Anne-B. Skrevet 1. mars 2013 #1 Skrevet 1. mars 2013 Ikke på Ikea, men her i min egen stue. Herregud, det var så goooodt. Nå har jeg lyst på... Mars.
Gjest Nerdens'mus Skrevet 1. mars 2013 #2 Skrevet 1. mars 2013 Jeg liker ikke mars, men jeg fikk også lyst på mars med luten sin tråd
Gjest sug lut Skrevet 2. mars 2013 #3 Skrevet 2. mars 2013 Falaffel er et veldig morsomt ord, særlig hvis man sier det med helt slapp munn.
Mikkemafian Skrevet 2. mars 2013 #4 Skrevet 2. mars 2013 Falaffel er godt!! Jeg prøver å innføre det i heimen, men mannen er skaptisk. Ungene spiser det mer enn gjerne, men da er det egentlig bare ketchup..
Gjest amandine Skrevet 2. mars 2013 #5 Skrevet 2. mars 2013 Lager du selv, Anne-B? En gang for lenge lenge siden i et liv i Latinerkvarteret bodde jeg ved siden av en libaneser(forøvrig en ufattelig hyggelig fyr som var basketproff og like galant som han bar høy sukk) og han laget den mest vidunderlige varianten...dette var rundt 1990, så den slags mat var ganske eksotisk selv for meg. Hadde jeg bare oppskriften! Eller, hadde jeg bare husket hva han het he he
Gjest amandine Skrevet 2. mars 2013 #6 Skrevet 2. mars 2013 Han BAR ikke høy altså! Han VAR høy.. Telefonterror
Gjest Nerdens'mus Skrevet 2. mars 2013 #7 Skrevet 2. mars 2013 Høy som i røyka sokker? Eller som hadde spist flagstangfrø
Anne-B. Skrevet 2. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2013 Lager du selv, Anne-B? En gang for lenge lenge siden i et liv i Latinerkvarteret bodde jeg ved siden av en libaneser(forøvrig en ufattelig hyggelig fyr som var basketproff og like galant som han bar høy sukk) og han laget den mest vidunderlige varianten...dette var rundt 1990, så den slags mat var ganske eksotisk selv for meg. Hadde jeg bare oppskriften! Eller, hadde jeg bare husket hva han het he he Mannen hadde lagd. Han er flinkere til å følge oppskrifter enn meg. Det var fantastisk. Baksiden er falaffelmage. Slapp en falaffelpromp etter jobb i dag, det var så travelt at jeg ikke engang kunne snike meg vekk for å prompe.
Gjest Siklerotte Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Lager du selv, Anne-B? En gang for lenge lenge siden i et liv i Latinerkvarteret bodde jeg ved siden av en libaneser(forøvrig en ufattelig hyggelig fyr som var basketproff og like galant som han bar høy sukk) og han laget den mest vidunderlige varianten...dette var rundt 1990, så den slags mat var ganske eksotisk selv for meg. Hadde jeg bare oppskriften! Eller, hadde jeg bare husket hva han het he he Jeg har verdens beste falafeloppskrift (i hvert fall en av dem) som jeg til og med har fått av libaneser. Du kan få hvis du vil Amandine, jeg må bare finne den først...
Gjest sug lut Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 Lager du selv, Anne-B? En gang for lenge lenge siden i et liv i Latinerkvarteret bodde jeg ved siden av en libaneser(forøvrig en ufattelig hyggelig fyr som var basketproff og like galant som han bar høy sukk) og han laget den mest vidunderlige varianten...dette var rundt 1990, så den slags mat var ganske eksotisk selv for meg. Hadde jeg bare oppskriften! Eller, hadde jeg bare husket hva han het he he Jeg har verdens beste falafeloppskrift (i hvert fall en av dem) som jeg til og med har fått av libaneser. Du kan få hvis du vil Amandine, jeg må bare finne den først... Jeg vil også ha, så ikke finn på å sende den på pm eller noe sånt teit.
Gjest amandine Skrevet 3. mars 2013 #11 Skrevet 3. mars 2013 Vil veldig gjerne ha!! Og får jeg den på pm kan jeg dele den med deg lut!!
Anne-B. Skrevet 3. mars 2013 Forfatter #12 Skrevet 3. mars 2013 Jeg aner ikke hvilken oppskrift han har brukt, så jeg har dessverre ikke noe å dele.
Gjest Siklerotte Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 Alle skal få! Denne oppskriften kan lages med bare favabønner eller bare kikerter også, men jeg synes det blir bedre med en blanding (og det er det jeg fikk anbefalt av oppskriftens mor). Krever en god kjøkkenmaskin, bare så det er sagt. 500 gram favabønner og 200 gram kikerter legges i bløt i minst 24 timer (må ha tørre, ikke ferdigkokt på boks, da blir det ikke bra). Disse skal altså ikke kokes. Tørk godt av etterpå og skrell om nødvendig. 1 liten gul løk 1 håndfull koriander (fersk) 1 håndfull persilleblader (fersk) 1 spiseskje mynteblader (fersk) 5 hvitløksfedd ½ teskje chillipulver. 1 teskje bakepulver 1 teskje spisskummen 1 spiseskje mel salt og pepper Kjør bønnene i kjøkkenmaskinen til de er litt smulete (ikke mer, da er det fare for at det går dårlig). Legg i en bolle og gjør det samme med de andre ingredisene (minus bakepulver). Bland bønner og det andre sammen og la det stå i kjøleskapet i ca. 15 minutter. Kna inn bakepulveret rett før du skal steke (bør stekes ganske umiddelbart etter det, for best resultat). Frityrstekes eller slenges i ovnen i ca. 25 minutter på 200 grader. Sistnevnte kan gjøre dem litt tørre. Kan fint fryses ned, hvis det blir ekstra til overs. Dessuten går det relativt fort å lage. Pleier å spise med pitabrød, avokado, ruccola, spinat, agurk, cherrytomater og couscous. Og gjerne med en yoghurtdressing (yoghurt, sitronsaft, persille, mynte, et fedd hvitløk og pepper). For å dele det også.
Gjest sug lut Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 Gjett hva som skal prøves denne uka! Jeg leste litt rundt og må spørre, Siklis, HVOR tørre blir de om du ovnssteker? For jeg vet at to av oss her ikke egt har godt av frityrstekte ting. Og hvor varm ovn, og bare på et brett, liksom?
Gjest pupp and go Skrevet 3. mars 2013 #15 Skrevet 3. mars 2013 Skal prøves her også! Med enkelte i hus som hadde ønsket seg kostholdet til kjøttspiseren i "Askeladden og de sju hjelperne" (etter at de fikk tilgang til kongens stabbur), har jeg til gode å lage en vegetar- eller fiskerett som faktisk settes pris på.
Gjest Siklerotte Skrevet 3. mars 2013 #16 Skrevet 3. mars 2013 Gjett hva som skal prøves denne uka! Jeg leste litt rundt og må spørre, Siklis, HVOR tørre blir de om du ovnssteker? For jeg vet at to av oss her ikke egt har godt av frityrstekte ting. Og hvor varm ovn, og bare på et brett, liksom? Tja, jeg googlet og kom over denne tråden: http://cooking.stackexchange.com/questions/22089/is-there-a-way-to-make-falafel-without-deep-frying (og hvis vi skal tro nr. 2 helt øverst, skal det ikke være så ille med fritering, men jeg vet ikke). Jeg har et problem med frityrstekt mat, så jeg foretrekker å steke i ovnen, men det er ikke like populært hos de andre i hus. De blir greie, synes jeg, men det er nok dessverre slik at de ikke blir like sprø og like saftig. Jeg har litt olje i bunnen slik at de blir litt sprø (er vel det som kalles pan fry) og så snur jeg de etter ca. 10 minutter. Da må de være flate, da, og ikke runde. Ca. 200 grader i 20 minutter på min ovn, men det kan jo variere fra ovn til ovn. Du kan ta så mange du har plass til på et brett, ja - så lenge du har plass til å snu etter 10 minutter, og alt du trenger er olje i bunnen. Tror oppskriften lager rundt 30 stk, litt avhengig av hvor store du lager dem. Men hadde jeg vært glad i frityrstekt mat hadde jeg nok valgt det - for å slenge dem i ovnen går på bekostning av hvor sprø og saftige de blir, dessverre (selv om de fortsatt er gode etter en tur i ovnen).
Gjest Siklerotte Skrevet 3. mars 2013 #17 Skrevet 3. mars 2013 Skal prøves her også! Med enkelte i hus som hadde ønsket seg kostholdet til kjøttspiseren i "Askeladden og de sju hjelperne" (etter at de fikk tilgang til kongens stabbur), har jeg til gode å lage en vegetar- eller fiskerett som faktisk settes pris på. Det er noe galt med smaksløkene hvis dette ikke kan settes pris på!
ms.Pond Skrevet 4. mars 2013 #18 Skrevet 4. mars 2013 Åjj... Får jeg lov til å bruke i blogginnlegg?? Du skal få all cred selvsagt
Gjest Siklerotte Skrevet 4. mars 2013 #19 Skrevet 4. mars 2013 Åjj... Får jeg lov til å bruke i blogginnlegg?? Du skal få all cred selvsagt "min" oppskrift? Ja, den kan du bruke og dele så mye du vil, det er vel ikke akkurat jeg som kan ta cred for oppfinnelsen.
ms.Pond Skrevet 5. mars 2013 #20 Skrevet 5. mars 2013 Åjj... Får jeg lov til å bruke i blogginnlegg?? Du skal få all cred selvsagt "min" oppskrift? Ja, den kan du bruke og dele så mye du vil, det er vel ikke akkurat jeg som kan ta cred for oppfinnelsen. Jeg liker ikke å forsyne meg av andres oppskrifter uten å vise til hvor jeg har den fra, evt i det minste nevne at det er en oppskrift jeg har fått. Men det blir ikke laget i dag, og sikkert heller ikke i morgen.. Kanskje i helga? Må få tak i alle ingrediensene først, og det er ikke bare-bare når man bor en plass der ingen skulle tru at nokon kunne bu.
Gjest amandine Skrevet 5. mars 2013 #21 Skrevet 5. mars 2013 Åjj... Får jeg lov til å bruke i blogginnlegg?? Du skal få all cred selvsagt "min" oppskrift? Ja, den kan du bruke og dele så mye du vil, det er vel ikke akkurat jeg som kan ta cred for oppfinnelsen. Jeg liker ikke å forsyne meg av andres oppskrifter uten å vise til hvor jeg har den fra, evt i det minste nevne at det er en oppskrift jeg har fått. Men det blir ikke laget i dag, og sikkert heller ikke i morgen.. Kanskje i helga? Må få tak i alle ingrediensene først, og det er ikke bare-bare når man bor en plass der ingen skulle tru at nokon kunne bu. akkurat det siste elementet er et meget godt argument mot utkant... Men jeg får nå ikke laget før til helgen, jeg heller! Fredag og søndag er kveldsvakt, men lørdag blir falafel-dag!
bIomstre Skrevet 5. mars 2013 #22 Skrevet 5. mars 2013 akkurat det siste elementet er et meget godt argument mot utkant... Men jeg får nå ikke laget før til helgen, jeg heller! Fredag og søndag er kveldsvakt, men lørdag blir falafel-dag! Te helga kanskje?! Passer fint til jentehelg. Men, finnes det laktosefri yoghurt naturell, eventuell soyavariant? Måååå jo ha en myntedressing av yoghurt til. Kanskje jeg bare skal gå for det beste (gresk) og bare spise pittelitt....
Gjest amandine Skrevet 5. mars 2013 #23 Skrevet 5. mars 2013 Laktosefri youghurt smaker bedre enn den med, så det er bare å kjøre på!
bIomstre Skrevet 5. mars 2013 #24 Skrevet 5. mars 2013 Laktosefri youghurt smaker bedre enn den med, så det er bare å kjøre på! Da prøver jeg meg på den!
bIomstre Skrevet 5. mars 2013 #25 Skrevet 5. mars 2013 ...Og når sommeren kommer kan vi lage gartnerlosjefalafel! If you can't beat it, eat it http://gryskjokkenskriverier.blogspot.no/2012/06/falafel-med-skvalderkal.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå