Gå til innhold

Hvor fy fy er det å sende inn samme søknad

Anbefalte innlegg

Skrevet

på samme type jobb i to forksjellige kommuner? Bør jeg unngå det, eller har det ikke noe å si?

Anonym poster: dcd759744e94487262d8973bc4ef412d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men kan du ikke bare forandre bittelitt på enkelte setninger eller avsnitt? Bytte litt om på hvor ting er plassert i teksten osv.

Anonym poster: c371029493de663c78128ce5ba003aea

Skrevet

Jeg brukte samme søknaden på alle jobbene jeg søkte, byttet bare ut navnet på bedriften o.l. Hvorfor i alle dager skal man drive og bytte ut enkelte setninger osv? Når man går på jobbsøkerkurs, snekrer man jo sammen "den perfekte søknad", hvorfor endre på noe som er bra?

Anonym poster: 077cfad78c99d92eb4a1ca9e7f3eb65f

Skrevet

Jeg brukte samme søknaden på alle jobbene jeg søkte, byttet bare ut navnet på bedriften o.l. Hvorfor i alle dager skal man drive og bytte ut enkelte setninger osv? Når man går på jobbsøkerkurs, snekrer man jo sammen "den perfekte søknad", hvorfor endre på noe som er bra?

Fordi det er latterlig enkelt å se at det er en masseprodusert søknad, og st du ikke har brukt noe tid på dette.

Og i tillegg blir da ikke søknaden tilpasset teksten i utlysningen...

Skrevet

Bruk samme utgangspunkt, med tilpass søknaden til hver enkelt jobb du søker ;)

Anonym poster: 9712079cf2590f4f215e64844bbc2939

Skrevet

Fordi det er latterlig enkelt å se at det er en masseprodusert søknad, og st du ikke har brukt noe tid på dette.

Og i tillegg blir da ikke søknaden tilpasset teksten i utlysningen...

En søknad skal være kort.

Skrevet

Ehh, ja?

Og poenget ditt er?

Skrevet

Du må i det minste huske å gjøre justeringer tilpasset de jobbene du søker. Vi har opplevd å få jobbsøknader hvor det står feil firmanavn i adressefeltet og referanse til feil type stilling i overskriften. I tillegg til tekster som helt klart er tilpasset en annen stilling enn det vi utlyser. Litt dumt da, at vi trenger folk som er oppmerksomme på detaljer og kan konsentrere seg... En gang fikk vi til og med en sånn søknad hvor personen påberope seg å ha nettopp de egenskapene. Hahaha... Veldig troverdig. Ingen av de fikk jobben for å si det sånn.

Skrevet

Ikke noe problem så lenge du husker å endre firmanavn, stillingstittel og prosent etter hva det står i stillingsteksten!

Husk også å se i utlysningen hva slags egenskaper osv de ønsker. Det er viktig å vise at man har lest denne så hvis du utelukker mange av disse blir det litt åpenlyst at du ikke har skrevet søknaden myntet på denne stillingen.

Stort sett så skrev jeg nye søknader til hver stilling, men det var et par ganger jeg bare endret småting fordi jeg synes den jeg hadde sendt til lignende selskap var veldig bra :-)

Skrevet

Det beste er å tilpasse søknaden arbeidsstedet. Masseproduserte søknader forsvinner i søkerbunken. Du bør vise at du vet hva du søker på og fremheve egenskapene dine som søkes spesielt etter til den bestemte jobben.

Les gjerne Morten sine tips: www.mortenbessho.wordpress.com

Lykke til med jobbsøkeprosessen!

Skrevet

Takk for mange svar. Det er to veldig like jobber, og de søker etter det samme. Derfor jeg lurte. Eller så har jeg så langt skrevet nye søknader for hver jobb :) Da er det bare å sende inn, og krysse fingre og tær :D

Anonym poster: dcd759744e94487262d8973bc4ef412d

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Om jobben er i to forskjellige kommuner og har mer eller mindre identisk utlysningstekst, er det ikke noe problem å bruke samme søknad. Det er jo ikke de samme menneskene som skal lese den.

Men faren er jo som andre er inne på her, at man kan glemme å rette på ting som man burde ha rettet på.

Nå skal ikke jeg søke på jobb på en stund, håper jeg. Men jeg har en grunnsøknad liggende på pc'n, en med de "vanlige" tekstene som går igjen, og så fyller jeg bare ut med opplysninger tilpasse akkurat den jobben jeg skal søke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...