Februargullet2013 Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Er så LEI av svigermor, er kjempe glad i henne og liker henne veldig godt, veldig god Farmor for sønnen min,men ho blander seg så mye, for det første vil ho be helt ukjente i navnfesten til guttungen vår, synes det er helt greit at stebarnet mitt kommer,det er en selvfølge,det er halvsøsken til sønnen min,og tante og onkel som min samboer har samvær hos,er også helt greit og be,men svigermor mener at ho skal be datteren til tanten og broren til tanten også,det VIL IKKE jeg har aldri møtt dem, og dessuten tror ho at ho vet best når det gjelder min sønn, i går var ho på besøk og han var så trøtt så jeg skulle legge han,han var så sliten,men ho skulle holde han,merker jeg blir grinete av væremåten hennes, og dessuten er ho veldig høymelt og maser veldig på sønnen sin,skulle tror han var en liten drittunge på 3-4 år. er ellers en allers tide dame,men dette er plagsomt,kan jeg si det til henne på en pen måte,eller skal samboeren gjøre det?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Tante og onkel han har samvær hos? Er samboeren din under 18? Og hvorfor har svigermor noe hun skulle sagt i det hele tatt? Anonym poster: 64111cb271148877609fe9a7d6a2ce11
Februargullet2013 Skrevet 3. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2013 Nei han er 25,men exen hans ønker ikke noe som helst kontakt med han. Ho har ikke det,men ho gjør det.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Er dere totalt fjortis.. Skjønte ikkeno. Anonym poster: dde37fec9bc00614e4d8e8c76d947951
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 *leter etter punktum* Gikk litt rundt for meg da jeg leste teksten din, HI.. Men jeg tror jeg forstår det slik at din svigermor er invaderende i sin adferd og at du reagerer på det. Så la henne da vite om din reaksjon. Forklar henne hva du reagerer på og hvorfor. Om du ikke lar henne få vite, så kan du heller ikke forvente noen endring. Lykke til.. Anonym poster: 813943c08bcb35ab0a16a96a0341fb6e
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Får litt sånn følelsen av at det var svigermor som satte bilen i feil garasje jeg altså... Anonym poster: 3cf1ee3e8e4e89a14b2708b3c80f735a
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 Mitt beste tips når det gjelder slike ting; ikke åpn opp for diskusjon i det hele tatt. Din unge- du bestemmer. (Eller, din og din manns, så dere bestemmer, men du skjønner hva jeg mener. ) Skal han legges, legger du ham. Vil han ha mat, mater du ham. Og så videre. Ikke la hverken din mor, svigermor eller noen andre blande seg borti slike ting, bare informer dem om at nå skal vi ditt og datt, og GJØR det. Drit i hva de synes, om de blir fornærma eller hva- du kjenner ungen din best. Samme med hvem dere vil ha i dåpen. Du setter deg ned med mannen og blir enig om hvem som skal komme, så sender dere invitasjon til dem og ferdig med det. Blander svigermor seg, sier du at det er deres barn, og dere bestemmer hvem dere vil ha i dåpen hans. Ikke diskuter, bare si at sånn skal det være. Det er utrolig mange som skal ha en mening om hva man gjør med sitt barn, spesielt når man er førstegangsmor, og det eneste som nytter er å stå på sitt og ikke gi seg.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 3. mars 2013 #8 Skrevet 3. mars 2013 Jeg skjønte heller ingenting her, men antar at det du prøver å si er at svigermor vil invitere noen i navnefesten som du ikke vil invitere og at hun ønsker å gjøre andre ting med sønnen din enn det du vil. Spørsmål nummer 1 er da: Hvem vil mannen din invitere i navnefesten? Og hvem skal holde / betale for festen? Dersom svigermor ikke skal holde festen, har hun ikke anledning til å invitere noen som helst. Hun kan selvfølgelig ønske og gi utrykk for det, så er det opp til din mann og deg å bestemme om dere tar ønskene til følge eller ikke. Og det formidles til svigermor på en hyggelig måte. "Vi skjønner at du gjerne vil at... , men vi har bestemt oss for at..." Det samme gjelder når bestemor blander seg inn. Bestemødre generelt gjør det, det kommer sikkert vi til å gjøre når vi blir bestemødre også. Selv om vi nå sier at vi ikke skal gjøre det. Men som foreldre har vi det privilegiet at det er vi som bestemmer over våre egne barn, i alle fall så lenge barnevernet ikke har bestemt noe annet... Og da er det bare å være høflige og hyggelig igjen: "Jeg skjønner at du mener det godt / vil hjelpe til.... , men nå har jeg bestemt at / vil jeg at / skal lillegutt.... "
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Jeg klarte heller ikke å følge tankerekken i hovedinnlegget ditt, men i likhet med andre her så forstår jeg det slik at hun vil invitere folk til navnefesten som du og sambo ikke vil ha der. Da er det din samboer som skal ta opp med henne at det ikke er aktuelt, siden det er hans mor. Hadde ikke begitt meg ut i unødvendige diskusjoner med svigermor. Når det gjelder barnet så er det du og din sambo som står for hovedomsorgen og dere bestemmer. Bare vær tydelig og klar. Si at "nå skal han sove, jeg ser at han begynner å bli overtrøtt men du skal selvfølgelig få kose med ham etterpå" osv. Og la samboeren din ta evt diskusjoner der også, ingen grunn til at du skal legge deg ut med svigermor dersom du og sambo har en forent front. Anonym poster: fab592b3aaa309bf8d5578cb7daa6366
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 Høres ut som min egen mor. Helt fram til jeg ble 30, tror jeg, kunne ho finne på å be folk i mine bursdager! Jeg ble ganske overraska da ho kom og hadde med seg foreldrene til eks-kjæresten min... Anonym poster: c3e2cb89ce20c061bd37e1b60b6b1c55
magica fra tryll Skrevet 3. mars 2013 #11 Skrevet 3. mars 2013 Tja,er vel enig med de over som sier at dette er samboers ansvar. Er jo tross alt hans mor. Han har vel noen meninger om dette han og?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #12 Skrevet 3. mars 2013 Er det så at din samboer har samvær med sitt særkullsbarn hos en tante og onkel? I såfall, tante og onkel til hvem? Hvorfor har han ikke samvær i sitt eget hjem? Anonym poster: 7dcedf7f2785ac03ff2c91b989e666d8
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 Det er jo Februarprins som har byttet nick Anonym poster: 7dcedf7f2785ac03ff2c91b989e666d8
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 Det er februarprinsen som har bytta nick, dere skjønte hva hun skrev før så da skjønner dere det vel nå også ? Synes du skal bestemme alt selv sammen med din samboer. Har en masete svigermor selv, jeg snakka til henne, hun ble sur, men det gikk over. Jeg får bestemme selv og hun har blitt mindre masete Anonym poster: 2624b27cdbd3a529d7c3ebc7c607da88
Pinnus Skrevet 3. mars 2013 #15 Skrevet 3. mars 2013 Oi, du må ta deg et lite kurs i tegnsetting. Klart det er dere som bestemmer hvem som skal inviteres. Dersom svigermor betaler kan hun selvfølgelig komme med ønsker, ellers har hun ingenting med det å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #16 Skrevet 3. mars 2013 Hun skriver vanligvis innlegg som består av 1-2 setninger og det går greit å forstå. Tror det ble vanskelig for at det ble langt og usammenhengende. Anonym poster: 7dcedf7f2785ac03ff2c91b989e666d8
3 i april Skrevet 3. mars 2013 #17 Skrevet 3. mars 2013 Gi klar beskjed til mannen din at han skal ordne opp med moren sin. Det er hans jobb og si hvem som skal komme i denne navnefesten og HVEM som ikke skal komme. Få han til og gi henne klar beskjed og at dette ikke noe som skal diskuteres i det hele tatt. Dere bestemmer og det blir slik dere har bestemt. Når det kommer til guttungen så ikke åpne for diskusjon i det hele tatt. Engasjeret svigermødre (og mødre) har en tendens til og gripe en hver mulighet om de ser den og når du ikke er bestemt nok men lar deg overtale så er det lett og bli overkjørt, spesiellt om det er første barnet. Bare ta babyen si at nei nå er han så trett, vi har rutiner som vi følger. Bare gå og legg han. Samme med mat og påkleddning og alt annet som svigermødre og mødre liker og blande seg bort i. Bare gjør det på deres måte og overse glatt alt av kommentarer og ikke minst "gode" råd. For det er MYE som har forandret seg på de 25 år sidenene som er gått siden de selv hadde barn.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #18 Skrevet 3. mars 2013 Mine sier alltid i fra "vil du ha nye bleie vennen?" "Er du sulten?" "Vondt i magen ?" Og alltid når jeg er rett før på vei til å gjøre det, slik at de sitter med følelsen at jeg gjør det fordi de sier det.. Det er irriterende Anonym poster: 897fea74ca8b1a6857599f98a26e4880
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå