Gå til innhold

Grieg hadde rett! (Morgenstemning i stua)

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

I mars bør man tradisjonelt se soloppgangen fra toppen av en ås i marka. Det kan man hvis man går ut klokka seks. Da har man også marka helt aleine, bortsett fra en litt skeptisk elg. Og for et lys det er - når den første sola treffer furutoppene og så etterhvert kommer ned på bakkenivå, det kan ikke beskrives. Ah.. og å komme hjem nå, til sola i stua og to sovende langslamper på sofaen krølla sammen som reker siden de også denne natta sovna fra filmen de begynte å se en eller annen gang etter jeg la meg, de er voldsomt søte når de sover i den alderen der også, faktisk... og så lese avisen, drikke fredelig kaffe og planlegge dagens hageinnsats... skal ta opp pelargonier, legge jiffypotter til svelling i vann og så tagetes, fylle eggeskallene jeg har samlet med jord og så kornblomster, plante ut de avblomstra Rema-narsissene (som nå har blitt borti tjue løker) i potte og sette ut til frysing og forhåpentligvis ny blomstring om et par måneder... ah, gode Grieg, ingenting er bedre enn solmorgen i mars.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes et hakk mer idyllisk ut et denne morgenstemningen her som får sin knekk ved hjelp av gamle punkterte vinduer, midt i verste solvinkel, og jeg har dermed drivhusklima i stua med tåkete lys. Men samme hvor punkterte og møkkete vinduene er (gidder ikke vaske glass som ikke blir blanke før de blir byttet), så gjør vårsolen sitt velkjente triks og viser frem stua i all sin støvete fylde, og i min undermangel på søvn ligger jeg nå slapt på sofaen og ser tydelig og skamfullt på hva slags gulvmiljø det er jeg lar min vakreste, men akk så lysvåkne skapning krabbe rundt i. Det er nesten så det er til å grine av! Så her er det mer A-moll konsert og elegiske melodier. Grieg visste å uttrykke det, ja!

Gjest pupp and go
Skrevet

åh kjære. For en fantastisk morgen! Kunsten å gripe nuet.

Gjest pupp and go
Skrevet

Hørtes et hakk mer idyllisk ut et denne morgenstemningen her som får sin knekk ved hjelp av gamle punkterte vinduer, midt i verste solvinkel, og jeg har dermed drivhusklima i stua med tåkete lys. Men samme hvor punkterte og møkkete vinduene er (gidder ikke vaske glass som ikke blir blanke før de blir byttet), så gjør vårsolen sitt velkjente triks og viser frem stua i all sin støvete fylde, og i min undermangel på søvn ligger jeg nå slapt på sofaen og ser tydelig og skamfullt på hva slags gulvmiljø det er jeg lar min vakreste, men akk så lysvåkne skapning krabbe rundt i. Det er nesten så det er til å grine av! Så her er det mer A-moll konsert og elegiske melodier. Grieg visste å uttrykke det, ja!

Det var et utrolig levende bilde og akk så gjenkjennelig - bortsett fra at mine uklare vinduer ikke skyldes punktering.

Gjest sug lut
Skrevet

Grieg for enhver stemning, altså... Jeg ser ikke bort fra at jeg etterhvert skal sove litt til jeg heller, men det er uansett deilig å ha forsprang på dagen.

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Ikke verst at til og med Gud liker innlegget ditt, da har du gjort noe riktig!

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Kan ikke huske å ha sett Gud komentere no.

Tror dere h* n er her i overvåkkende kapasitet eller troller anonymt?

Kan vi nå anta at Luten er sikret en plass i himelen siden Gud åpenbart bifaller henne?

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Kan ikke huske å ha sett Gud komentere no.

Tror dere h* n er her i overvåkkende kapasitet eller troller anonymt?

Kan vi nå anta at Luten er sikret en plass i himelen siden Gud åpenbart bifaller henne?

Jeg regner med at Gud sender sine beskjeder gjennom Elsker livet ;)

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Det er hvis vi antar at Gud er enige i den protestantiske menighet.

Gud har faktisk ikke stått frem og vedkjent seg en bestemt relgion eller del av kristendommen

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Du sier noe der ja! Det er vel et bevis på hvor mye jeg kan om Gud.

Skrevet (endret)

Må i alle fall like denne forumguden. Det ser ut til å være en kvalitetsbevisst en.

(Liker også at det under innlegget til Luten står "Du og Gud liker dette". Følte plutselig at jeg er ute å leker med de store barna! Hehe.)

Endret av Firfizla
Skrevet

Jeg og Gud har en spesiell kånneksjen, eller hva, Gud?

Skrevet

Misunnelig!

Jeg tror jeg må flytte lenger sør.

Gjest amandine
Skrevet

For en deilig morgen, vet dere, i dag var første dagen jeg våknet av svarttrost kl halv fem. Jeg har snøklokker i hagen og bare én unge syk i sofakroken. Selja bak huset har gåsunger på, og koppen er full av god kaffe. Mmmmmm

Gjest sug lut
Skrevet

Oppfølger: jeg fikk sådd 40 av én type tagetes, 30 av en annen, og tjue småliljer. Og det er tegn til liv på balkongen - da jeg skulle stappe narsissee i jorda kom jeg borti spirende krokus i ei krukke jeg trodde var tom - glede! Men pellisene ble i kjelleren, ble glemt, stakkar, og så er jeg småengstelig for at de skal være døde... så jeg torde ikke se etter. Eggeskallsåing skal ungen og jeg gjøre i dag.

Men det jeg oppdaget på slutten av dagen i går var at nå er det blitt sånne fine kvelder også! Fuglesangkvelder med lys himmel og lett knasing i snøen, kvelder for fine kveldsturer der ungen kan klatre i trær...

Gjest amandine
Skrevet

Krokus, du! Mine ser jeg ikke snurten av ennå. Men snart! Vår er deilig!

Gjest sug lut
Skrevet

Krokus, du! Mine ser jeg ikke snurten av ennå. Men snart! Vår er deilig!

Jeg TROR det er krokus. Og de står under tak i et udekka stort "trau" med jord, og jeg hadde helt glemt dem, så jeg begynte å grave hull til de andre - og da så jeg at løkene nedi jorda hadde begynt å røre på seg av vårsola. Ingen snurt å se på overflata :)
Skrevet

Jeg ønsker meg grønne fingre. Hagen her er foreløpig full av snø selv om vi bor i strøk hvor snøsmelting er dagens høydare.

Satser på at vi i det minste får ryddet opp ferdig det som skal ryddes i hagen sånn at vi neste år kanskje kan plante noe.

Gjest sug lut
Skrevet

Det er ikke så mye som skal til og grønne fingre er egentlig optional, studine Mevik - det kan være veldig lite jobb med hage så fort du har planta den fornuftig, og fram dit trenger du bare sinne som kan omsettes i hard graving med stikkspade, gode råd fra en som har litt grønnere fingre, og litt god råd (jord, stauder, løk). Deretter kan veldig mye bare gjøre seg sjæl.

Med det fokuset jeg har på narsisser - er jeg narisissist, forresten?

Skrevet

Blir man mer og mer A med alderen? Lurer på når jeg blir gammal nok til å kunne stå opp før soloppgang! Har jo sett de så klart...den gang da jeg var ung nok til å døgne... Tror det kan bli en stund til neste gang :)

Ps: jeg kan Morgenstemning på blokkfløyte, men trur ikke det helt skaper den rette stemninga på morraskvisten...

Gjest sug lut
Skrevet

Blir man mer og mer A med alderen? Lurer på når jeg blir gammal nok til å kunne stå opp før soloppgang! Har jo sett de så klart...den gang da jeg var ung nok til å døgne... Tror det kan bli en stund til neste gang :)

Ps: jeg kan Morgenstemning på blokkfløyte, men trur ikke det helt skaper den rette stemninga på morraskvisten...

Nei, man blir ikke mer A, eller jo, men det tror jeg kommer seinere... men hvis man må eller vil det nok...
Gjest sug lut
Skrevet

Nei, man blir ikke mer A, eller jo, men det tror jeg kommer seinere... men hvis man må eller vil det nok...
Skrevet

Myye seinere sikkert! Fint å ha noe å glede seg til. Får bare håpe man er sprek nok til å kunne klatre opp på åsen da... Tror jeg holder meg til solnedganger en stund til jeg. Hvem er det som spiser de som drops foresten?...

Skrevet

Dum Dum Boys var det ja! En vill en!

"Jeg lever i en drøm,

en vill en, som spiser solnedganger som drops.

Jeg lever i en drøm, en vill en, som spiser sol-

nedganger som drops."

:)

Skrevet

Det er ikke så mye som skal til og grønne fingre er egentlig optional, studine Mevik - det kan være veldig lite jobb med hage så fort du har planta den fornuftig, og fram dit trenger du bare sinne som kan omsettes i hard graving med stikkspade, gode råd fra en som har litt grønnere fingre, og litt god råd (jord, stauder, løk). Deretter kan veldig mye bare gjøre seg sjæl.

Med det fokuset jeg har på narsisser - er jeg narisissist, forresten?

Det største problemet er mangel på tid og rot etter forrige eier. Vi beveger oss sakte men sikkert målet, men når det som var av planter hadde tatt over både blomsterbed, plen og alt annet, så bestemte vi oss for å fjerne alt, noe som skulle vise seg å være en jævlig stor jobb om noen husker mine seire over buskefaenskapen vi hadde frem til i fjor sommer. Den døde takket være en sta sjel, mye fritid med fødselperm og en snill baby. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...