♥Madam Mim♥ Skrevet 1. mars 2013 #1 Skrevet 1. mars 2013 I hvilken uke fødte dere og hva var vekt/lengde på babyen? Hvorfor ble den født prematurt? Hvordan klarte babyen seg? Hvor lenge ble dere på sykehuset? Hvilke forhåndsregler med blandt annet berøring måtte dere ta? Har slitt med blødninger de to siste ukene og legene har gitt meg beskjed om at trenden er at de som har hatt slike blødninger føder litt før tiden. Har fått lungemodning i tilfelle babyen kommer mye før tiden, men er heldigvis ikke noe som tilsier at han kommer riktig enda... Er nøyaktig 28 uker nå... Tenkte jeg ville skaffe meg litt erfaringer og kunnskap om pematur fødsel og babyer siden dette kan bli en realitet for meg. Sist kom babyen 16 dager på overtid med igangsetting så dette er noe helt nytt for meg :-)
Rediken Skrevet 1. mars 2013 #3 Skrevet 1. mars 2013 Min var født i uke 36 så hun var ikke så veldig prematur, hun var 49 cm lang og 2400 gram. Måtte være på sykehuset i en uke, til hun begynte å legge på seg. Hun slapp heldigvis kuvøse og tokk raskt igjen de som var like gamle
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #4 Skrevet 1. mars 2013 En jeg kjenner fødte i uke 29. De ble på sykehuset til termin, altså 11-12 uker. Lå i kuvøse noen uker hvis jeg ikke husker feil. Han var ca 1200 gram. Er nå 10 mnd og har det helt fint, bortsett fra problemer med spising. Har blitt matet med sonde frem til nå. Henger jo naturlig nok etter i utvikling, men de regner med han henter seg inn igjen etter hvert. Veier ca 6 kg nå. Ble født for tidlig pga lekkasje av fostervann fra tidlig i sv.skapet (uke 16 eller noe sånt). Anonym poster: 4afadf168473395ebe349ec111601d2b
Rediken Skrevet 1. mars 2013 #5 Skrevet 1. mars 2013 Min var født i uke 36 så hun var ikke så veldig prematur, hun var 49 cm lang og 2400 gram. Måtte være på sykehuset i en uke, til hun begynte å legge på seg. Hun slapp heldigvis kuvøse og tokk raskt igjen de som var like gamle Ble forresten igangsatt slik jeg skulle føde i slutten/begynnelsen av 36/37 pga svangerskapsforgiftning. Men det gikk raskere enn forventet. Da hun var født fikk hun mme i tillegg til mm i starten pga vekten. Vi måtte også passe ekstra godt på temperaturen hennes.
Caprica Skrevet 1. mars 2013 #6 Skrevet 1. mars 2013 Fødte med ks 31+2, dårlig morkakefunksjon så han måtte ut Veide 998g, 35 cm. Pustet selv fra fødsel og skrek da han ble løftet ut, men ble lagt på cpap for ikke å slite seg ut, gikk 18 t før han ikke ville mer. På i kuvøse i 16 dager. Ble sondematet i ca 3 uker før vi startet med spisetrening. Reiste hjem etter 1 mnd, 42 cm og 1800g. Fullastet. Han var frisk hele veien, trengte bare mat, aldri noen problemer Vi var heldige!
Caprica Skrevet 1. mars 2013 #8 Skrevet 1. mars 2013 Med barn født så sent er det ikke restriksjoner på berøring, så mye som mulig er best, og vi satt størstedelen av dagen med småen mot barn hud på brystet. De roer seg best da, kuvøse er et stressende miljø som forsterker alle lyder, og de ser at barna har godt av hudkontakt dersom de er sterke nok. Regn med mye ledninger i begynnelsen, de ble plukket bort en etter en.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #9 Skrevet 1. mars 2013 Mitt barn ble født 14 uker for tidlig. Var 600 gram. Rakk ikke å få lungemodning så hadde dårlige lunger, lå på respirator i 4 uker, så cpap. Låi kuvøse til h*n var rundt 1, 7 kg. Vi dro hjem ettef tre mnder på sykehuset. Må ha flutide og ventoline for dårlige lunger, men er ellers frisk og rask:-) Anonym poster: c7566d4ed5e21eaedca7b16fcf1182fd
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #10 Skrevet 1. mars 2013 Hvis barnet er stabilt så får dere ta det ut å ha det på brystet ganske kjapt. Veldig viktig med nærhet når de er så små. Anonym poster: c7566d4ed5e21eaedca7b16fcf1182fd
♥Madam Mim♥ Skrevet 1. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 1. mars 2013 Så godt å se at babyen kan klare seg veldig fint selv om den kommer for tidlig!! Håper jo at han blir inne til minst uke 37, men er greit å være forberedt på at det kan bli litt før det også :-)
Caprica Skrevet 1. mars 2013 #12 Skrevet 1. mars 2013 Hver dag er en gevinst nå Madam mim! Hvis du kommer deg forbi uke 33-34 er man stort sett 'trygg" men jeg har også vært borti barn født uke 35 som sliter med refluks, spisevegring etc. Gutten her har astma, langt ifra den mest alvorlige lungediagnosen. Prematuritet gir økt fare for cp, og man ser økt insidens av konsentrasjonsvansker. Gutten vår er energisk og kan være ukonsentrert, alltid hatt mark i rompa, men er blitt mye roligere siste året (3år nå) Du får knipe igjen! Håper du klarer å gå så lenge at nurket blir termin født (minst uke 37)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #13 Skrevet 1. mars 2013 Født 31+6. Var 1600 gram og 41 cm. Med unntak av låsninger som ga symptomer på reflux var hun frisk som en fisk og 3400 gram på termindatoen. Vi var innlagt i fire uker og hadde ok enmlitt tøff babytid på grunn av låsningene. Sprellende frisk femåring i dag. Anonym poster: 9201aa31153982481d6a77b3a04bb0b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå