjon hvor hun kjenner dem, men ikke inkluderes, kan det være helt normalt å prøve desperat å bli likt og inkludert.

Skrevet

Kjekt for de som jobber i barnehagen å ha noe å skjule seg bak, vettu.

Ring bv og spør om å få Marthe Meo i barnehagen....

Anonym poster: b181fbefbf48def52aebbe52452f81d8

Er helt enig, kan være verd et forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...