Gå til innhold

Har fått brystbetennelse, men har jo ingen klumper..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk 39 i feber i går, og influensasymptomer i tillegg til et rødflammet bryst. (Fødte for 2 1/2 uke siden). Skikkelig hodepine og vondt i kroppen, og frysetokter. Puppen er øm og rødflammet på ene siden inn mot det andre brystet. Paracet hjelper ikke noe særlig mot feber og smerter.

Var hos lege i dag tidlig og fikk antibiotika, Ery-max. Men crp på bare 26. Har lite lyst å begynne på kur, er så redd for bivirkning på lille, så har sett det an ut dagen, men siden jeg ikke føler meg bedre så har jeg akkurat startet på kuren.

Men så har jeg googlet litt, og over alt står det at det følger klumper med brystbetennelse, og at det er viktig å få løst disse opp og tømt puppen. Jeg kjenner ingen klumper, er bare skikkelig øm og rødflammet.. Blir litt forvirret da, hva skal jeg gjøre? Fortsatt massene og få tømt puppen godt? Har hatt tilstoppete melkekanaler tidligere ammekarriere så vet hvordan det føles.

Kan man altså ha brystbetennelse, men uten klumper som symptom??

Takk for alle svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok legen melkeprøve? Det bør gjøres før du begynner på antibiotika, det kan hende at det er en annen type antibiotika du trenger. Uansett så pleier de å være restriktive før antibiotika start.

Har du tømt brystet annen hver time? Så lenge du ikke har kuler tror jeg ikke du trenger å massere. Når jeg har hatt brystbetennelse så synes jeg det har blitt værre av massasje!

Hold deg varm og amme annenhver time på den vonde puppen!

God bedring!

Skrevet

Nei, legen tok ikke melkeprøve. Det var jeg som bad om crp også, legen skrev ut antibiotika uten å ta crp.. Men nå har jeg ihvertfall begynt på kuren.. Ja, tenker at jeg ikke trenger å massere når det ikke er klumper. Er veldig rødflammete og veldig varm på det punktet..

Er det vanlig å forvente bivirkning hos babyen etter antibiotika??

Skrevet

Jeg derimot hadde harde klumper/bryst, men hadde ikke noe rødt eller varmt bryst. Følte meg derimot skikkelig dårlig, men legen trodde ikke det var brystbetennelse og ville ikke gi peniccllin, før crp ble tatt... 196, og ble heldigvis raskt bedre etterpå.

Fikk dette flere ganger, og synes det var alfa omega å tømme brystet ofte(om natta også) og tømme det helt.

Du har min fulle sympati...dette er ikke godt!

Skrevet

Jeg har hatt brystbetennelse uten klumper. Dvs jeg har ikke kjent klumper. Ene gangen varmegrader såpas syk at jeg dro til lege. Han derimot, kjente at brystet var hardt på et område. Etter jeg var ferdig med antibiotikakuren kjente jeg også at brystet var mykere. Jeg har stoooore pupper da, så kanskje derfor jeg ikke kjente noe?

Du er jo tidlig i ammeperioden, så da er jo gjerne brystene litt spente og hovne, så kanskje det er vanskelig å kjenne om det er en klump? Uansett, feber og rødt bryst må jo være brystbetennelse. Og det er vel helst tiden det tar før man merker bedring (foruten almenntilstand) som avgjør om man bør bruke antibiotika eller ikke - går man lenge med betennelsen kan den kapsle seg inn.

Skrevet

Har bedre allmenntilstand idag, og virker som at feberen har sluppet taket. Men puppen er fortsatt rød og vond, og det har faktisk spredd seg litt!! Får tømt godt og skikkelig, og ofte, annenhver time om dagen og hver tredje om natta! Tar det bare litt tid før betennelsen er borte? Begynte som sagt på antibiotika igår formiddag/ettermiddag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...