Gå til innhold

Dere som har vært utbrente...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid tok det før dere merket at dere ble bedre?

Hva gjorde dere for å bli friske igjen?

Er rimlig frustrert over at jeg ikke blir bedre, jeg gjør alt jeg får beskjed om å enda så er det liten eller ingen bedring.

What to do???

Anonym poster: faba1ad7956e55db9c40918604b0e99f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tok flere år. For meg var kosthold viktig, måtte kutte ut alt sukker, og ble bedre etter hvert som blodsukkeret stabiliserte seg. Også turer i skog og mark hjalp på, men det var først etter at jeg fikk litt energi tilbake.

Anonym poster: a3bea01d839141974254894c28da2d30

Skrevet

Arg, det forbanna kostholdet!!!

Jeg sliter virkelig med å få i meg nok mat og sunn mat..

Kanskje jeg skal spørre om å bli henvist til ernæringsspesialist?

Hadde virkelig håpet at du hadde opplevd en magisk kur som du ville dele med meg... Er så lei av å ikke fungere...

Anonym poster: 1355fd5ebc66b2eac59253799d1afb40

Skrevet

Det tar tid. For meg var ro og skjerming viktig, i tillegg til et lavt aktivitetsnivå. I starten fikk jeg bare lov til å gjøre en aktivitet per dag hvor en aktivitet kunne være å gå en halvtimes lang tur.

Jeg fikk lov til å gjøre en "sosial" ting i uken eks. få besøk hjemme eller drikke kaffe med en venninne.

Anonym poster: efb0e737808f5595eaacfffa32d59863

Skrevet

Lurer på det samme... Jeg er utbrent og har fått beskjed om å ta tida til hjelp... Spise og drikke regelmessig (dårlig til det)..

er i mamma permisjon nå, men begynner snart å jobbe igjen. Aner ikke hvordan det skal gå..

Anonym poster: 2b7db2f75a7dc1a8b8fff32e24abbb7b

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å roe ned også, har kuttet ut en del ting, men jeg kan ikke kutte ut å være mamma.

Føler at jeg får lite oppfølging og faktisk hjelp av legen min siden jeg skal ta disse tablettene, slappe av og gjøre ting som er lystbetont... Jeg får ikke noe mer konkret, jeg har prøvd de overnevnte tingene og de hjelper ikke. Derfor spør jeg her inne siden jeg vet det er mange som har opplevd det å være utbrent...

Hi

Skrevet

Hvilke tabletter er det du tar da? Er det lenge siden du ble syk?

Av meg får du nok det samme svaret som du har fått før: ta tida til hjelp. Ta det mest mulig med ro. Men det er nok lurt å gå en liten tur hver dag hvis du orker. Lytt til kroppens signaler. Bli kjent med hva du tåler og prøv å unngå situasjoner som gjør det veldig sliten. Gradvis kan du øke aktivitetsnivået ditt. Jeg gjorde en bommert og økte det litt for fort, for jeg merket at jeg hadde blitt bedre, men det førte til at jeg gikk mange steg tilbake. Nå var ikke jeg skikkelig utbrent, da jeg var tilbake i full jobb i løpet av fire mnd. Det er ikke uvanlig for skikkelig utbrente folk og bruke ett år eller flere på å komme seg.

Skrevet

Ang det å være mamma, så kan du selvsagt ikke kutte ut å være det. Men dersom du har en mann bør du la han ta mer ansvar/ha flere oppgaver enn vanlig.

Jeg klarte å være sammen med barna mine maks 2-3 timer hvis jeg hadde de alene. En dag bhg var stengt og mannen min var på jobb (og jeg var for stolt , evt dum, til å skulle be om hjelp) lå jeg nærmest i fosterstilling på sofaen da mannen kom hjem. Totalt utslitt.

I helgene da vi var i lag hele fam, hvilte jeg midt på dagen, for å ha krefter til resten.

Dvs prøv å gi fra deg litt ansvar.

Skrevet

Hva gjorde at dere ble utbrent? Jeg mistenker at jeg er også utbrent, men litt usikker. Hva er symptomer?

Anonym poster: 1f8b0eea6453801e599f5b75d6fc41fe

Skrevet

Langvarig stress på jobben. Ekstreme arbeidsmengder, ansvar og tempo. Kombinert med det å være småbarnsforelder, sluk at jeg aldri fikk hvile/tatt meg igjen.

Startet med svimmelhet og kvalme. Etterhvert gikk det over, men hadde et hode som ikke fungerte. Klarte å holde fokus kun kort tid. Reagerte på ytre stimuli, som feks høy lyd eller mange bevegelser. Ble tappet for krefter av "ingenting".

Skrevet

Jeg ble gravid med nr to og var ekstremt dårlig. Spiste nesten ingenrting, var kvalm hele svangerskapet.. var mye usikkerhet siste ukene før fødsel pga komplikasjoner. Ble stresset, mye inn og ut av sykehuset. Har en fra før som da var 2 år og i trassalder i tillegg.

Måtte igjennom en operasjon ei uke etter fødsel og har siden vært helt utslitt.. kvalm, svimmel glemsk, ser stjerner, reagerer veldig på lyder/lys osv.. alle prøver har vært fine.. legen sier jeg er utbrent.. hvilke tabletter har du fått? Jeg har ikke fått tilbud om noe slikt. Er du sykmeldt?

Skrevet

#5:

Du kan umulig begynne å jobbe med de symptomene der, hvis det er slik at mammapermen din snart er slutt. Dine symptomer minnet om mine, forresten.

Skrevet

Langvarig stress på jobben. Ekstreme arbeidsmengder, ansvar og tempo. Kombinert med det å være småbarnsforelder, sluk at jeg aldri fikk hvile/tatt meg igjen.

Startet med svimmelhet og kvalme. Etterhvert gikk det over, men hadde et hode som ikke fungerte. Klarte å holde fokus kun kort tid. Reagerte på ytre stimuli, som feks høy lyd eller mange bevegelser. Ble tappet for krefter av "ingenting".

Takk for svar, da ser jeg min situasjon litt klarere.

Anonym poster: 1f8b0eea6453801e599f5b75d6fc41fe

Skrevet

#5:

Du kan umulig begynne å jobbe med de symptomene der, hvis det er slik at mammapermen din snart er slutt. Dine symptomer minnet om mine, forresten.

Takk for svar. Skal kontakte lege igjen. Har aldri hatt det slik før. Er redd folk tror jeg er lat eller at det psykisk. Det er det iallefall IKKE. Prøvene kan være så fine de bare vil, jeg føler meg sånn jeg gjør uansett. Det er nesten vondt på innsida. Som en evig influensa eller noe..

men, hva kan egentlig legen gjøre når prøvene er fine?

Til HI: håper det ordner seg for deg! Du er iallefall ikke alene. Klem

Skrevet

Hei igjen...

Jeg har fått cipralex fordi utbrenthet og depresjon henger sammen, går også til psykolog. Er sykemeldt pga depresjon fordi utbrent ikke er en godkjent diagnose.

Har også fine prøver, og "ser" frisk ut.

symptomene mine var veldig like de som er nevnt over her. Jeg gikk med symptomene i et halvt år før det smalt, fordi jeg klarte ikke å sette de i sammenheng. Når det endelig sa stopp klarte jeg ikke å gjøre jobben min, hadde ingen kontroll på følelser og var veldig humørsyk i tillegg til alle de fysiske symptomene.

Klarte heller ikke å "ta meg sammen" lenger, så når strigråt på jobben i to timer uten å klare å stoppe gikk jeg til lege og ble sykemeldt på dagen. Dette var fem måneder siden.

Jeg har nå mer kontroll på følelsene og på fysikken, men tåler svært dårlig påkjenninger. Eks kjøre bil over lengre strekker, følge med på dokumentarer, lese aviser, lyder, lys osv. Jeg blir fysisk dårlig av det.

Jeg føler at jeg skulle ha blitt bedre nå, siden jeg skjermer meg selv så mye som mulig. De rundt meg begynner å bli utålmodige fordi de mener at jeg også skulle ha vært bedre nå. Jeg savner å ta del i hverdagen, arbeidslivet og ikke minst være meg selv. Det er derfor jeg håper på en mirakelkur...

Dere andre, hvilke forandringer har dere gjort i livet deres etter diagnosen?

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...