Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Bor på et lite sted, så må reise em del mil for å komme til UL, og jeg har et høyrisikosvangerskap... Har tatt gastric bypass for snart 4 år siden, så.er veldig usikker, når det gjelder dette svangerskapet.. snakket åpenhjertet med min jm, og sa at jeg følte at det var jeg som lærte opp de på sykehuset, istede for at det var de som hjalp meg.... Og nå, på den siste kontrollen, følte jeg at det var noe som ikke stemte... Fikk vite hva... Da hadde jm ringt dem, og fortalt at jeg følte ikke at jeg ble godt ivaretatt, at jeg lærte de opp... Osv osv.... Ordrette ting jeg hadde sakt til jm... Endte opp med at jeg må reise lengere for å ta kontroller, fordi de har vært borti min situasjon før... Jeg er ikke nå tafatt småunge som ikke kan snakke for meg selv, mn ville aldri sakt det på den måten til dem, som jeg gjorde til henne... Så nå tenker jeg.... Må jeg veie mine ord... Kan jeg ikke snakke åpent med henne... Blir å ta dette opp med henne i neste uke, når jeg skal dit.... Anonym poster: 1b432b27c369ffd0097c8ab5efc60de6
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 ? Bæsunge og høy på deg selv? At DU liksom skal lære opp helsepersonell har jeg tungt for å tro... Anonym poster: 8e088efcffd8312e03f61848974433db
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #3 Skrevet 3. mars 2013 Høyrisikosvangerskappga gastric bypas?? Jeg har selv hatt den operasjonen og ble gravid bare 4 mnd etterpå. Ble fulgt opp av Rikshospitalet, men aldri om de definerte det som hverken risikosvangerskap eller høyrisikosvangerskap selv om jeg gikk ned mange kg i svangerskapet. Har du diagnostisert deg selv? Anonym poster: acb1182957494ed49ff9c0656fb149ab
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Det synes jeg hørtes veldig rart ut. Som å si at du har høyrisikosvangerskap pga brystoperasjoner. Jeg har risikosvangerskap og det er pga utvekster i livmoren som kan hemme fosterets vekst, gi sen fosterdød, morkakeløsning osv., og en dramatisk forrige fødsel. Hva var begrunnelsen for at dette var risiko da? Anonym poster: c699900ca1f46370e43f7a1b6ecaba64
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Lite å gjøre folkens? Slenge dritt når dere egentlig skulle konsentrert dere om det virkelig problemet. Taushetsplikten er brutt. Og det er jo, som vi alle vet ulovlig. Trenger ikke være slem, bare for å være det. Anonym poster: 2c15be8a822780ec27fce934cdf8ff66
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Jeg ser ikke helt at taushetsplikten er brutt. Du beklaget deg til jordmor om at den svangerskapsomsorgen du fikk ikke var bra nok. Hun tok en telefon og ordnet opp i dette slik at du nå får oppfølging fra noen med erfaring. Var det ikke det du ville? "Helsepersonelloven § 25 gir helsepersonell adgang til å gi fra seg helseopplysninger til samarbeidende helsepersonell som trenger opplysningene for å yte helsehjelp til pasienten. Denne bestemmelsen gjelder bare situasjoner der helsepersonell samarbeider om helsehjelpen. Det er bare de opplysninger som er nødvendig for å yte forsvarlig helsehjelp som kan gis videre. Opplysningene kan gis både ved skriftlig og muntlig kommunikasjon, og både internt i virksomheten og mellom virksomheter." Anonym poster: 848c14340818a7e505d9ff12ad5de4e7
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 Bor på et lite sted, så må reise em del mil for å komme til UL, og jeg har et høyrisikosvangerskap... Har tatt gastric bypass for snart 4 år siden, så.er veldig usikker, når det gjelder dette svangerskapet.. snakket åpenhjertet med min jm, og sa at jeg følte at det var jeg som lærte opp de på sykehuset, istede for at det var de som hjalp meg.... Og nå, på den siste kontrollen, følte jeg at det var noe som ikke stemte... Fikk vite hva... Da hadde jm ringt dem, og fortalt at jeg følte ikke at jeg ble godt ivaretatt, at jeg lærte de opp... Osv osv.... Ordrette ting jeg hadde sakt til jm... Endte opp med at jeg må reise lengere for å ta kontroller, fordi de har vært borti min situasjon før... Jeg er ikke nå tafatt småunge som ikke kan snakke for meg selv, mn ville aldri sakt det på den måten til dem, som jeg gjorde til henne... Så nå tenker jeg.... Må jeg veie mine ord... Kan jeg ikke snakke åpent med henne... Blir å ta dette opp med henne i neste uke, når jeg skal dit.... Anonym poster: 1b432b27c369ffd0097c8ab5efc60de6 Hn har ikke nødvendigvis taushetsplikt overfor annet helsepersonell, nei. Noe annet om hun plapra på bygda. Anonym poster: 59850c079415297d8fe7c650ecbd5222
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. mars 2013 #8 Skrevet 3. mars 2013 Helsepersonell kan kun utveksle informasjon dersom pasienter har gitt samtykke til det. Ellers er det brudd på taushetsplikten. Jeg skjønner at endel av dere kun er ute etter å rakke bed på HI her. Dere gjør narr av at hun må lære opp helsepersonell. Samtidig konstaterer dere at hun umulig kan ha et høyrisikosvangerskap. Er dere eksperter på hennes helse? Og du som sier du har tatt operasjonen og så blitt gravid, det er forskjell på folk. Det er klart det er noe risikabelt. Det er en grunn til at man ikke skal slanke seg i svangerskapet. Babyen skal jo ha all den næringen den trenger, og det får den ikke kun ved å tære på mors reserver. Jeg synes jordmor burde bedt om lov for hun kontaktet sykehuset, evt gitt deg muligheten å si noe selv. Dårlig gjort!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Det synes jeg hørtes veldig rart ut. Som å si at du har høyrisikosvangerskap pga brystoperasjoner. Jeg har risikosvangerskap og det er pga utvekster i livmoren som kan hemme fosterets vekst, gi sen fosterdød, morkakeløsning osv., og en dramatisk forrige fødsel. Hva var begrunnelsen for at dette var risiko da? Anonym poster: c699900ca1f46370e43f7a1b6ecaba64 Nei det er jo klart at HI ikke kan ha høyrisikosvangerskap når du har det for du har det jo sååå mye verre!!! har du tenkt at HI kanskje har noe i tillegg som gjør at dette blir karakterisert som høyrisiko? Kanskje hun har hatt problemer med GB'en sin som krever ekstra oppfølging? Veit du noe i det hele tatt? Og det var vel strengt tatt ikke svangerskapsstatusen hennes som var problemet heller, var det vel? Og du.... man endrer ikke fordøyelsessystemet ved en brystoperasjon så det blir feil å sammenligne med det. Anonym poster: 958bde1ab847ea0bc3e47c27e9d46129
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 Hun skriver jo ikke at GP er den eneste grunnen til at det er er høyrisikosvangerskap. Helsepersonell har faktisk ikke lov til å dele opplysninger om pasienter med mindre det er nødvendig for behandlingen.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 3. mars 2013 #11 Skrevet 3. mars 2013 Jeg har ikke peiling på hvordan regler for taushetsplikten er, ser at noen har lagt ved en paragraf som sier det ikke er brudd på den, mens andre sier det er det. Jeg vet ikke hva som er rett. Men jeg syns det er merkelig at hun ikke spurte deg om det var greit at hun videreformidlet tankene dine FØR hun faktisk gjorde det.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. mars 2013 #12 Skrevet 3. mars 2013 Hvorfor er du sur? Hun har tatt deg på alvor og sagt fra til de du var misfornøyd med, og nå får du et annet tilbud. Hadde du heller ville fortsatt å være misfornøyd kanskje?
121314 Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 Forstår godt at du er forbannet! Er ganske sikker på at dette er brudd på taushetsplikten. Etter fødsel måtte jeg fylle ut et skjema om deling av info for at helsestasjon og legen min skulle få beskjed om fødselen. Tviler på at hun har lov å si noe uten å be om tillatelse. Lovlig deling av slik info er vel for helsepersonell som jobber på samme avdeling. Feks at jordmødre på fødeavdelingen kan utveksle info ved vaktskifte...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 Hun skriver jo ikke at GP er den eneste grunnen til at det er er høyrisikosvangerskap. Helsepersonell har faktisk ikke lov til å dele opplysninger om pasienter med mindre det er nødvendig for behandlingen. Ja, men det ble jo tydeligvis vurdert til å være pga behandlingen da HI sa til jordmor at hun følte hun måtte lære opp de andre, ergo vurderer jordmor det dit hen at hun må sjekke ut forholdene. JM har gjort helt riktig i dette tilfellet. Anonym poster: cfff5f7348531ac9a84a5d9fa4b9fe4f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #15 Skrevet 3. mars 2013 Hun skriver jo ikke at GP er den eneste grunnen til at det er er høyrisikosvangerskap. Helsepersonell har faktisk ikke lov til å dele opplysninger om pasienter med mindre det er nødvendig for behandlingen. Ja, men det ble jo tydeligvis vurdert til å være pga behandlingen da HI sa til jordmor at hun følte hun måtte lære opp de andre, ergo vurderer jordmor det dit hen at hun må sjekke ut forholdene. JM har gjort helt riktig i dette tilfellet. Anonym poster: cfff5f7348531ac9a84a5d9fa4b9fe4f Nei, det har hun ikke! Hun skal spørre den gravide først, om dette er noe hun ønsker skal tas opp. Og det skal iallfall ikke brukes ord som hi i dette tilfellet har brukt i frustrasjon. Altså at hun følte hun måtte lære dem opp. Men nå skal det sies at jeg synes mange jordmødre er spesielle og eier ikke takt og tone... Anonym poster: 1f8429e5daa0644b56476dee7a8ec32b
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #16 Skrevet 3. mars 2013 Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du furter over jordmoren. Hun har jo bare gjort deg en tjeneste.. ordnet opp, slik at du skal få bedre helsehjelp. Regner med at du kan stå for deg du sier..kjefter du på henne for dette, kan det tolkes dithen at du har løyet... Anonym poster: 384855c7e8d9b07b5e8776ee008d40fe
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #17 Skrevet 3. mars 2013 man må stå for det en sier, så jeg synes det er litt sutrerte av deg jeg da. Anonym poster: 504d157c97e6dd8100e9011261761f50
Gjest ronja røverdatter Skrevet 3. mars 2013 #18 Skrevet 3. mars 2013 Jordmor har sikkert gjort det hun gjorde i beste mening, hun ønsket sikkert å hjelpe deg og jeg er ikke overbevist om at det er noe brudd på taushetsplikten. Men det høres kanskje ut som om hun har uttrykt seg litt mer enn hun burde, hun burde vel ha lagt inn et filter og unngått å gjengi alt det du sa. Hun burde ha skrevet om ordene til sine egne, for å si det på skolespråket. Er jordmora ellers en ok dame eller er det den eneste du kan bruke, så synes jeg at du kan snakke med henne om det. Si at du setter pris på at hun vil hjelpe deg, men at hun fortalte videre ordrett det du hadde sagt. Hadde du visst det, ville du ha uttrykt deg på en litt annen måte. Det er forskjell på å barbere og å skjære av hele hodet... enten det gjelder på seg selv eller andre. Jeg skjønner at du reagerer altså, og det har du lov til uansett hva som er juridisk riktig eller galt. Og JA, jeg skjønner også følelsen av å måtte lære opp helsepersonell, du er ikke den eneste som har opplevd det.
Aliena Skrevet 3. mars 2013 #19 Skrevet 3. mars 2013 Jeg kan ikke se at dette er et brudd på taushetsplikten. Hun har ikke gitt dem noen personlige opplsyninger om deg eller om din helse, bare opplyst dem om at behandling og pleien de gir ikke er bra nok. Forstår likevel at du ikke likte at jordmor gjorde dette uten å spørre/informere deg først.
Februargullet2013 Skrevet 3. mars 2013 #20 Skrevet 3. mars 2013 overreagere vel litt vel mye nå synes jeg
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #21 Skrevet 3. mars 2013 Hi hær, skjønner at jeg må legge ut hele livshistorien min.... Hehe... Noen av dere er ikke helt gode, som skjeller meg ut med tænke på hvorfor jeg er høyrisiko... Ok folkens, hær kommer det... For det første, Ingen som har tatt gb anbefales å bli gravid de 2 første årene, fordi din egen kropp ikke får nok næring, så det kan bli stoooore problemer med barnet... Barnet kan slutte å vokse, fordi det ikke er næring nok å vokse på, ogmn må ha hyppige blodprøver for å sjekke div blodverder, som f.eks b12, jernlagre, jernverdier. Og alt annet... B12 må ofte taes oftere enn de vanlige 3 måndene, + jernoverføringer... (ikke vanlig sprøyte eller piller, men overføringer rett i blodstrømmen) Men ellers enn dette da, så har jeg diabetes, fibromyalgi (sterkt plaget) og går på medisiner for økt forbrenning, for den er på null.. jeg måtte gå på insulin i mine 2 første svangerskap, noe som igjen kan føre til at sen nyfødte kræsjer totalt, noe min første gjorde, han hadde blodsukker verdi på 1,7 15 min etter fødsel... 1,2 betyr koma... Når det kommer til det egentlige teamet som innlegget mitt handlet om... Jm.. så kan jeg si at jo.. det var jeg som "lærte opp" de... De har aldri vært borti min problm stilling, ALDRI vært borti noen som er gravid etter en gaatric bypass... Dietisten som for øvrig var helt nyutdannet, måtte jeg forklare og fortelle hva det i det hele tatt ville si å ha tatt en GB... Det var ingen av de som behandlet meg, som hadde vært borti noen med denne problemstillingen... Så jeg måtte fortelle det lille jeg viste og hadde lese meg til, ang å være gravid etter GB... Og til se som mener jeg er sutrrete og alt ser dær... Hvordan hadde du likt, å kommet til kontroll, dær du blir satt til veggen og måtte forklare seg hvorfor, og hva som hadde blitt sakt siden jeg ikke følte eg trygg, samtidig som jeg fikk høre at jeg ikke gjorde det beste for barnet mitt, siden jeg hadde spist 1 is, og 1 påske egg på 1 uke.... Enda blodsukker verdiene mine er helt perfekte, selv etter å ha spist en is eller sjokolade.. og at jeg ikke hadde er normalt kosthold.... Jeg kolapser totalt inne på dette rommet, med 4 stk som "kjeftet" på meg, og sa at jeg ikke gjorde det beste for barnet mitt... Jeg gråt så hard at jeg begynte å hyperventilere, og holdt på å svime av.... Hele dette svangerskapet er kun restriksjoner, og må tenke på alt jeg putter i munnen... Va øker bldsukkret, hva holder det stabilt, hva kan jeg ikke spise pga listeria, og toxo, hva kan jeg ikke spise pga GB, (er en del ting jeg ikke kan spise, som f.eks grove produkter, fordi jeg får sykt forstoppelse) og hva holder vell blodsukkeret bedre enn grove produkter... Så jeg må spise fine brød sorter , som igjen øker blodsukkeret.... En evig rundans dær jeg sliter med å vite hva jeg skal spise, så barnet mitt vokser som det skal... Hender det aldri med noen av dere, at dere er frustrerte, og sier ting, som dere aldri ville fortalt på samme måte, til den det gjalt? Hvis jeg selv fikk fortalt hva jeg mente, noe jeg faktisk skulle på denne kontrollen, så ville jeg sakt at jeg ville følt meg tryggere et sted de hadde vært borti gravide med min historikk, og ha kontrollene dær jeg faktisk skal føde... For jeg skulle ikke føde dær kontrollene foregikk, fordi jeg må føde et sted der det er barneavdeling, pga problematikken etter barnet er født... Pga diabetes/insulin... Såh.... Hmm... Var det noe mer jeg ikke har fortalt nå... Ja.. jeg får vell høre (lese) det om noen ikke er fornøyde... Hehe Anonym poster: 1b432b27c369ffd0097c8ab5efc60de6
Tabitha Skrevet 3. mars 2013 #22 Skrevet 3. mars 2013 Du kan si til alle parter at du vurderer å ta kontakt med pasientombudet for å høre om det var brudd på taushetsplikten. Generelt må du regne med at jordmødre på helsestasjonen er "åpne sluser" til Sykehuset. Og at de vil gjøre et stort nummer av det du forteller på eget initiativ. Minner meg om en episode med lærerinna på barneskolen. Jeg tok henne til side og betrodde henne noe om gymtimen fordi jeg hadde gipset fot og gikk på krykker. Dette var altså ment som en slags betroelse fra min side. Tror dere ikke hun tok dette opp med hele klassen, og gjenga nøyaktig det jeg hadde sagt.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #23 Skrevet 3. mars 2013 Jeg er veldig enig med deg at slik kontakt uten avtale med deg, er et tillitsbrudd. Jeg tror også det er et brudd på taushetsplikten, til tross for anledningen hun har til å være i kontakt med samarbeidende helsepersonell. Ville kontaktet pasientombudet og bedt om en vurdering. Det er da ellers allment kjent at graviditet etter GBP anses som risikosvangerskap. Om enn ikke blant hønene her inne. Anonym poster: 7dad5bd1c8f10f0f5fad86232d0c1f1f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #24 Skrevet 3. mars 2013 Jeg forstår at det medisinske er noe du oppfatter som grunn til uro, men måten du håndterer det på gjør at jeg oppfatter deg som veldig dramatisk og nesten konfliktsøkende. Det at du oppfattet noe som kritikk fikk deg til å hyperventilere er et eksempel på dette. Antakligvis har jordmor forsøkt å hjelpe deg, evt. legge forholdene bedre til rette i møtet mellom deg og øvrig personell, muligens fordi du også av henne ble oppfattet som vel hårsår og problemorientert. Jeg mener ikke å såre deg ved å si dette, men vil la deg vite hvordan jeg som utenforstående oppfattet det du har skrevet om dette slik at du kanskje kan få et litt mer objektivt syn på denne konflikten. Lykke til videre. Anonym poster: 3c5cc7bf772299ab3cd62a9d07704fb0
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #25 Skrevet 3. mars 2013 Jeg forstår at det medisinske er noe du oppfatter som grunn til uro, men måten du håndterer det på gjør at jeg oppfatter deg som veldig dramatisk og nesten konfliktsøkende. Det at du oppfattet noe som kritikk fikk deg til å hyperventilere er et eksempel på dette. Antakligvis har jordmor forsøkt å hjelpe deg, evt. legge forholdene bedre til rette i møtet mellom deg og øvrig personell, muligens fordi du også av henne ble oppfattet som vel hårsår og problemorientert. Jeg mener ikke å såre deg ved å si dette, men vil la deg vite hvordan jeg som utenforstående oppfattet det du har skrevet om dette slik at du kanskje kan få et litt mer objektivt syn på denne konflikten. Lykke til videre. Anonym poster: 3c5cc7bf772299ab3cd62a9d07704fb0 Neida, du sårer meg ikke, og hadde du kjent meg, ville du ikke sakt jeg var dramatisk, hårsår eller konfliktsøkende.. men du kjenner ikke meg, så.da blir det vanskelig for deg å skrive noe annet enn det du gjør.. Jeg som alle andre er full av hormoner, og da får høre at man ikke gjør sitt beste for sitt ufødte barn, med andre ord ei dårlig mor.. og må sitte å forklare for ei hva hun hadde sakt, eller gjort.. og hun var ikke blid, for å si det mildt... Men jeg forstår at det er vanskelig for mange hær å skjønne det helt, fordi på et nettsted finnes kun det skrevne ord.. og i virkeligheten trenger vi mer enn det, for å få hele sammenhengen i en fortelling.. men slik er det.. Hilsen HI Anonym poster: 1b432b27c369ffd0097c8ab5efc60de6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå