Gå til innhold

Må blande meg litt her (bursdagsfeiring)

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som ikke vil invitere alle kunne f.eks sagt at da kan de kun invitere halvparten av jentene? (50-60 %) da blir det vel annerledes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hæ?! Hvis du vil blande deg, hvorfor da ikke svare på en av de fjorten bursdagsinnleggene som allerede finnes? Istedet for å opprette et innlegg som er forholdsvis uforståelig når det står alene?!

Endret av Hybelkanina
Skrevet

Det vil da ofte være en eller to som aldri blir invitert.til noen fordi de ikke har.noen nære venner. Er glad jeg fikk komme i noen bursdager de første årene av barneskolen, for det var det eneste jeg traff på andre barn. For øvrig var det et slag i trynet å bli femteklassing for da skulle man bare invitere de nærmeste vennene, og jeg hadde ingen. Det syns jeg var trist. For øvrig en umulig debatt. Hver situasjon er så forskjellig.

Anonym poster: 3344a0ea09ad04a52207d7676729e303

Skrevet

Det vil da ofte være en eller to som aldri blir invitert.til noen fordi de ikke har.noen nære venner. Er glad jeg fikk komme i noen bursdager de første årene av barneskolen, for det var det eneste jeg traff på andre barn. For øvrig var det et slag i trynet å bli femteklassing for da skulle man bare invitere de nærmeste vennene, og jeg hadde ingen. Det syns jeg var trist. For øvrig en umulig debatt. Hver situasjon er så forskjellig.

Der er vi forskjellige, jeg hadde virkelig aldri noe behov for å bli invitert i bursdag til noen som ikke var vennene mine, jeg hadde ryggrad selv på barneskolen. Hvis de ikke likte meg skulle kke JEG tigge om å få leke med dem. De gangene jeg ble invitert fordi "alle" ble invitert tvang min mor meg til å gå, ydmykende og fælt. Hun gjorde ikke det fordi hun er slem, men fordi hun ikke skjønte greia fordi hun aldri selv har vært venneløs, og jeg ville ikke forklare i detalj for det er alt for ydmykende, og hva kunne hun gjøre? Forandre personligheten min så jeg brått ble mer likable?

Anonym poster: 9380d948188f3909cc5757446ebac8fe

Skrevet

jeg mener det må da være verre å gå i et selskap der man egentlig ikke er ønsket. det føler man jo med en gang

Skrevet

Jeg opplevde det ikke slik. Men det er som sagt ingen fasit på dette. Folk er forskjellige. Jeg syntes det var verre å oppleve å ikke bli invitert enn å bli invitert for å sitte sammen med foreldrene til bursdagsbarnet mens de andre lekte.

Skrevet

De mest populære i klassen vil da bli invitert i hvert eneste selskap mens de som er mest sjenerte kanskje ikke blir invitert i et eneste ett.

Det er snakk om 6-7 åringer her, de første par årene på barneskolen og de tenker ikke at "om de ikke vil ha meg der ønsker jeg ikke å gå", de er ikke gamle nok til det enda. De blir glad for en innbydelse, også er det opp til foreldrene til bursdagsbarnet å sørge for god stemning, inkluderende lek og at ingen i klassen føler seg utenfor. Det har med å bygge et godt klassemiljø å gjøre.

Anonym poster: b3c95772cf3955fe018780f6051dc411

Skrevet

De mest populære i klassen vil da bli invitert i hvert eneste selskap mens de som er mest sjenerte kanskje ikke blir invitert i et eneste ett.

Det er snakk om 6-7 åringer her, de første par årene på barneskolen og de tenker ikke at "om de ikke vil ha meg der ønsker jeg ikke å gå", de er ikke gamle nok til det enda. De blir glad for en innbydelse, også er det opp til foreldrene til bursdagsbarnet å sørge for god stemning, inkluderende lek og at ingen i klassen føler seg utenfor. Det har med å bygge et godt klassemiljø å gjøre.

Det der stemmer rett og slett ikke i de fleste tilfeller. Det er stort sett klikker, de mest populære henger sammen, og de mindre populære for seg. De mindre populære vil invitere hverandre, ikke den kuleste, som de aldri er sammen med ellers.

Skrevet

Jeg synes du nedvurderer 6-7 åringer veldig her. Her har fint vært i stand til å føle meg uvelkommen siden barnehagealder. nei, jeg ble ikke glad for en innbydelse som jeg skjønte at de hadde sendt fordi de måtte, og jo jeg tenkte ofte at jeg ikek ville leke med de som aldri ville ha meg med. Jeg var ikke en "hale" (de upopulære som henger etter de populære og prøver å få komme inn i varmen), jeg var opptatt av integritet helt siden barnehagen. Har aldri tålt å tape ansikt, alt for selvhøytidlig til å ta i mot kjøttbein som blir kastet på gulvet til meg, og det er akkurat det en påtvunget innbydelse er.

Skrevet

Det der stemmer rett og slett ikke i de fleste tilfeller. Det er stort sett klikker, de mest populære henger sammen, og de mindre populære for seg. De mindre populære vil invitere hverandre, ikke den kuleste, som de aldri er sammen med ellers.

Men hvorfor vil du bygge opp under slike klikker da?

Man kan ikke tvinge barn til å bli bestevenner på tvers av "klikkene" som du kaller det, og det er ikke nødvendig heller. Men å ha det hyggelig sammen på tvers av klikkene og bli litt bedre kjent med hverandre på tvers av klikkene kan være med på å skaffe et klassemiljø hvor alle får lov å være seg selv, de blir tryggere på hverandre, slipper grue seg til å si noe høyt i klassen fordi de er så usikre på hverandre osv.

Barna skal gå i samme klasse i 10 år, det er virkelig verdt det å investere lit tid og energi på å få til et godt klassemiljø.

Skrevet

Man kan ikke tvinge barn til å bli bestevenner på tvers av "klikkene" som du kaller det, og det er ikke nødvendig heller. Men å ha det hyggelig sammen på tvers av klikkene og bli litt bedre kjent med hverandre på tvers av klikkene kan være med på å skaffe et klassemiljø hvor alle får lov å være seg selv, de blir tryggere på hverandre, slipper grue seg til å si noe høyt i klassen fordi de er så usikre på hverandre osv.

Barna skal gå i samme klasse i 10 år, det er virkelig verdt det å investere lit tid og energi på å få til et godt klassemiljø.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal ødelegge bursdagen til et barn for å lage et godt klassemiljø? Kan man ikek ta den kampen på andre arenaer? Synes dette virker som det handler kun om de voksnes behov for å fremstå som edle og inkluderende, og fuck barnets behov. Synes det er helt sjokkerende hvor lite empati mange foreldre tydeligvis har. Hvorfor kan ikke ungen, den ene dagen i året, få kose seg skikkelig med de beste vennene sine, i stedet for å tvinges til å være sosial med hele klassen?

Mitt barn vil ikke ha bursdag hvis alle må inviteres. Jeg synes det er trist at så mange her inne synes at barnet mitt ikke fortjener å få feire bursdagen sin i det hele tatt bare fordi man ikke er så populær og derfor ikke komfortabel med å invitere en gjeng man ikke har noe til felles med.

Synes da det er bedre at skolen arrangerer et par klassefester i året.

Skrevet

Nå tar du grundig feil ang. det med å ha det hyggelig på tvers av klikkene... Ofte kan det risikere med mer mobbing og utestengelse, de kan ende opp med det stikk motsatte.

Jeg synes helt ærlig synd på barn i dag så ikke får bestemme over sin egen bursdag, og må inn i A4 standarden som i dag sier "alle er venner for vi har sagt det" ... Ikke all mobbing går ut på å banke hverandre opp, men utfrysing, slengkommentarer og annen psykisk terror. Noe barn kan

Anonym poster: 541e0c887bf3ed149b205810ce5b1fa4

Skrevet

Dette er et vanskelig tema, og det bilr fort feil uansett hva man gjør. En evig debatt...

Man trenger da ikke invitere helle avdelinga i barnehagen/skoleklassen. Det blir jo fort for mye styr uansett.

Men dersom det f.eks. er 12 jenter i klassen, så blir det jo helt klart feil å bare invitere 10 av dem.

Det må jo være veldig trist for de to som ikke blir invitert, og jeg har vanskelig for å tro at blant de 10 jentene som blir invitert, så er det ingen som kommer overens med de to resterende...

Men synes det er greit om 4-5 av de jentene som er mest sammen, feirer bursdagen uten de andre i klassen. For det er jo slik med oss alle at vi har bedre kjemi med enkelte enn med andre.

Men synes absolutt man skal ha nulltoleranse for å ekskludere enkeltpersoner. På en arbeidsplass trenger man ikke komme overens med alle. Men man skal uansett respektere hverandre og være høflige mot hverandre, og kunne jobbe sammen. Og det er det viktig å lære ungene våre.

Så i steden for å invitere alle utenom en eller to, så får man heller invitere færre da, slik at det bare er de nærmeste vennene som blir inviterte. Slik er det ingen som holdes utenfor, og ingen som tvinges til å gå på i en bursdag som de egentlig ikke er komfortable med å gå i.

Så får vi som foreldre heller være lydhøre og oppmerksomme, og jobbe sammen med lærer for å oppnå et godt klassemiljø foruten bursdagsfeiringene. Prøve å finne måter å bedre klassemiljøet gjennom egne opplegg. Særlig hvis det er noen som blir holdt utenfor til vanlig.

Anonym poster: de3429621df9d4a5ddf8090eb7257a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...