Anonym bruker Skrevet 2. mars 2013 #1 Skrevet 2. mars 2013 Jeg har valgt å søke separasjon fra min mann. Det er helt ferskt enda, vi er i prosessen med å sende inn separasjonssøknaden til fylkesmannen. Vi har avtalt bidrag oss imellom dette separasjonsåret (det er en del mer enn jeg ellers ville fått, og det er fordi han/vi ønsker å vente med å gjøre opp ift hus og slikt til separasjonstida er over..... mannen ønsker ikke brudd og håper det skal ordne seg dette året. Jeg tviler, men har gått med på dette siden vi ellers er venner og jeg ønsker å ta det litt rolig for å bevare det gode samarbeidet..) Jeg blir boende i huset. Vi har felles omsorg for barna, men de har bosted hos meg. Samvær med far i helger og ellers når vi avtaler. Vi er ikke uvenner, så regner med det går fint! Avstanden er heller ikke stor. Jeg/vi må selvfølgelig snakke med banken etter hvert, og med NAV snarlig. Likevel kjenner jeg at det hadde vært godt med noen tips/råd/erfaringer. Vet at mange av dere sitter med erfaringer som kan være greie å høre! Jeg vet at jeg må søke om og har rett på en utvidet barnetrygd. Men hvilke andre stønader fins det og hvilke vil jeg isåfall ha krav på? Får man vite alt på NAV eller må man finne det ut selv? Jeg kan ikke mye om dette enda, og blir ikke alltid like klok av det som står på nett........... Jeg føler jeg står litt mellom barken og veden ift at jeg får MER av han enn jeg hadde fått om NAV hadde regnet ut barnebidrag. Jeg får nok til at jeg kan betale huslån, samtidig er det jo mange andre utgifter jeg nå får alene. F.eks bil, strøm, renovasjon, forsikringer osv..... pluss mat og andre daglige utgifter. For ikke å snakke om hvis noe ryker - vaskemaskin o.l................ Hvordan klarer folk seg egentlig alene???? Jeg har alltid vært forsiktig med økonomien. Har ikke studielån igjen, og huslånet er 1,5 mill. Jeg bør vel klare dette selv om jeg evt må kjøpe han ut? Mitt største ønske er at barna skal bli boende i hjemmet sitt, og her vi bor er det ikke så mange alternativer ift leiligheter osv... (på landet). Jeg jobber 80%. I full jobb hadde jeg hatt litt over 400 000 i årslønn. Regner med at min inntekt har noe å si ift hva jeg har rett på? Må jeg opp i full jobb igjen for å klare det? Hadde satt stor pris på om noen tok seg tid til å gi meg råd:-) Anonym poster: 165edb60cdb9ae219dde8aacfc8e3e34
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2013 #2 Skrevet 2. mars 2013 Jeg har valgt å søke separasjon fra min mann. Det er helt ferskt enda, vi er i prosessen med å sende inn separasjonssøknaden til fylkesmannen. Vi har avtalt bidrag oss imellom dette separasjonsåret (det er en del mer enn jeg ellers ville fått, og det er fordi han/vi ønsker å vente med å gjøre opp ift hus og slikt til separasjonstida er over..... mannen ønsker ikke brudd og håper det skal ordne seg dette året. Jeg tviler, men har gått med på dette siden vi ellers er venner og jeg ønsker å ta det litt rolig for å bevare det gode samarbeidet..) Jeg blir boende i huset. Vi har felles omsorg for barna, men de har bosted hos meg. Samvær med far i helger og ellers når vi avtaler. Vi er ikke uvenner, så regner med det går fint! Avstanden er heller ikke stor. Jeg/vi må selvfølgelig snakke med banken etter hvert, og med NAV snarlig. Likevel kjenner jeg at det hadde vært godt med noen tips/råd/erfaringer. Vet at mange av dere sitter med erfaringer som kan være greie å høre! Jeg vet at jeg må søke om og har rett på en utvidet barnetrygd. Men hvilke andre stønader fins det og hvilke vil jeg isåfall ha krav på? Får man vite alt på NAV eller må man finne det ut selv? Jeg kan ikke mye om dette enda, og blir ikke alltid like klok av det som står på nett........... Jeg føler jeg står litt mellom barken og veden ift at jeg får MER av han enn jeg hadde fått om NAV hadde regnet ut barnebidrag. Jeg får nok til at jeg kan betale huslån, samtidig er det jo mange andre utgifter jeg nå får alene. F.eks bil, strøm, renovasjon, forsikringer osv..... pluss mat og andre daglige utgifter. For ikke å snakke om hvis noe ryker - vaskemaskin o.l................ Hvordan klarer folk seg egentlig alene???? Jeg har alltid vært forsiktig med økonomien. Har ikke studielån igjen, og huslånet er 1,5 mill. Jeg bør vel klare dette selv om jeg evt må kjøpe han ut? Mitt største ønske er at barna skal bli boende i hjemmet sitt, og her vi bor er det ikke så mange alternativer ift leiligheter osv... (på landet). Jeg jobber 80%. I full jobb hadde jeg hatt litt over 400 000 i årslønn. Regner med at min inntekt har noe å si ift hva jeg har rett på? Må jeg opp i full jobb igjen for å klare det? Hadde satt stor pris på om noen tok seg tid til å gi meg råd:-) Anonym poster: 165edb60cdb9ae219dde8aacfc8e3e34 Dytt............................ Anonym poster: 165edb60cdb9ae219dde8aacfc8e3e34
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2013 #3 Skrevet 2. mars 2013 Man klarer seg ved at man lever etter evne. At du er forsiktig med økonomien i utgangspunktet er et stort pluss. Du har krav på en barnetrygd mer enn antall barn, stønad til barnetilsyn dersom du har barn i barnehage/SFO (64% av utgiften) og redusert overgangsstønad (hvor mye er vanskelig å si, denne stønaden er også skattepliktig, kun treårig og barna må være under 8 år). I tillegg kommer bidrag. Når det gjelder huset, er det verdien på huset som har betydning for hvor mye du må kjøpe ut mannen med, ikke resterende gjeld. Er huset verdt 2 mill, resterende gjeld er 1,5 mill, så skal du kjøpe ut han med halvparten av gevinsten, altså 250.000 i tillegg til gjelden. Jeg tror du vil få det trangt (for trangt kanskje) uten å gå opp i full stilling. Min erfaring er at bankene ofte er villig til å strekke seg langt for å la parten med barna beholde huset, men samtidig er det en grense for hva som er forsvarlig. Lykke til! Anonym poster: d9cbf9c2c4d6bcf856402aa4c65e69d3
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2013 #4 Skrevet 2. mars 2013 Kommer litt an på alder på barna ol, men dette er hva jeg har: - utvidet barnetrygd ) for ett barn mer enn jeg har) - bostøtte - tilskudd til barnetilsyn (brhg og sfo) - overgangsstønad -bidragsforskudd og barnebidrag Og er barnet mellom 1 og 2 år kan man søke kontantstøtte Ellers enig med #3 Anonym poster: 69571433640a48bc36261ad8cba7ec85
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2013 #5 Skrevet 2. mars 2013 Det at du får mer i bidrag fra mannen enn du hadde fått gjennom nav er ikke så sikkert. Om nav hadde regnet det ut hadde du fått det du skulle ha i bidra + at han måtte ha betalt halvparten av utgiftene til huset frem til dere selger det. Så lenge han fortsatt eier det er han ansvarlig for sin del av utgiftene og han fortsetter også å få sin del av verdistigningen helt til boligen selges. Det er som hun over skriver hva boligen er verdt som legges til grunn og ikke resterende lån. Anonym poster: 75b9af4719b1132c75ec7abc01c19587
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2013 #6 Skrevet 2. mars 2013 HI her. Tusen takk for svar! Ser at jeg kanskje har undersøkt for lite ift hva jeg burde.... Mekler sa at det var en god midlertidig avtale ift hva jeg hadde fått i barnebidrag, så jeg sjekka ikke mer. Forstår jeg det riktig at jeg kan kreve at han betaler halvparten av husforsikringa ihvertfall? Og at vi skal dele eventuelle uforutsette utgifter på huset så lenge han også står som eier? Uten å si så mye om hans bosituasjon dette året, så har han så og si ingen utgifter der. Har ikke min inntekt noe å si ift overgangsstønad? Vi har tre barn, to av disse er under 8 år. Både praktisk (skolebarnet vårt har en fridag i uka - ikke sfotilbud denne dagen) og selvsagt fordi det føles nødvendig ellers mht å ivareta barn og hjem ønsker jeg å fortsette med 80% jobb noen år til. Er dette god nok grunn til å få overgangsstønad? Eller er det kun en "luksus" jeg må finne meg i forsvinner? Kanskje noen kan beskrive for meg hva overgangsstønad egentlig er?? Anonym poster: 165edb60cdb9ae219dde8aacfc8e3e34
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2013 #7 Skrevet 2. mars 2013 HI her. Tusen takk for svar! Ser at jeg kanskje har undersøkt for lite ift hva jeg burde.... Mekler sa at det var en god midlertidig avtale ift hva jeg hadde fått i barnebidrag, så jeg sjekka ikke mer. Forstår jeg det riktig at jeg kan kreve at han betaler halvparten av husforsikringa ihvertfall? Og at vi skal dele eventuelle uforutsette utgifter på huset så lenge han også står som eier? Uten å si så mye om hans bosituasjon dette året, så har han så og si ingen utgifter der. Har ikke min inntekt noe å si ift overgangsstønad? Vi har tre barn, to av disse er under 8 år. Både praktisk (skolebarnet vårt har en fridag i uka - ikke sfotilbud denne dagen) og selvsagt fordi det føles nødvendig ellers mht å ivareta barn og hjem ønsker jeg å fortsette med 80% jobb noen år til. Er dette god nok grunn til å få overgangsstønad? Eller er det kun en "luksus" jeg må finne meg i forsvinner? Kanskje noen kan beskrive for meg hva overgangsstønad egentlig er?? Anonym poster: 165edb60cdb9ae219dde8aacfc8e3e34 Overgangsstønad er inntektsavhengig ja. Den blir redusert etter hvor mye du tjener, og kommer inntekten din høyt nok, faller den bort. Krav som må oppfylles er at du er i arbeidsrettet aktivitet (noe du er), barn under 8 år (noe du har). Den er treårig, og ment som en hjelp til å få et økonomisk grunnlag til å klare seg selv. Du bestemmer selvsagt selv hvor mye du ønsker å jobbe, men vær obs på at banken strekker seg ikke herfra og til evigheten for å hjelpe deg å beholde huset. Overgangsstønaden er midlertidig, og vil ikke telle i din favør slik full jobb vil. Be om et møte med kundebehandler i banken, da vil du få en pekepinn på hva de krever. Anonym poster: d9cbf9c2c4d6bcf856402aa4c65e69d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå