Gå til innhold

Maltekstrakt og avføring for oss som gir mme


to små prinsesser

Anbefalte innlegg

Snuppa har fått mme siden fødselen. Hun er nå snart 7uker. På 6ukerskontrollen sa helsesøster at jeg burde gi maltekstrakt i hver flaske da jenta mi har avføring hver 2.dag, sånn ca.

 

Har gitt malt i 2 døgn nå, men hun har verre for å få opp luften, som hun strever med fra før. Og det har heller ikke blitt noen flere avføringer.

Tilfeldighet?

 

Hva er deres erfaringer?

Fikk et tips fra en her inne (TUSEN TAKK) om at malten kanskje gjorde vondt verre ang luft og at hver 2.dage er ok.

Hvordan er det hos dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår gutt hadde kolikk til han var 4 og treg mage.

Vår erfaring er at malt hjalp til avføringen.

Jeg brukte ca en halv te-skje i hver flaske og han hadde avføring opp til 2 ganger pr dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(delammer jeg da..)

har hun mi ikke avføring hver dag så blir det problemer dagen etterpå. bruker malt i annenhver-trede flaske.

hvor mye malt man trenger kommer ann på hver enkelt baby :)

fikk en periode minifom til hver måltid, nå får hun kun til kveldsmåltidet :)

 

Men, har hun hard avføring, sliter hun for å få ut avføringen?

hvis ikke så trenger du vel ikke å gi malt?

Hvilken mme bruker du?

Ifølge fastlegen min (barnelege også..) så tar det fort 3-4 dager før du ser hvordan babyen reagerer på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir min lille, hun er ni dager gammel, lactulose for hard og treg mage. 1,5 - 2 ml hver dag eller etter behov. Det var helsesøster som anbefalte dette istedenfor malt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg helsesøster her skal ikke malt gis barn under 6 mnd. Hun følger helsedirektoratets anbefalinger sier hun. Og det er pga gluten. Kan visstnok gi magevondt nå og fare for Cøliaki senere. Barnelegen vår anbefalte laktulose istedet. Det er reseptfritt men oppgir ikke dosering for barn under 3 år. Den fikk vi hos legen. Vi brukte malt noen ganger før vi fikk høre dette, men syns gutten vår fikk mye luft av det, så gla for å ha fått høre om laktulose som alternativ. Vi har faktisk ikke fått prøvd det ennå, byttet til nan ha og han har ikke vært forstoppet siden da (var da to uker, er nå åtte).

 

Tross dette fikk vi oppgitt dosering på malt av neonatalavdelingen på sykehuset før vi dro etter fødselen. Baby var da begynt med mme og det med daglig avføring ble tatt opp. De sa at 1ts i 2 dl vann skulle fordeles på flere flasker ila en dag, -ved BEHOV, ikke forebyggende. Den ene gangen baby var forstoppet holdt denne doseringen for oss. Så velger en å bruke malt bør en kanskje i det minste ikke overdrive, hverken på mengde eller frekvens. Leser om de som bruker EN TS i HVER flaske! Høres unødvendig ut! Husk dessuten på at malt er sukker og skikkelig tarmbakteriemat = ofte ekstra gassdannelse.

Endret av Midnattsol&mygg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke mer malt :) Men om avføringen hver 2 dag er myk og hun får den lett ut, er det ok :) Da trenger hun ikke malt. Men de bør ikke gå mer enn 2 dager uten avføring, og om de får smerter pga forstoppelse bør du bruke malt ofte.

 

Her har alle mine flaskebarn fått malt fra fødselen av, 1 ts ca i hver flaske til avføring har funnet sted. Passet på at de hadde avføring annenhver dag.

 

Mine har aldri vært noen "bæsjere", men når de begynnte med grøt og fruktpure ordnet det seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er viktig å få sagt at alle barn er forskjellige. Det som virket for noen kan gjøre vondt verre for andre. Du må rett og slett prøve og feile, det har vi andre gjort. Noen MÅ ha malt, andre trenger det ikke. Mengde varierer, hvor ofte varierer og ikke minst varierer det hvor ofte de har avføring. Mine to jenter var forskjellige på nettopp dette. Første hadde veldig har mage, men fikk mer luft og kolikksmerter av malt. Vi måtte over på nuramigen mme (resept) og laktulose (gjør tarmene glattere) etter at vi hadde vært hos utallige leger og på barneklinikken. Men dette er sjelden vare! Etter 5 mnd hadde tarmene/magen stabilisert og utviklet seg og vi brukte bare collett mme. Vår andre jente fikk overhode ikke hard mage, men jeg gav malt fordi hun bæsjet så sjelden. Noe som gav mye luft og magevondt. Jeg kuttet ut malt og roet meg med at hun fikk det ut selv og hver 8-10 dag var normalt for henne. Store forskjeller på de to. Prøv deg litt frem :) Hverken det ene eller andre er rett eller galt, men det er du som kjenner din baby og ser hva som fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Ser det er mye forskjellig her.

Jenta mi har ikke hard mage. Det kommer lett ut. Og storesøster var akkurat likedan.

I går kuttet vi ut malten etter å ha brukt den i to døgn. Kavingen forsvant... Tilfeldig?

Jeg vet ikke. Men har lite lyst til å se det an i 2-3 dager... Ble så mye hyling og kaving.

Og som noen sier så er det som er normalt for noen ikke normalt for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg helsesøster her skal ikke malt gis barn under 6 mnd. Hun følger helsedirektoratets anbefalinger sier hun. Og det er pga gluten. Kan visstnok gi magevondt nå og fare for Cøliaki senere. Barnelegen vår anbefalte laktulose istedet. Det er reseptfritt men oppgir ikke dosering for barn under 3 år. Den fikk vi hos legen. Vi brukte malt noen ganger før vi fikk høre dette, men syns gutten vår fikk mye luft av det, så gla for å ha fått høre om laktulose som alternativ. Vi har faktisk ikke fått prøvd det ennå, byttet til nan ha og han har ikke vært forstoppet siden da (var da to uker, er nå åtte).

 

Tross dette fikk vi oppgitt dosering på malt av neonatalavdelingen på sykehuset før vi dro etter fødselen. Baby var da begynt med mme og det med daglig avføring ble tatt opp. De sa at 1ts i 2 dl vann skulle fordeles på flere flasker ila en dag, -ved BEHOV, ikke forebyggende. Den ene gangen baby var forstoppet holdt denne doseringen for oss. Så velger en å bruke malt bør en kanskje i det minste ikke overdrive, hverken på mengde eller frekvens. Leser om de som bruker EN TS i HVER flaske! Høres unødvendig ut! Husk dessuten på at malt er sukker og skikkelig tarmbakteriemat = ofte ekstra gassdannelse.

Er det lenge siden du fikk beskjed ang malt fra helsesøster?

Synd ikke alle helsesøstre er like oppdatert... Men det høres veldig fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg helsesøster her skal ikke malt gis barn under 6 mnd. Hun følger helsedirektoratets anbefalinger sier hun. Og det er pga gluten. Kan visstnok gi magevondt nå og fare for Cøliaki senere. Barnelegen vår anbefalte laktulose istedet. Det er reseptfritt men oppgir ikke dosering for barn under 3 år. Den fikk vi hos legen. Vi brukte malt noen ganger før vi fikk høre dette, men syns gutten vår fikk mye luft av det, så gla for å ha fått høre om laktulose som alternativ. Vi har faktisk ikke fått prøvd det ennå, byttet til nan ha og han har ikke vært forstoppet siden da (var da to uker, er nå åtte).

 

Tross dette fikk vi oppgitt dosering på malt av neonatalavdelingen på sykehuset før vi dro etter fødselen. Baby var da begynt med mme og det med daglig avføring ble tatt opp. De sa at 1ts i 2 dl vann skulle fordeles på flere flasker ila en dag, -ved BEHOV, ikke forebyggende. Den ene gangen baby var forstoppet holdt denne doseringen for oss. Så velger en å bruke malt bør en kanskje i det minste ikke overdrive, hverken på mengde eller frekvens. Leser om de som bruker EN TS i HVER flaske! Høres unødvendig ut! Husk dessuten på at malt er sukker og skikkelig tarmbakteriemat = ofte ekstra gassdannelse.

Er det lenge siden du fikk beskjed ang malt fra helsesøster?

Synd ikke alle helsesøstre er like oppdatert... Men det høres veldig fornuftig ut.

 

Nei fikk beskjed om dette på denne siden av året... Synes også det høres fornuftig ut. Sa til henne at dette er det tydeligvis delte meninger om, iom at neonatallegen på sykehuset vi fødte, ga oss doseringen. Men hun sa at hun bare forholdt seg til helsedirektoratets anbefalinger. Deres anbefalinger ligger det jo gjerne forskning bak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg helsesøster her skal ikke malt gis barn under 6 mnd. Hun følger helsedirektoratets anbefalinger sier hun. Og det er pga gluten. Kan visstnok gi magevondt nå og fare for Cøliaki senere. Barnelegen vår anbefalte laktulose istedet. Det er reseptfritt men oppgir ikke dosering for barn under 3 år. Den fikk vi hos legen. Vi brukte malt noen ganger før vi fikk høre dette, men syns gutten vår fikk mye luft av det, så gla for å ha fått høre om laktulose som alternativ. Vi har faktisk ikke fått prøvd det ennå, byttet til nan ha og han har ikke vært forstoppet siden da (var da to uker, er nå åtte).

 

Tross dette fikk vi oppgitt dosering på malt av neonatalavdelingen på sykehuset før vi dro etter fødselen. Baby var da begynt med mme og det med daglig avføring ble tatt opp. De sa at 1ts i 2 dl vann skulle fordeles på flere flasker ila en dag, -ved BEHOV, ikke forebyggende. Den ene gangen baby var forstoppet holdt denne doseringen for oss. Så velger en å bruke malt bør en kanskje i det minste ikke overdrive, hverken på mengde eller frekvens. Leser om de som bruker EN TS i HVER flaske! Høres unødvendig ut! Husk dessuten på at malt er sukker og skikkelig tarmbakteriemat = ofte ekstra gassdannelse.

Er det lenge siden du fikk beskjed ang malt fra helsesøster?

Synd ikke alle helsesøstre er like oppdatert... Men det høres veldig fornuftig ut.

 

Nei fikk beskjed om dette på denne siden av året... Synes også det høres fornuftig ut. Sa til henne at dette er det tydeligvis delte meninger om, iom at neonatallegen på sykehuset vi fødte, ga oss doseringen. Men hun sa at hun bare forholdt seg til helsedirektoratets anbefalinger. Deres anbefalinger ligger det jo gjerne forskning bak..

Ja, det er vel en trygg kilde det skulle man tro.

Kan ikke forstå at det skal være bare tilfeldigheter for snuppa her bel langt mer urolig og hadde vanskeligere for å få ut luften de to døgna vi ga malt i hver flaske. Når vi sluttet gikk det ca 1 døgn også ble ting greiere. Hadde ikke mer avføring med malt, og avføringen er likedan før og etter: myk og hver 2. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også dårlig erfaring med malt frem til gutten vår var 4-5mnd. Da fungerte det knall.

Etter tips fra ei venninne som er jordmor så fant vi ut at det som fungerte her var å ta en måleskje mindre mme enn anbefalt. Da ble det mere veske og ikke fullt så "tungt" å fordøye i starten. Også brukte vi udos choice sånn pulver (naturlige tarmbakterier). Som vi ga i en priode.

Kavingen og "kolikken" avtok etter 4-5dager og avføringen ble bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FinogFjong

kjøp fenikkelfrø på apoteket, og lag avkok av dette.

Oppskrift:

1 ts fenikkel, hele + 2,5 dl vann, kokes i 2-5 min.

La trekke i 2 min. Sil og avkjøl.

Oppbavar i kjøleskap, holdbar i 2 døgn. (frys ned i isbitterninger, så tar du bare opp når du trenger mer)

 

Dose: 2 ml før måltid (avføring kan bli grønnlig og få annen lukt)

 

Denne hjelper ved luftsmarter og får fart på avføringen på en mild måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FinogFjong

kjøp fenikkelfrø på apoteket, og lag avkok av dette.

Oppskrift:

1 ts fenikkel, hele + 2,5 dl vann, kokes i 2-5 min.

La trekke i 2 min. Sil og avkjøl.

Oppbavar i kjøleskap, holdbar i 2 døgn. (frys ned i isbitterninger, så tar du bare opp når du trenger mer)

 

Dose: 2 ml før måltid (avføring kan bli grønnlig og få annen lukt)

 

Denne hjelper ved luftsmarter og får fart på avføringen på en mild måte :)

 

Luft-smErter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også dårlig erfaring med malt frem til gutten vår var 4-5mnd. Da fungerte det knall.

Etter tips fra ei venninne som er jordmor så fant vi ut at det som fungerte her var å ta en måleskje mindre mme enn anbefalt. Da ble det mere veske og ikke fullt så "tungt" å fordøye i starten. Også brukte vi udos choice sånn pulver (naturlige tarmbakterier). Som vi ga i en priode.

Kavingen og "kolikken" avtok etter 4-5dager og avføringen ble bedre.

Hvor kjøper man udos choice? Tilsettes det i tillegg til melkepulvret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp fenikkelfrø på apoteket, og lag avkok av dette.

Oppskrift:

1 ts fenikkel, hele + 2,5 dl vann, kokes i 2-5 min.

La trekke i 2 min. Sil og avkjøl.

Oppbavar i kjøleskap, holdbar i 2 døgn. (frys ned i isbitterninger, så tar du bare opp når du trenger mer)

 

Dose: 2 ml før måltid (avføring kan bli grønnlig og få annen lukt)

 

Denne hjelper ved luftsmarter og får fart på avføringen på en mild måte :)

 

Luft-smErter...

Dette får hun allerede, men hun får 7-10ml i hver flaske.

Fungerte knall til storesøster, men ikke samme effekt denne gang. Denne gang benytter vi minifom i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FinogFjong

hm.. da har jeg bare forslag om å enten se det an, eller bytte melkepulver en periode? De har laktosefritt pulver på apoteket, kan være hun strever med den?

Jenta mi strevde med laktose i den alderen, og jeg gikk over til melkefri diett en periode, det hjalp henne (ammet da, men blir "samme prinsipp?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt det hos en del helsekostbutikker. Må be om det til barn 0-5år. Står i kjøleskapet. Ikke alle som har den i butikk (bare til eldre barn og voksne) så må noen ganger bestilles.

Blander det ut i melka ja. Er noe lignende minifom, bare mer effektivt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøpt det hos en del helsekostbutikker. Må be om det til barn 0-5år. Står i kjøleskapet. Ikke alle som har den i butikk (bare til eldre barn og voksne) så må noen ganger bestilles.

Blander det ut i melka ja. Er noe lignende minifom, bare mer effektivt synes jeg.

Ok. Skal se innom helsekosten.

Er det kun for luft eller hjelper det for treg mage også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...