Gå til innhold

Hva er normalt? Om barn og venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis vi en dag skal i svømmehallen e.l. spør vi om storebror i huset vil ha med en venn, for da blir det jo gøyere for han. Lillesøster er foreløpig såpass liten at det for henne er lite aktuelt.

Jeg stusser litt over at dette ikke er gjensidig, han blir aldri invitert med på noe med sine venner.

Jeg kjenner at jeg er skuffet over at det alltid er vi som tar storebror sine venner med på aktiviteter.

I morgen skulle en venn være med i skøytehallen, men han måtte melde avbud, siden familien skal i svømmehallen og nå er storebror kjempelei seg.

Ja ja, det får vel bare være sånn, men hva er vanlig? Tar dere barnas venner med i skøytehallen og i svømmehallen?

Han er forøvrig 12 år gammel.

Anonym poster: db170cf09ca891cbdb3d3b2c02a4e63b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjør ofte, mest fordi vi har litt dårlig samvittighet for at han er enebarn og det blir stusslig for han å være helt alene med oss voksne hele tiden. Vet ikke om vi hadde tenkt på det hvis han hadde søsken i nær alder...

Anonym poster: 1da26337e427b6ced4692166ed077b26

Skrevet

Jeg gjør ikke det, eller rettere sagt sjeldent, synes andre folk sine barn er slitsomt, og orker ikke går rundt og være barnevakt og ha ansvar for en ekstra unge. Men vi har venner med barn på samme alder som vi finner på ting sammen med.

Anonym poster: c2e992973cced14c085df702edf7e39b

Skrevet

Jeg tror mange foreldre ønsker kvalitetstid med egne unger når de først skal noe spesielt

Anonym poster: 1491b7a2b75e5a19d8f0751644f85b56

Gjest Visten Vrangskapning
Skrevet

Tar ikke med andres barn i svømmehallen, det blir for mye ansvar. Kanskje når de er større, svømmedyktige og jeg kan føle meg litt mer sikker på ingen drukner det øyeblikket jeg snur ryggen til. Ellers må jeg si som en annen, jeg er ikke så glad i andres barn at jeg stiller frivillig opp som barnevakt mer enn nødvendig :) Nå er vel gutter på 12 år noe annet enn jenter på 6 kanskje da... får se hva jeg synes om saken om noen år :)

Skrevet

Vi gjør det nesten aldri. Liker best at vi er alene med ungene når vi alle har fri.

Og å ta med andres unger i svømmehallen eller bading ute, hadde vært helt uaktuelt uten at barnas foreldre er med. Hadde selv heller aldri sendt mine barn i svømmehallen uten å bli med. Stoler ikke på at andre følger 100% med hele tiden.

Anonym poster: 89a0b0b7acb1e65cde11974b968da9cc

Skrevet

Vi tar stadig med venner på kino, lekeland, med hjem etc. Men ser også at det er enklere for oss med enebarn. Hvis jeg hadde hatt flere barn tror jeg det hadde begrenset seg mer.

Anonym poster: c133bf61c2102d131a22515f881071c1

Skrevet

Det er ikke så lett når man har barn som er veldig tett i alder. Jeg har 3 jenter på 2,4 og 6 år. Eldste har blitt med venner på kino et par ganger, men skal vi av gårde, så har vi ikke plass i bilen til flere.. Det hender at vi tar en nabo med på skitur i løypene i nærheten, men tenker at det ikke blir det samme..

Anonym poster: ca00bb0bc5ac03c6ce61a7406f04b8ee

Skrevet

Hmmm. Ok, tolker det som at det er mest vanlig at folk stort sett er med sine egne barn.

Anonym poster: db170cf09ca891cbdb3d3b2c02a4e63b

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Vi tar med andre barn når det passer sånn og når ikke alle våre egne skal være med. Eldste har ofte med seg noen på skøyter eller i svømmehallen, de yngre blir det ikke så ofte med.

Andre ganger drar vi alene.

Skrevet

Vi tar sjelden med, mye pga plass i bil! Alt må kjøres til her vi bor, dersom et ekstra barn skal bli med innebærer det at et annet familiemedlem må bli igjen hjemme...

Vi invitere unger hjem til oss, og det er gjensidig rett som det er:)!

Skrevet

Det er ikke sånn at vi tar med andre unger hver gang vi skal noe, men det skjer rett som det er at vi tar med venner av jentene i svømmehallen, på kino, Tusenfryd, på ski eller skøyter, på hytta ol. Ungene mine er også ofte med venner på ting, også overnattingsturer, helgebesøk til besteforeldre ol.

Vi liker heldig vis barnas venner. Denne uka var vår ene datter med en venn på storebroren sin konsert og den andre skal overnatte hos en venninne i helgen. De er 6 og 8.

Da vi kjøpte ny bil sist prioriterte vi en 7 seter for å letter kunne få med oss flere unger. Flotte unger som det er en glede å være sammen med.

Anonym poster: 0d7f87ba9dda7d5645882ed80f4d505e

Skrevet

Vi tar veldig ofte med eldste datters bestevenninne. Hun har vært med på alt fra hytteturer, kino, restaurantbesøk og hytteturer siden hun var ca 6 år. Nå er hun 11. Men så var også vår eldste datter enebarn i åtte år. Kjedelig å alltid dra alene med oss voksne.

Nå har hun 2 søsken, dessverre hindrer plass i bil at hun kan være med like mye som før.

Anonym poster: 48d4dcfda58554c96ed1465f4e8bf1aa

Skrevet

Vi drar ikke så ofte i svømmehall, på kino e.l. Men vi kan godt ta med ei venninne på tur, i dyreparken e.l. men nå begynner vi å føle at det blir litt kjedelig for lillebror. Når det nå blir tre barn blir jo dette vanskeligere. Vår datter har blitt med ei venninne som er enebarn på slike ting, men ellers blir hun stort sett med på småting.

Skrevet

Det er veldig sjeldent vi tar med barnas venner på slike ting, men det er fordi vi har fire barn ganske tett i alder der de minste enda er i bhg-alder og litt trang økonomi nå. Det er liksom mer enn nok å holde styr på våre egne fire barn i svømmehall og på skøytebaner og ikke minst mer enn dyrt nok for fire barn og to voksne. Så det er ikke viljen det står på, men mangel på nok hender, øyne og penger. Kanskje når barna blir litt eldre og vi har litt mer penger. Det eldste barnet vår er av og til blitt invitert med andre familier, og vi har dårlig samvittighet for å ikke kunne gjengjelde dette på slike områder, men sånn er det bare. Derimot tar vi gjerne med barnas venner på turer, i åpen hall og andre steder der tilsyn og penger ikke er så stort problem.

Anonym poster: bfe064d693ea86d6843c1de6dd81ec6b

Skrevet

Vi har stadig med venner av de to eldste (9 og 11 år gamle) når vi skal noe.

Vi har fire barn selv, så har jo en hel flokk, en til eller fra spiller liten rolle ;)

Begge mine gutter kan svømme og det kan vennene deres også, så vi kan godt ta med en gjeng i svømmehallen. Sist mannen var i svømmehallen hadde han med våre to gutter og fire eller fem venner av dem, fylte opp bilen (jeg og de to yngste barna gjorde noe annet den dagen). Det går helt fint.

Sist vi var på skøytebanen hadde vi med våre fire pluss to venner, tente bål og grillet pølser. Veldig koselig.

Vi har også ofte overnattingsgjester her, ungene får ha de vennene de vil på overnatting i kjellerstua i helgene. Kan fort bli 4-5 gutter fra 9 til 12 år som ser film, spiser popcorn, sover på madrasser på gulvet og koser seg der nede. Det er da ikke noe spesielt stress, ungene koser seg veldig og aktiviserer hverandre. At vennene til guttene mine kaller kjellerstua vår for koserommet sier vel litt ;)

Jeg synes det er positivt at vi blir godt kjent med vennene til barna våre, og at de liker å være her.

Men det er sant som du sier, det er veldig sjelden ungene blir bedt med på noe tilbake...

Anonym poster: 2d4c559bb71ee54790fc6d8e59642fc4

Skrevet

Det er ikke vanlig rundt her, ihvertfall. Vi har hatt med en venninne av eldste på lekeland en gang. Ikke fordi vi ikke liker vennene, men skal vi ut på noe har vi som regel nok med egne barn. Eller vi finner på ting hele familier sammen. Har såvidt begynt med litt overnatting, og det har vært kjempekoslig. Min vil ikke sove borte enda, så foreløpig er det også ensidig.

Skrevet

Tror det er veldig forskjellig praksis på dette og mange forskjellige grunner til at familier gjør det ene eller andre.

Jeg ville ha tenkt ut i fra egen situasjon, ta med deg andre barn om det er koselig, praktisk for dere. Ikke tenk på at barnet skal bli bedt med tilbake eller hvorfor. Det finnes nok grunner til at de ikke har anledning. Forklar din sønn det også, at det er ikke alle som har mulighet.

Jeg var mye med andre venner, lite de var med oss (noe var det, men sikkert etter mas fra meg), men det hadde sine gode, ufarlige grunner :) JEG satte veldig pris på å få være med.

Anonym poster: f13d51c3d0c124e0883de24bd6420bac

Skrevet

Det er litt opp og ned. Personlig liker jeg best å være alene med ungene og mannen min. Rett og slett fordi det går så i ett i hverdagen. Den tiden vi har til rådighet bare oss 4 er minimal. Så da er det fint å bare være oss hvis vi skal noe spesielt.

Men nå er eldste såpass gammel (12), at hun gjerne har med en venninne på kjøpesenteret ol. Har også med andres barn på stranden, i dyreparken, på kino, etc. Så det er litt 50/50. Alt etter hva vi skal :-)

Ungenes venner er veldig koselige, så det er ingen problem å ha dem med :-)

Skrevet

Ja, det gjør vi ofte. Har en på syv år, og vi har bare ett barn, så da synes jeg det er ekstra viktig at vi er flinke til å ha med vennene hans på ting. Med han ene vennen er det gjensidig, vårt barn blir ofte invitert med på aktiviteter i helgene :)

Anonym poster: ad093bb3944262d719ec4fc243a9a2c9

Skrevet

Har med venner når det passer seg lik både i forhold til type aktivitet, økonomi osv. Vi har tre barn selv, og det er helt uaktuelt at de skal få be med hver sin venn på kino f.eks. Det har rett og slett ikke råd til (eller plass i bilen for den del). Sånn generelt er vi ikke så mye på hverken kino, lekeland, lekeparker osv, men prioriterer gjerne skiturer, skogsturer osv.

Tar gjerne med en ekstra unge på ski hvis han/hun faktisk kan gå på ski, men orker ikke å ha med meg en sutreunge som ikke klarer å gå ordentlig på tur:)

På den andre siden er huset vårt stort sett åpent, og ungene får ha besøk av de de vil. Vi har mye besøk her hjemme!

Anonym poster: bcecd6e4e85f33bf7d4cbd7d0a8ec3b8

Skrevet

Vi har 3 barn så skal vi alle et sted er bilen full. Hender at mannen tar med eldste og noen kamerater med på ting, men ofte reiser vi med venner og familie med barn på samme alder.

Men barna har mye gjester og gjerne mange på en gang og overnattinger.

Anonym poster: ed9b3200645dc840cfc1c5abd8bab086

Gjest thricane
Skrevet

Jeg synes det er kjempegøy å ha huset fullt av unger. Inviterer gjerne flere av nabobarna på film og popcorn. Barneskolealder er en fantastisk tid, det er bare moro å ha andre barn med. Har kun to barn selv, så klart at det er lettere enn om man har mange.

Skrevet

Jeg synes det er kjempegøy å ha med andre barn, så vi er veldig sjelden bare familien når vi skal på noe slikt. Det har vært litt forskjell på hvor ofte ungene blir invitert tilbake, for den ene har det vært noen invitasjoner men stort sett er det vi som har med andres unger. Det er helt greit, synes jeg.

Mitt eldste barn er i slutten av tenårene nå, og fortsatt er det sånn at vennene gjerne henger her. Vi har liksom blitt de hyggelige, inkluderende og rause foreldrene vi :-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...