Gå til innhold

Lar dere småsøsken delta i bursdagsselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to gutter med to års mellomrom. Eldste fyller 7 og skal ha guttene i klassen (ja, alle:)), i selskap.

Mannen min mener at det er en selvfølge at lillebror er med i selskapet. Tja, tenker jeg. Guttene leker bra sammen men lillebror er selvfølgelig litt barnslig i forhold, og jeg ser at storebror leker annerledes med klassekameratene.

Har sagt til mannen min at kanskje han kan ta med lillebror på kino og pizzarestaurant ute mens jeg er hjemme med storebror og har selskap her.

Mannen min synes det er dårlig gjort å holde lillebror utenfor.

Hva tenker dere? Tenker at jeg ikke har lyst å gjøre det opp til storebror heller om lille får være med, han er nemlig veldig god og omsorgsfull ovenfor lillebror og jeg vil ikke "gi ham skylda" for at lillebror ikke er bedt.

Anonym poster: b4ee82b852995f30fb767e99547f851d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Einig med mannen din. Eg har erfaring med søsken og selskap (vi er fire søsken med 4,5 års aldersforskjell mellom eldst og yngst), det er kjedeleg å bli haldt utanfor.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, stort sett ikke. de får være her og de får mat og kaker, men de er ikke gjester i selskapet.

Skrevet

Nei, ikke hvis det kan unngås. Det er storebror sin dag og da er det flott at lillebror ikke er tilstede! Vi prøver å holde hardt på dette, i vennebursdager. Det blir ofte mindre fokus på bursdagsbarnet med søsken tilstede.

Naboen vår presset faktisk inn lillebroren i familien inn i vår bursdag, enda jeg ikke ønsket det. Hun sa "han ble så lei seg" og så bare gikk. hun. Det likte jeg skikkelig dårlig, men det er nå en annen sak. Stakkars barn.

Skrevet

Selvfølgelig er søsken med i selskapet.

Det går begge veiene.

De siste gangene har vi også invitert en venn til søsken slik at de har en på sin alder med i selskapet.

Anonym poster: 7bf546df1ad1bb21751cffc93cccc42c

Skrevet

Hvis storebror ønsker å ha ham der er det fint (mange med så liten aldersforskjell er veldig nære venner, andre er det ikke, pga personlighet eller forskjell i modenhet), hvis ikke er jeg enig med deg at far heller kan ta med lillebror ut og finne på noe hyggelig de to.

Enig med deg i at du ikke direkte bør spørre storebror hva han ønsker, for et snilt barn ønsker ikke å såre. Dersom du vurerer det dithen at han vil kose seg mer uten lillebror er det hensynet som bær tas, ikke at "lillebror blir holdt utenfor".

Anonym poster: 9089a4a9c34f7b14a33946bccce21f27

Skrevet

enig med din mann her :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Skal legge til at lillebror her er 3 år yngre, og hvis han deltar som gjest blir han alle jentenes lekedukke, og det liker ikke storesøster altså....

Skrevet

WTF? Ekskluderer dere egne barn fra bursdager?

Og det våger dere å skrive her?

Seriøst! Unger i husstanden er alltid med på feiringen!

Anonym poster: 7b0711e79bd6e5b2c5ab02121fcc539f

Skrevet

Vi har to gutter med to års mellomrom. Eldste fyller 7 og skal ha guttene i klassen (ja, alle:)), i selskap.

Mannen min mener at det er en selvfølge at lillebror er med i selskapet. Tja, tenker jeg. Guttene leker bra sammen men lillebror er selvfølgelig litt barnslig i forhold, og jeg ser at storebror leker annerledes med klassekameratene.

Har sagt til mannen min at kanskje han kan ta med lillebror på kino og pizzarestaurant ute mens jeg er hjemme med storebror og har selskap her.

Mannen min synes det er dårlig gjort å holde lillebror utenfor.

Hva tenker dere? Tenker at jeg ikke har lyst å gjøre det opp til storebror heller om lille får være med, han er nemlig veldig god og omsorgsfull ovenfor lillebror og jeg vil ikke "gi ham skylda" for at lillebror ikke er bedt.

Anonym poster: b4ee82b852995f30fb767e99547f851d

Selvfølgelig er søsken med på bursdagen! Hadde ikke kommet på å utelukke dem engang. Mine er 8, 4,5 og 2.

Anonym poster: 808b914d569b05adb465316c21e61677

Skrevet

Oi, visste ikke at det var et alternativ å utelukke småsøsken! Hadde aldri kommet på å gjøre det nei.

Anonym poster: 945c84c4f7ffd9e87ed897c4ea47f112

Skrevet

Selvsagt skal småsøsken få være med så lenge man feirer hjemme i eget hus.

Skrevet

Av 365 dager kan ikke en unge få en dag for seg selv?

Anonym poster: e1c76986407847e240d721a5c9c6d69c

Skrevet

Det er forøvrig også litt optimistisk å ville være alene igjen med alle guttene om mannen din tar med yngste på noe annet. Med mindre det er snakk om en veldig liten klasse da. Vi pleier å ha mellom 8 og 14 gjester + våre egne barn og da er egentlig to voksne også litt knapt. De er i en helt annen arena hjemme i en bursdag enn på skolen, og det oppstår fort konflikter både her og der, alle skal serveres, noen kan bli lei seg og ville stikke av osv. Dere bør være minst to voksne med mindre det er snakk om bare 5-6 stykker.

Skrevet

Kommer an på. Her er d 2,5 år mellom jentene og greit for begge at de et med i hverandres selskap. Da minste hadde bursdag sist inviterte jeg også storesøsteren til hun ene som er en venninne av eldste. Så de holdt seg på rommet utenom når det var mat. Har et vennepar som deler opp, men de har motsatt kjønn. Lillebror som det blir 4,5 og 7 års alders forskjell på kommer nok etterhvert til å bli levert vekk når jentene har bursdag. Kommer litt an på.. Jeg var selv aldri med når storebror hadde bursdag og ikke han i min. Men lillebror var med min til en viss alder og jeg rømte huset stort sett når han hadde barneselskap.

Skrevet

Trodde det var en selvfølge at søsken fikk være med jeg. Aldri opplevd noe annet.

Anonym poster: bf2c95f2f3cb7b0f43bffacac2eb8d55

Gjest sussie77
Skrevet

Her er det en selvfølge at søsken er med i bursdag. Så jeg er helt enig med mannen din. Sånn var det når jeg vokste opp også. Bursdagsbarnet har vel sin egen dag selv om litt yngre søsken er med.

Skrevet

Gutten min hadde bursdag med 15 gutter forrige uke. Søsteren på 4 år var med, mens yngste på 2 år ble plassert hos bestemoren.

Spørte sønnen min på forhånd om det var greit at hun ble med på festen.

Anonym poster: 50f4963667e5d420d9bc700a4ce1706c

Gjest Antarctica
Skrevet

Herre gud. Å unnlate å be noen i klassen som bursdagsbarnet ikke leker med, det er tabu. Men å sende søsken i eksil, det er OK. Hvor er vi på vei hen når ikke familien er med i selskapet?

Skrevet

Det er 6 år mellom meg og min bror, og vi var aldri med i hverandres, med untak av når jeg var eldre og hjalp til. For min del var det helt greit, jeg unte min bror den dagen. Vi var jo med i familiebursdagen, og kakerestene fikk man jo alltid etterpå ^^

Det er vel ikke noe svart/hvitt svar på hva som er riktig eller ikke, det kommer nok helt an på søsken. Men jeg må si at det er litt snålt å sku invitere ekstra venner for søsken. Jeg trur de fleste barn fint tåler at det er litt forskjell av og til, så lenge det er en skikkelig forklaring

Anonym poster: 3704a3d54d0399272fee62ba7d8ace59

Skrevet

Her i huset er det 5 år mellom barna og de feirer ikke sammen. Synes det skal være full fokus på bursdagsbarnet når storebror har bursdag. Om lillesøster er hjemme vil mye oppmerksomhet gå til henne. Hun er hos besteforeldre når storebror har bursdagsfeiring med venner.

Gjest Julia1984
Skrevet

Alltid lillebror med. Han tar da ikke fokus fra bursdagsbarnet!! Synes det er både unaturlig og trist å planlegge, pynte og bake til bursdagsfest, så må lillebror ut av huset.

Skrevet

Jeg har ikke så store barn at jeg kan relatere dette, men jeg måtte alltid ha min lillesøster med i mine bursdager og hatet det. Vi er kjempegod venner i dag, men når jeg var yngre ville jeg ha denne ene dagen for meg selv og mine venninner. Hva sier bursdagsbarnet selv?

Anonym poster: 71f5b272de428391fee9106aced0f1bf

Skrevet

Hvordan klarer småsøsken å ta fra bursdagsbarnet fokus? Er det ikke hyggelig å ha familien samlet når det er duket til fest? Hvorfor må småsøsken ryddes av veien når eldste skal ha gjester? Høres veldig unaturlig ut og her synes søsken det er moro å være med å feire hverandre.

Anonym poster: c91805e8711a9b11a876658c7639d7af

Skrevet

Da jeg var liten ville jeg heller vært død enn at min søster skulle få være i min klassefest. Det er 4 år mellom oss da. Så da jeg ble 10 var hun bare 6 år, og jeg skulle ikke ha noen drittunger i mitt selskap. (Guuu for en snill søster jeg var).

Nei de måtte pent finne på noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...