Gå til innhold

50/50 og valg av skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er midt i en tankeprosess nå og vil lufte mine tanker og gjerne få innspill fra andre.

Jeg har en datter som begynner på skole i 2014. Jeg og hennes far bor veldig nærme hverandre, ca 1km, men vi tilhører hver vår skolekrets da skillet går midt imellom oss.

I utgangspunktet tenkte jeg det var det samme hvor jenta begynte på skole, men nå har jeg begynt å tenke annerledes.

Jeg har giftet meg på nytt og vi venter barn i sommer, dette barnet og min datter har da mulighet til å gå to år sammen på skole. Noe jeg syns det er fint om de får gjort. Da er det jo mest hensiktsmessig at førstefødte begynner på den skolen som hører til her vi bor.

Far har ingen kjæreste eller barn, så han vil mest sannsynlig ikke ha barn i samme skolealder som vår datter.

En annen ting er at skoleveien til "hans" skole er farlig. Gjennom sentrum, mange overganger og traffikkert. Skoleveien fra meg til"vår" skole har gangvei helt frem og ligger utenfor sentrum.

Jeg vet far kommer til å være steil på at hun skal gå på den skolen som tilhører hans område, og jeg vil egentlig ikke skape noe bråk. Men jeg kjenner mer og mer på at søsknene skal ha de samme referansene osv.

Skal jeg være sta her og få henne inn på skole i vår skolekrets eller skal jeg unngå bråk og bli med på det far vil. Uten at han har andre argumenter enn at han vil ha det slik.

Hva hadde dere tenkt og gjort?

Anonym poster: 6103e129ab16689d9854e4b99fac0f65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok prøvd forsiktig prosessen med å få henne inn på "min" skole.

Blir jo rimelig mye ekstraarbeid å skulle levere to barn på to forskjellige skoler.

Anonym poster: 49c2acd2ceb4500d6a99d20572172eb1

Skrevet

Hvilken skole er best da? Hvilken skole skal bestevennene hennes begynne på? Hvis det er den skolen som hører til deg, så har du helt klart enda flere gode grunner for å overtale han. Er det skolen som hører til han, burde du gå i tenkeboksen en gang til....

Gjest FinogFjong
Skrevet

Hos den av foreldrene barnet er registrert bosatt i folkeregisteret. Det regnes som barnets nærskole. Innkalling til innskriving skjer automatisk.

Om dere tenker å velge annerledes, må dere kanskje søke om dette.

Skrevet

Hvor har barnet sin faste adresse? Det er den faste adressen som avgjør hvilken skolekrets barnet tilhører

Anonym poster: 556ed8dbb201e861342db4300f880307

Skrevet

Sikkert ikke rådet du vil ha, men jeg ville gått for å ha ungen 100% og far vanlig samvær. Mulig at det ikke er det dere ønsker, så da ville jeg tatt kampen med far om skolevalg og dine argumenter.

Anonym poster: ce442e894da49133d1a112681eb03d02

Skrevet

Problemet er jo at vi bodde sammen der han bor nå, og da fikk hun adresse der. Jeg hadde ikke penger til å sitte på huset så jeg måtte flytte. Jeg fikk aldri byttet adressen hennes til der jeg bor. Så derfor må jeg "kjempe" om hun skal gå på "min" skole.

Jeg vet ikke hvilken skole som er best og det er bare en av de hun går i barnehage med som skal gå på den skolen som tilhører "han". Vet ikke om det er noen som skal begynne i barnehagen "min".

Mitt argument er at våre barn komme til å gå på "min" skole, og jeg vil jo ar barna skal kunne gå på skole sammen de årene de har mulighet til det. Samt ha de samme referanseverdiene.

Andre argumentet er skolevei, men føler det er tynt.

Hans argument er at han vil og at adressen er hos han. Og den kan ikke bli flyttet til meg med mindre han går med på det eller jeg kjemper for fast bosted.

Skrevet

Når barnet har adresse hos far så tilhører hun også skolekretsen til far. At du venter baby og at barna skal gå 2 år på skole sammen er ganske tynt argumet siden det er lenge til søster eller bror skal begynne på skolen.

Det du kan bruke som argument er den farlige skoleveien, men jeg vet ikke om du vil vinne frem eller om hun vil få plass på "din" skole når hun sogner til en annen skole.

Skrevet

Hvor ligger skolene i forhold til hverandre? Kan hun gå til farens skole når hun er hos deg og gå til din skole når hun er hos far? Om du forstår hva jeg mener. Hvilken skole gir henne summen av alle ukene best skolevei?

Anonym poster: 0aa49f5758e62ff30ae2b7c8fb03de30

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Han har pr def hovedomsorg for jenta og hun hører til hans krets.

Skrevet

Jeg syns argumentet om trygg skolevei er langt, langt bedre enn at hun og deres nye baby vil få to år sammen på skolen når den tid kommer (jeg ser litt den med felles referanser ang. skole, egentlig, men det er heller neppe noe argument du kommer langt med).

Vi har kort, men relativt skummel skolevei, jeg liker det ikke! Ville kjørt hardt på dette med trygg skolevei.

Ville også tenkt på (potensielle) venner, både i barnehagen og i nabolagene deres.

Anonym poster: fcfc4f410bc587f44405e8562d679e4c

Skrevet

Men er det verdt å kjempe for hvis dere skjønner hva jeg mener. Eller skal jeg bare la han trumfe gjennom dette (også).

Skrevet

Dere har valgt bosted og dermed også skolekretsen. Han trumfer ikke. Han har rett på bakgrunn av noe dere har bestemt i fellesskap: Jenta sin faste adresse.

Skrevet

Men er det verdt å kjempe for hvis dere skjønner hva jeg mener. Eller skal jeg bare la han trumfe gjennom dette (også).

Han trumfer jo ikke gjennom noe. Det blir i så fall det du gjør.

Anonym poster: 79b2217dc5477206def9a2f967105af3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...