Gå til innhold

Akk. Oppgitt over lav arbeidsmoral på jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har mange deltidsansatte studenter på jobb. Jeg skal sette opp ferielister, og har sendt ut mail med info om hvor mange uker alle har krav på gjennom året, og sammenhengende om sommeren.

Jeg har også opplyst at sommeren er den travleste tiden vår, så det er nødvendig at alle faktisk jobber, med unntak av de tre ukene de har krav på fri.

Dette med ferie står også opplyst i håndboken vår, og det er ikke noe nytt.

Men likevel så renner det inn med permisjonssøknader nå, av typen "Jeg har siste eksamen i mai, og ønskr fri fra 25 mai til 18 august. Håper det lar seg gjøre" eller "Jeg hadde tenkt å reise hjem i hele sommer, så jeg søker om permisjon fra 1 juni til 20 august, men vil gjerne jobbe til høsten igjen"

Hallo !!!! Hva er det de ikke skjønner da ? Det står jo svart på hvitt i mailen de svarer på hva de har krav på, og at det trengs innsats.

Vanlige arbeidsfolk må da jobbe 47 uker i året, og selv om de er studenter så følger det også en gjensidig forpliktelse gjennom hele året i forhold til jobben.

Nå er det jo en utfordring å gi permisjoner til de (få) som faktisk har en god begrunnelse, uten at det blir sure miner og forskjellsbehandling.

Har jeg lov å bli litt oppgitt ?

Anonym poster: 2c8c78caa719216f751a472df34f3d29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt. Det er veldig mange som synes at regler er viktige. Kjempeviktige til og med! Det er bare det at i akkurat deres tilfelle, så er det fint om de ikke gjelder!

Jeg har sitti på jobben i dag og vært frustrert over at voksne mennesker ikke skjønner at handlinger får konsekvenser, og at det å unnlate å gjøre noe også er en handling, og også får en konsekvens. Godt det er fredag :)

Skrevet

Det er ikke dårlig arbeidsmoral å søke permisjon. Det ville være det om de ikke fikk innvilget permisjon, men likevel uteble fra jobb.

Om du finner det fryktelig problematisk burde du kanskje ikke ha en autoritetsrolle. Just say no, liksom.

Anonym poster: f48492a9e7f022cda514a468b20e6050

Skrevet

Og jeg har bestemt meg for at jeg friskmeldt meg og jobber 100% i stedet for 50% fordi det ble for mye tull.

Sjefen delegerte bort noen av mine arb.oppgaver ( de som er enkle og raske å få unna) for at jeg skulle få gjort det viktigste mens jeg er der. Resultatet er at posten som kommer etter at jeg har gått ikke blir åpnet før jeg kommer dagen etterpå, det er flaks om posten ( som regel 2-5 brev) som skal ut blir frankert og satt der den skal for at den skal gå ut med posten ++++

Det er helt håpløst..... sånn er det med MYE annet også. Få som gidder å ta ansvar. Dermed er det vi som tar ansvar som ender opp med alt.

Anonym poster: 37f75ace2a7dc9a2bf5ddb3fe063710e

Skrevet

Hva med å kutte ned på å bruke studenter og heller få inn de som vil jobbe?

Anonym poster: a8b163ea2f5b553efba8ac69b6cad329

Skrevet

Det er ikke dårlig arbeidsmoral å søke permisjon. Det ville være det om de ikke fikk innvilget permisjon, men likevel uteble fra jobb.

Om du finner det fryktelig problematisk burde du kanskje ikke ha en autoritetsrolle. Just say no, liksom.

Hi her

Jo, det er jo nettop det der er. Så lenge de ikke har noen annen grunn enn at de har lyst på fri, så synes jeg det er dårlig moral.

To av de skal reise til type Peru ifm studiene, og det er helt ok. Da er det en begrunnelse.

Når de får beskjed om at de har tre ferieuker de kan ta ut i de sommerukene, og svarer med å søke permisjon i 10 uker i stedet blir det latterlig og vitner om at de ikke helt skjønner hva det går i.

For en deltidsansatt blir jo ferie og permisjon to sider av samme sak mtp lønn.

HI

Anonym poster: 7a865551c28420775604a921b990678f

Skrevet

Det er jo ikke verre enn å avslå permisjonssøknadene?

Hjelpes.

Gjest yrild
Skrevet

Jeg ville ikke giddet å irritere meg, men bare sagt det som det er at nei det går ikke og så fikk de velge sine ferieuker. Hvis ikke så mister de jo jobben og dere finner nye ansatte.

Som student er man litt livsfjern... Hvis man ikke har barn i tillegg da :-)

Jeg var helt i en rosa boble ;-)

Skrevet

Om de bare er deltidsansatte kan dere ikke kreve at de skal jobbe sammenhengende i feriene bare for at dere da trenger de.

Anonym poster: 87d16c1591c5f9ba06313d6e0bbf8c2a

Skrevet

Om de bare er deltidsansatte kan dere ikke kreve at de skal jobbe sammenhengende i feriene bare for at dere da trenger de.

Nei, men vi kan kreve at de skal jobbe sine faste dager. De har kontrakter hele gjengen, hvor det står hvor mye de skal jobbe. Tidligere har vi løst det med at de jobber med komprimert, dvs fulltid i noen uker etter eget ønske slik at de ikke må være i byen kun for to dager i uken og annenhver helg.

Og ja, jeg må jo avslå de fleste søknadene. Regner med litt oppsigelser da, men det får gå.

HI

Skrevet

Nei, men vi kan kreve at de skal jobbe sine faste dager. De har kontrakter hele gjengen, hvor det står hvor mye de skal jobbe. Tidligere har vi løst det med at de jobber med komprimert, dvs fulltid i noen uker etter eget ønske slik at de ikke må være i byen kun for to dager i uken og annenhver helg.

Og ja, jeg må jo avslå de fleste søknadene. Regner med litt oppsigelser da, men det får gå.

HI

Hvis dere har gjennomført det sånn tidligere, så kan du jo sende en ny mail om at dere kan forsøke å gjøre det sånn nå også og at de kan gi beskjed om hvilke uker de da ønsker å jobbe 100%, mot at de får 100% fri noen andre uker. Presiser at det ikke er sikkert at det lar seg gjennomføre, men hvis de kommer med sine ønsker, så kan du se om det kan gjennomføres.

Da jeg var student jobbet alle minst 100% i feriene, fordi man i sommermånedene kunne tjene så mye man ville uten at det påvirket lånet, mens det resten av året var strengere krav enn det er nå. De "nye" reglene som jeg tror kom 1-2år etter jeg var ferdig med studiene har ikke fått studentene til å konsentrere seg mer om kun studiet, som var målet med dem, det har bare fått studentene til å jobbe mer jevnt over hele året, noe som går mer ut over studiet enn å jobbe mest om sommeren.

Anonym poster: 1bcd92a34cf34785b321a5bacf584ad5

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Du må nok regne med en del opsigelser det er ganske vanlig at studenter tar seg sommerjobb hjemme i feriene for å kunne være i lag med familien.

Hvorfor tar dere ikke inn ferievikareri stedet for å frusteres over at stidentene vil hjem?

Skrevet

Du må nok regne med en del opsigelser det er ganske vanlig at studenter tar seg sommerjobb hjemme i feriene for å kunne være i lag med familien.

Hvorfor tar dere ikke inn ferievikareri stedet for å frusteres over at stidentene vil hjem?

Fordi det tar lang tid å lære opp nye, det er dyrt og for mange nye gir et dårligere kundetilbud.

Hvis vi lærer opp nye, er det med tanke på å beholde dem en stund.

Tidligere har det ikke vært behov for ferievikarer, siden studentene da gjerne har villet jobbe mye i ferien. Noe som er topp, men som åpenbart har endret seg de siste åra.

Vi har avdelinger i de fleste byer, og de som ønsker å jobbe hjemme får lov til det. Sånn sett bytter vi på ansatte kjeden imellom, og får feridg opplærte folk tilbake. Det er ikke noe problem.

Men disse vil ikke jobbe i det hele tatt, men ha fri fra siste eksamen i mai til skolen begynner i august.

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Jøss snodig jeg pleier å jobbe sommern og ha fri på kveldene og helgene i skoleåret. Men det er vel forskjell på folk

Skrevet

Du var ikke litt rask og glemte at de er deltidsansatte? Det du burde ha gjort, var å sende ut mail for å høre hvor mange som ønsket å jobbe 100% hele sommeren. Hvis de pleier å jobbe 50%, og f.eks. 10 stykker vil jobbe fullt og 10 vil ha fri, så har du jo bemanning nok hele sommeren og i tillegg har du gjort alle fornøyde. Veldig mange studenter vil jobbe hele sommeren for å tjene mest mulig, og en del vil gjerne ha fri, derfor pleier dette å gå fint opp av seg selv...

Skrevet

Hvorfor har du ikke gått ut fra at mange av studentene som til vanlig jobber et par ganger i uken har lyst til å jobbe 100% i ferien?

Skrevet

Du var ikke litt rask og glemte at de er deltidsansatte? Det du burde ha gjort, var å sende ut mail for å høre hvor mange som ønsket å jobbe 100% hele sommeren. Hvis de pleier å jobbe 50%, og f.eks. 10 stykker vil jobbe fullt og 10 vil ha fri, så har du jo bemanning nok hele sommeren og i tillegg har du gjort alle fornøyde. Veldig mange studenter vil jobbe hele sommeren for å tjene mest mulig, og en del vil gjerne ha fri, derfor pleier dette å gå fint opp av seg selv...

Spurte selvfølgelig om dette også. Men det er ikke så enkelt, for de kan/vil ikke jobbe hver helt. Vi har åpent 7 dager i uka, og trenger derfor bemanning til å ha to helgegjenger i tillegg til ukedagene.

Alle fikk spørsmål om de ønsker å jobbe mer i ferien, og evt fra hvilken dato.

Skrevet

Skjønner jo at mange vil ha fri og reise bort, hvis de tror alternativet er å henge i byen hele sommeren og kun ha jobb to dager i uka...

Skrevet

Skjønner jo at mange vil ha fri og reise bort, hvis de tror alternativet er å henge i byen hele sommeren og kun ha jobb to dager i uka...

De tror ikke det. De vet at de kan jobbe 80-100 %. Det sto i den samme mailen, og har vært fast praksis.

Skrevet

Spurte selvfølgelig om dette også. Men det er ikke så enkelt, for de kan/vil ikke jobbe hver helt. Vi har åpent 7 dager i uka, og trenger derfor bemanning til å ha to helgegjenger i tillegg til ukedagene.

Alle fikk spørsmål om de ønsker å jobbe mer i ferien, og evt fra hvilken dato.

De vil ikke jobbe hver helg? Mener du at enkelte da skulle ha jobbet 6- 7 dagers uke sommeren gjennom? Hvorfor setter du ikke opp et bemanningforslag som inkluderer en turnus på de som jobber i sommer med arbeid f.eks. hver 2. eller hver 3. helg og da fri mandagen etter?

Skrevet

De tror ikke det. De vet at de kan jobbe 80-100 %. Det sto i den samme mailen, og har vært fast praksis.

OK.

Skrevet

Hvis det ikke er nok frivillige til å jobbe mer, så er jeg enig i at det får være greit med 3 ukers ferie på hver. Skulle du få mulighet til å gi flere fri, så ville jeg ha fordelt noen ekstra dager eller uker til dem som ikke har hatt ferie tidligere i år eller ikke hadde så mye sommerferie i fjor.

Skrevet

Ja, jeg prøver jo å imøtekomme flest mulig ønsker. Vi er faktisk veldig fleksible, det er alle tjent med, og det er gi og ta.

Men enkelte forventer visst å bare få, uten å gi tilbake.

Skrevet

Ja, absolutt. Det er veldig mange som synes at regler er viktige. Kjempeviktige til og med! Det er bare det at i akkurat deres tilfelle, så er det fint om de ikke gjelder!

Jeg har sitti på jobben i dag og vært frustrert over at voksne mennesker ikke skjønner at handlinger får konsekvenser, og at det å unnlate å gjøre noe også er en handling, og også får en konsekvens. Godt det er fredag :)

Det kommer jo helt an på hva en unnlatelse skyldes. Alle kan glemme noe fra tid til annen :).

Skrevet

Ja, jeg prøver jo å imøtekomme flest mulig ønsker. Vi er faktisk veldig fleksible, det er alle tjent med, og det er gi og ta.

Men enkelte forventer visst å bare få, uten å gi tilbake.

Synes ikke det er rart at de spør om fri, at de spør betyr ikke at de ikke forventer et nei! Dårlig arbeidsmoral blir det først om de ikke takler et nei, men isteden unnlater å møte opp. Synes det er fordomsfullt og uprofesjonelt å ilegge dem meninger og holdninger de kanskje ikke har med dårlige generaliseringer som at "enkelte forventer bare å få, uten å gi tilbake" og "regler er fint, men bare når det ikke gjelder dem". Det må være lov å spørre uten å bli stemplet på en slik måte! Si nei om du ikke kan gi fri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...